The medicine development demonstrates that the traditional bioethical medical care model is not the most adequate. On the other hand, the person-centered clinical method has been winning more space in the medical practice, since it is a humanized method of care that allows best results. In pediatrics, the patient-centered care works a little bit different, since it requires not only the physician–patient relation, but also the integration of the physician–family–patient relation. Thus, the patient-centered care in the pediatric area is understudied, as well as little practiced. In this context, this review has the objective to exposure the actual scenario of the patient-centered care in pediatrics.
Materials and methodsThis is a scoping review carried out from the standards of Jonna Briggs Institute (JBI). The database PubMed, Science Direct and BVS were used to search studies between 2012 until 2024. The research was performed with the descriptors “Medicine”, “Shared DecisionMaking”, “Pediatrics”, “Physician–PatientRelations” and “Patient-CenteredCare”.
ResultsThe research identified 27,272 articles, along with 79 met the criteria and were included. Each article was analyzed and allocated in the four pillars of the patient-centered care, which was described and related with the pediatric clinic.
ConclusionsThe patient-centered care brings benefits to medical care, especially in the pediatric area. Among them, stands out the increased adherence to treatment, the lowest rates of medical errors, the greater integration of the interprofessional team, the more individual and patient-sensitive investigation, as well as the respect of beliefs and desires, making the results obtained better.
El desarrollo de la medicina demuestra que el modelo tradicional de atención médica bioética no es el más adecuado. Por otro lado, el método clinal centrado en la persona ha ido ganando más espacio en la práctica médica, ya que es un método de atención humanizado que permite mejores resultados. En pediatría, la atención centrada en el paciente funciona de manera un poco diferente, ya que requiere no solo la relación médico-paciente, sino también la integración de la relación médico-familia-paciente. Así, la atención centrada en el paciente en el área pediátrica es poco estudiada, así como poco practicada. En este contexto, esta revisión tiene como objetivo exponer el escenario actual de la atención centrada en el paciente en pediatría.
Materiales y métodosRevisión exploratoria realizada a partir de los estándares del Instituto Jonna Briggs (JBI). Se utilizaron las bases de datos PubMed, Science Direct y BVS para la búsqueda de estudios entre 2012 y 2024. La investigación se realizó con los descriptores «Medicina», «Toma de decisiones compartida», «Pediatría», «Relaciones médico-paciente» y «Atención centrada en el paciente».
ResultadosLa investigación identificó 27.272 artículos, de los cuales 79 cumplieron con los criterios y fueron incluidos. Cada artículo fue analizado y ubicado en los cuatro pilares de la atención centrada en el paciente, la cual fue descrita y relacionada con la clínica pediátrica.
ConclusionesLa atención centrada en el paciente aporta beneficios a la atención médica, especialmente en el área pediátrica. Entre ellos destacan el aumento de la adherencia al tratamiento, las tasas más bajas de errores médicos, la mayor integración del equipo interprofesional, la investigación más individual y sensible al paciente, así como el respeto de las creencias y deseos, haciendo mejores los resultados obtenidos.