The Frontal Assessment Battery (FAB) evaluates executive dysfunctions; however, there is no culturally adapted version of this instrument for the Spanish population. The aim of this study was the translation and cross-cultural adaptation of the original version of the FAB into Spanish and to pilot test this version.
MethodsThe cross-cultural adaptation was conducted following standard procedures. The final Spanish version of the FAB (FAB-E) was pilot tested with 19 healthy Spanish individuals. Total and subtest FAB-E scores were analysed to verify that the test could be understood and that the items assessed what they were intended to assess.
ResultsThe FAB-E revealed that items/instructions were culturally appropriate and written clearly. Pilot testing showed that most of the participants had scores ranging between 2 and 3 points in all the items. The mean of the total FAB-E was 15.8 (SD=1.3) and the values ranged from 13 to 18. Age and educational level seemed to indicate differences in FAB-E scores.
ConclusionOur findings support that the FAB-E can be used to screen for executive dysfunctions in a Spanish-speaking population.
El Frontal Assessment Battery (FAB) evalúa disfunciones ejecutivas; sin embargo, no existe una versión culturalmente adaptada del instrumento a la población española. Este estudio tuvo como objetivo traducir y adaptar culturalmente al español la versión original del FAB y realizar un estudio piloto de esta versión.
MétodosSe utilizaron procedimientos estandarizados para la adaptación cultural. La versión final del FAB (FAB-E) fue testada con 19 sujetos sanos españoles. La puntuación total y de las subescalas del FAB-E se analizaron para comprobar su comp,rensión y verificar que los ítems evaluaban lo que tenían que evaluar.
ResultadosLos ítems/instrucciones del FAB-E fueron adecuados culturalmente y escritos con claridad. En el estudio piloto la mayoría de los participantes tuvieron puntuaciones entre 2 y 3 en todos los ítems. La media del FAB-E total fue 158 (DE=1.3) y los valores oscilaron entre 13 y 18. La edad y el nivel educativo parecieron indicar diferencias en las puntuaciones del FAB-E.
ConclusiónNuestros resultados avalan que el FAB-E puede ser utilizado para examinar disfunciones ejecutivas en la población hispanohablante.
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