covid
Buscar en
Pediatría
Toda la web
Inicio Pediatría Relevancia del desayuno en la niñez
Información de la revista
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
REFLEXIONES
Open Access
Relevancia del desayuno en la niñez
Relevance of breakfast in childhood
Visitas
1954
Adela Herrera1, Javier Criales2,
Autor para correspondencia
salasanroque@gmail.com

Responsable de correspondencia: Javier Criales, Calle 5 N° 22–76, Cali, Colombia. Teléfono: (572) 554–1902
1 Nutricionista dietista, MSP; docente, Departamento de Pediatría, Programa de Medicina, Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Nutrición, Gastronup, Hospital Universitario del Valle; Grupo Ilama, Universidad Libre, Cali, Colombia
2 Médico pediatra; profesor asociado, Departamento de Pediatría, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Medicina, Universidad Libre, Seccional Cali; pediatra, Sala San Roque, Fundacion Clinica Infantil Club Noel; pediatra, Sala de Urgencias de Pediatría, Hospital Universitario del Valle, Cali, Colombia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Recibido 31 Octubre 2012. Aceptado 30 Mayo 2013
Información del artículo
RESUMEN

El desayuno y su importancia han sido poco tratados en el área de la nutrición y, aun en menor proporción, en pediatria y en otras áreas de la salud. Existe un gran número de investigaciones sobre el desayuno; en los primeros estudios llevados a cabo entre 1973 y 1988 sobre los patrones de desayuno y la contribución de macronutrientes a la dieta diaria, se encontró que un gran porcentaje de la población estudiada no recibia desayuno. Existen publicaciones que informan sobre una serie de ventajas de desayunar y de desventajas de no hacerlo, que conducen a afirmar que el consumo de la primera comida del dia se puede considerar como una necesidad fisiológica y un hábito saludable.

Aunque existen soportes cientificos adecuados que resaltan el desayuno como la comida más importante del dia, es la que más se omite, sobre todo cuando el niño empieza a asistir a la educación temprana. Un desayuno equilibrado evita la falta de energia a lo largo de la mañana, mejora los hábitos alimentarios y la calidad de la dieta total, facilita la absorción de nutrientes, ayuda a restablecer las funciones del aparato digestivo, acelera el metabolismo y promueve un momento de reunión familiar. Además, los ninos que reciben desayuno tienen un mejor estado nutricional y mayor productividad en la escuela. Los niños que desayunan pueden hacer ejercicio más tiempo en una clase de actividad fisica y presentar mejor fluidez verbal; además, presentan menor colesterol sérico y mejores indices bioquimicos de concentraciones séricas de vitaminas B1 y B2.

El incorporar el desayuno como práctica saludable es una de las intervenciones con mejores resultados, no sólo en el desempeno académico de los escolares, sino en la salud pública general a largo plazo.

Palabras clave (DeCS):
Desayuno
Calorias
Obesidad
Ventajas
Omisión
ABSTRACT

Breakfast and its significance have been poorly treated in the field of nutrition, and even less so in pediatrics and other healthcare professions. There is abundance of research on breakfast, and early studies between 1973 and 1988 on breakfast patterns and their contribution of macronutrients to the diet found that a high proportion of the population studied did not receive breakfast. There are publications that suggest a number of advantages over eating breakfast, as well as disadvantages when this meal is omitted. Eating the first meal of the day decreases the prevalence of overweight and obesity, and is considered a physiological need and a healthy habit.

Although there are adequate scientific support showing that breakfast is the main meal of the day, it is also the most commonly omitted, especially when the child begins to attend early education. A balanced breakfast averts lack of energy throughout the morning, improves eating habits and overall diet quality, facilitates the absorption of nutrients, helps to restore the functions of the digestive system, increases metabolism and promotes a moment of family gathering. In addition, children who receive breakfast have better nutritional status and productivity at school. Children who eat breakfast can exercise longer, have better verbal fluency, lower serum cholesterol levels and improved biochemical indices of serum vitamins B1 and B2.

Daily breakfast is an intervention with positive results, not only in the students' academic performance, but overall as a long-term public health measure.

Key words (MeSH):
Breakfast
Calories
Obesity
Advantages
Omission
El Texto completo está disponible en PDF
REFERENCIAS
[1.]
M. Rivero, E. Riechman, P. Cilleruelo, T.J. Barrio.
La importancia del desayuno en la alimentación infantil.
Nure Invest., 5 (2002), pp. 231-236
[2.]
A. Amat, V. Huerta.
Estudio descriptivo sobre habitos alimentarios en el desayuno y almuerzo de los preadolescentes de Viladecans (Barcelona).
Nure Invest., 23 (2006), pp. 1-10
[3.]
T.A. Nicklas.
Temporal trends in breakfast consumption patterns of 10-year-old children.
The Bogalusa Heart Study, (1996), pp. 72-80
[4.]
T.A. Nicklas.
Breakfast consumption affects adequacy of total daily intake in children.
J Am Coll Nutr., 93 (1993), pp. 886-891
[5.]
R. Gómez-Reguera, D. Gonzalez-Fortes, F. Castro-Pérez.
Influencia de los hábitos alimentarios en el rendimiento escolar de los adolecentes.
Actual Nutr., 10 (2009), pp. 290-300
[6.]
G.R. Rampersaud.
Benefits of breakfast for children and adolescents: Update and recommendations for practitioners.
Am J Lifestyle Med., 3 (2009), pp. 86-103
[7.]
J. Aranceta-Bartrina.
Situación actual de la alimentación en España.
En: SENC. Guias alimentarias para la población española: recomendaciones para una dieta saludable, pp. 197-204
[8.]
J. Aranceta-Bartrina, L. Serra-Majem.
Desayuno y equilibrio alimentario: estudio en Kid.
Masson, (2000),
[9.]
P. Girón-Barranco.
“El desayuno” es toda una comida. Experiencia con alumnos de educación infantil en un colegio publico de un barrio marginal de Bilbao.
Enferm Cient, 192–193 (1998), pp. 13-16
[10.]
D. Benton, M. Jarvis.
The role on breakfast and mid-morning snack on the ability of children to concentrate at school.
Phisiol Behavior., 2 (2007), pp. 383-385
[11.]
M.J. Rivero-Martin, E. Roman-Riechman, M.L. Cilleruelo-Pascual, J. Barrio-Torres.
La importancia del desayuno en la alimentación infantil.
Form Contin Nutr Obes., 5 (2002), pp. 231-236
[12.]
G.C. Rampersaud, M.A. Pereira, B.L. Girard, J. Adams, J.D. Metzl.
Breakfast habits, nutritional status, body weight, and academic performance in children and adolescents.
J Am Diet Assoc., 105 (2005), pp. 743-760
[13.]
E. Pollitt, R. Mathews.
Breakfast and cognition: an integrative summary.
Am J Clin Nutr., 67 (1998), pp. S804-S813
[14.]
J. Ingwersena, B. Margaret, B.A. Kennedy.
Low glycemic index breakfast cereal preferentially prevents children's cognitive performance from declining throughout the morning.
Appetite., 49 (2007), pp. 240-244
[15.]
D. Benton, M.P. Ruffin, T. Lassel, S. Nabb, M. Messaoudi, S. Vinoy, et al.
The delivery rate of dietary carbohydrates affects cognitive performance in both rats and humans.
Psychopharmacology., 166 (2003), pp. 86-90
[16.]
D. Benton, S. Slater, R.T. Donohoe.
The influence of breakfast and a snack on psychological functioning.
Physiol Behavior., 74 (2009), pp. 559-571
[17.]
D.P. Wyon, L. Abrahamsson, M. Jarrtelius, R.J. Fletcher.
An experimental study of the effect of energy intake at breakfast on the test performance of 10-year-old children in school.
Int J Food Sci Nutr., 48 (1997), pp. 101-110
[18.]
C.A. Gewa, R.E. Weiss, N.O. Bwibo, S. Whaley, M. Sigman, S.P. Murphy, et al.
Dietary micronutrients are associated with higher cognitive function gains among primary school children in rural Kenya.
Br J Nutr., 101 (2009), pp. 1378-1387
[19.]
C. Mahoney, A. Holly, S. Pricilla.
Effect of breakfast composition on cognitive processes in elementary school children.
pp. 211-215
[20.]
R. Siega, B. Popkin, T. Carson.
Trends in breakfast consumption for children in the United States from 1965–1991.
Am J Clin Nutr., 67 (1998), pp. S748-S756
[21.]
D. Benton.
The influence of dietary status on the cognitive performance of childrens.
Mol Nutr Food Res., 54 (2010), pp. 457-470
[22.]
D.P. Wyon, L. Abrahamsson, M. Jartelius, R.J. Fletcher.
An experimental study of the effect of energy intake at breakfast on the test performance of 10-year-old children in school.
Int J Food Sci Nutr., 48 (1997), pp. 5-12
[23.]
I. López, I. De Andraca, C.G. Perales, E. Heresi, M. Castillo, M. Colombo.
Breakfast omission and cognitive performance of normal, wasted and stunted school children.
Eur J Clin Nutr., 47 (1993), pp. 533-542
[24.]
A. Requejo, S. López, E. Quintas, A. Navia.
The importance of breakfast in meeting daily recommended calcium intake in a group of schoolchildren.
J Am Coll Nutr., 17 (1998), pp. 19-24
[25.]
E. Arsenault, M. Mora, Y. Plazas, Y. Forero, S. López, C. Marin, et al.
Provision of a school snack is associated with vitamin B-12 status, linear growth, and morbidity in children from Bogota, Colombia.
Am Inst Nutr., 139 (2009), pp. 1744-1750
[26.]
P. Preziosi, P. Galan, M. Deheeger, A. Drewnowski, H. Serge.
Breakfast type, daily nutrient intakes and vitamin and mineral status of French children, adolescents and adults.
J Am Coll Nutr., 18 (1999), pp. 171-178
[27.]
T.A. Niclas, C. Reger, L. Myers.
Breakfast consumption with and without vitamin-mineral supplement use favorably impacts daily nutrient intake ninth-grade students.
J Adolesc Health., 27 (2000), pp. 314-321
[28.]
J. Ingwersen, M.A. Defeyter, D.O. Kennedy, K.A. Wesnes, A.B. Scholey.
A low glycemic index breakfast cereal preferentially prevents children's cognitive performance from declining throughout the morning.
Appetite., 49 (2007), pp. 240-244
[29.]
H. Taras.
Nutrition and student performance at school.
J Sch Health., 75 (2005), pp. 199-213
[30.]
B.A. Mullan, M. Singh.
A systematic review of the quality, content and context of breakfast consumption.
Nutr Food Sci., 40 (2010), pp. 81-114
[31.]
B.M. Williams, C.E. O'Neil, D.R. Keast, S. Cho, T.A. Nicklas.
Ready-to-eat cereal breakfasts are associated with improved nutrient intake and dietary adequacy but not body mass index in black adolescents.
Am J Lifestyle Med., 3 (2009), pp. 500-508
Copyright © 2013. Sociedad Colombiana de Pediatría
Opciones de artículo
Herramientas