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Vol. 142. Núm. 8.
Páginas 348-354 (abril 2014)
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Vol. 142. Núm. 8.
Páginas 348-354 (abril 2014)
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Two short interventions to reduce health care requirements in asthma patients. A multicentre controlled study (ASTHMACAP II)
Dos cortas intervenciones reducen la utilización de recursos sanitarios en los pacientes asmáticos. Estudio multicéntrico controlado (ASMACAP II)
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Ferran Morella,b,
Autor para correspondencia
, Iñigo Ojangurena, Rosa Cordovillac, Isabel Urrutiad, Ramón Agüeroe, Javier Guerraf, Teresa Genoverg, Maria Antonia Ramona,b, the ASMACAP Study Group
a Servei de Pneumologia, Hospital Universitari Vall d’Hebron, Departament de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, Spain
b CIBER de Enfermedades Respiratorias (CIBERES), Instituto de Salud Carlos III, Madrid, Spain
c Servicio de Neumología, Hospital Clínico Universitario de Salamanca, Salamanca, Spain
d Servicio de Neumología, Hospital de Galdakao, Vizcaya, Spain
e Servicio de Neumología, Hospital Universitario Marqués de Valdecilla, Santander, Spain
f Servicio de Neumología, Hospital Universitario Insular de Gran Canaria, Las Palmas, Gran Canaria, Spain
g Centre d’Atenció Primària Sant Rafael, 08035 Barcelona, Spain
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Table 1. Content of the Diaryflow booklet.
Table 2. Comparison of baseline characteristics of participants in the intervention group (IG) and subjects in the control group (CG).
Table 3. Comparison between participants that completed the study with all data recorded and losses to follow-up.
Table 4. Data related to the educational parameters questionnaire.
Table 5. Visits to healthcare facilities during the previous month in patients who responded to the questions at the 3 study visits (n=334).
Table 6. Asthma Control Questionnaire (ACQ) scores for 1 week before each visit.
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Abstract
Background and objective

Asthma control is suboptimal. The objective of this study was to reduce health care requirements and work absenteeism.

Material and methods

Multicenter randomized controlled study investigating asthma control, educational parameters, health service use, and absenteeism. After adjusting treatment according to GINA recommendations, control group patients (CG) followed their physician's recommendations, while intervention group (IG) patients additionally underwent a 5-minute educational intervention. This protocol was repeated at 3 months, and a final assessment was carried out at 6 months.

Results

479 patients (mean age 40 (SD 17) years) were recruited from primary care, and 334 completed the study. Comparatively, IG patients showed an improvement at the 3- and 6-month evaluations in the six educational parameters (P<0.001) and required fewer urgent visits to the GP for exacerbations [RR=0.49 (95% CI 0.26–0.90); P<0.04], and before the third evaluation, also in urgent GP visits [RR=0.25 (95% CI 0.12–0.52); P<0.001]. Before this third evaluation, IG had fewer scheduled visits to the GP [RR=0.48 (95% CI 0.28–0.82); P<0.003], and fewer visits to the primary care [RR=0.40 (95% CI 0.18–0.87); P<0.05], and to hospital emergency rooms [RR=0.13 (95% CI 0.04–0.42); P<0.001]. In addition, before the third evaluation, IG patients were less often absent from work [RR=0.22 (95% CI 0.05–0.98); P<0.03] or unable to work at home [RR=0.31 (95% CI 0.12–0.82); P<0.02].

Conclusions

Two short educational interventions improved asthma education and decreased the use of health resources and work absenteeism.

Keywords:
Asthma
Asthma education
Asthma management
Asthma in primary care
Resumen
Fundamento y objetivo

El control del asma es sub óptimo. El objetivo del presente estudio fue reducir el consumo de recursos sanitarios y el absentismo laboral.

Material y métodos

Estudio multicéntrico randomizado que estudia el control del asma, parámetros educacionales, utilización del sistema sanitario y absentismo laboral. Después de ajustar el tratamiento de acuerdo con las recomendaciones de la GINA, el grupo control (GC) realizó las recomendaciones indicadas por su facultativo mientras que el grupo intervención (GI) fue sometido a una intervención educacional de 5 minutos. Este protocolo fue repetido a los 3 meses y nuevamente a los 6 meses en una intervención final.

Resultados

479 pacientes (edad media 40 (DE 17) años) reclutados de atención primaria (AP), completaron el estudio 334. Comparativamente el GI mostró una mejoría a los 3 y a los 6 meses en los seis parámetros educacionales (p<0,001); antes de los tres meses requirieron menos visitas urgentes al médico de AP en relación a exacerbaciones [RR=0,49 (95% IC 0.26-0.90, p<0.04]. Antes de los 6 meses también requirieron menos visitas urgentes al médico de AP [RR=0.25 (95% CI 0.12-0.52); P<0.001] y también menos visitas programadas a este médico de AP [RR=0.49 (95% CI 0.26-0.90); p<0.04], así como menos visitas en urgencias del centro de atención primaria [RR=0.40 (95% CI 0.18-0.87); P<0.05 y a urgencias hospitalarias [RR=0.13 (95% CI 0.04-0.42); P<0.001]. Además el GI mostró una menor tasa de absentismo laboral [RR=0.22 (95% CI 0.05-0.98); P<0.03] o incapacidad para trabajar en casa [RR=0.31 (95% CI 0.12-0.82); P<0.02].

Conclusiones

Dos escuetas intervenciones educacionales mejoran la educación sobre el asma y disminuyen la utilización de recursos sanitarios y el absentismo laboral.

Palabras clave:
Asma
Educación sobre el asma
Control del asma
Asma en atención primaria

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