Many articles published in the International Journal of Clinical and Health Psychology describe the results obtained in studies that have used Likert-type scales. Such scales have advantages and disadvantages and in this article I comment on some of these. In particular I comment on the effects of using scales that start with the positive end and finish with the negative one, and on those that present high ratings on the left - as opposed to the right. I also consider that scores on negatively-worded items differ from those obtained on positively-worded ones and that it is not, therefore, appropriate to simply reverse the scores obtained on such items. Finally, I note that some items on these scales present more than one issue and it is hard to know whether when responding to these items, respondents are responding to all of the item or just one part.
Muchos de los artículos publicados en International Journal of Clinical and Health Psychology describen los resultados obtenidos en estudios que han utilizado escalas tipo Likert. Estas escalas tienen una serie de ventajas y de desventajas. En este artículo se comentan algunas de ellas. En particular, se discute sobre los efectos del uso de escalas que comienzan en un extremo positivo y terminan en el negativo, así como las que presentan altos índices a la izquierda a diferencia de la derecha. También se señala que las puntuaciones en los ítems redactados de forma negativa difieren de las obtenidas en ítems positivos y que, por tanto, no es apropiada una simple inversión de las puntuaciones obtenidas en dichos ítems. Por último, cabe señalar que algunos ítems de estas escalas plantean más de una cuestión, siendo difícil saber si a la hora de contestarlos, los encuestados responden a todo el ítem o sólo a una parte.