Lean Manufacturing was developed by Toyota Motor company to address their specific needs in a restricted market in times of economic trouble. These concepts have been studied and proven to be transferrable and applicable to a wide variety of industries. This paper aims to integrate a set of metrics that have been proposed by different authors in such a way that they are consistent with the different stages and elements of Lean Manufacturing implementations. To achieve this, two frameworks for Lean implementations are presented and then the main factors for success are used as the basis to propose metrics that measure the advance in these factors. A tabular display of the impact of “Lean activities” on the metrics is presented, proposing that many a priori assumptions about the benefits on many different levels of improvement should be accurate. Finally, some ideas for future research and extension of the applications proposed on this paper are presented as closing points.
Lean Manufacturing fue desarrollada por Toyota para satisfacer sus necesidades específicas en un mercado restringido y en tiempos de estrechez económica. Estos conceptos han sido estudiados y se ha comprobado su aplicabilidad en una amplia variedad de industrias. El objetivo de este artículo es el de integrar un conjunto de métricas que han sido propuestas por diferentes autores, de tal manera que sean consistentes con las etapas y elementos de implementaciones de Lean Manufacturing. Para lograrlo se presentan dos marcos de referencia para implementaciones Lean y los principales factores de éxito se utilizan como base para proponer métricas que identifiquen el avance en estos factores. Posteriormente se propone una tabla que cruza el impacto de las “Actividades Lean” sobre las métricas, postulando que muchos de los supuestos a priori sobre estos impactos deberían ser precisos. Finalmente se proponen algunas ideas para proyectos de investigación hacia el futuro y posibles extensiones de las aplicaciones propuestas aquí.