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Vol. 54. Núm. 2.
Páginas 115-123 (marzo - abril 2012)
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Vol. 54. Núm. 2.
Páginas 115-123 (marzo - abril 2012)
Update in Radiology
Toward the appropriate use of teleradiology
Hacia un uso adecuado de la telerradiología
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L. Martí-Bonmatía,b,
Autor para correspondencia
Luis.Marti@uv.es

Corresponding author.
, A. Moralesc, L. Donoso Bachd
a Servicios de Radiología, Hospital Universitario y Politécnico La Fe y Hospital Quirón, Valencia, Spain
b Radiología, Departamento de Medicina, Universidad de Valencia, Valencia, Spain
c Servicio de Radiología, Hospital Donostia, San Sebastián, Guipúzcoa, Spain
d Servicios de Radiología, UDIAT CD, Sabadell, and CDI Hospital Clínic, Barcelona, Spain
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Table 1. Regulatory framework in teleradiology.
Table 2. Types of teleradiology.
Table 3. Conditions and requirements of the radiologist and/or service provider.
Table 4. Advisable content in a teleradiology contract.
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Abstract

Teleradiology involves much more than merely transmitting images and information between two points: teleradiology consists of sharing knowledge and working together in a network. It facilitates rapid access to radiological reports and second opinions, remote consulting among physicians, improved patient care, access to complex tools for postprocessing and computer-aided diagnosis, support for research and training projects, ties between isolated healthcare providers and busier or more experienced providers, 24-h coverage, and competition among radiology departments. A close relation with the radiologist leads to better care. However, teleradiology should not have negative effects on the efficacy of the clinical radiology service that is closest to the patient. This article focuses on the legal requirements of teleradiology services and on the clinical problems that can arise in teleradiology settings, with the ultimate aim of ensuring the appropriate use of teleradiology to improve healthcare.

Keywords:
Teleradiology
Medico legal
Quality assessment
Resumen

La telerradiología no consiste en transmitir imágenes e información entre puntos distantes, sino en compartir conocimiento y trabajar en red. Facilita el acceso rápido a informes radiológicos y segundas opiniones; la teleconsulta entre médicos; la mejora de la asistencia a los pacientes; el acceso a sistemas complejos del posproceso y ayuda al diagnóstico; el apoyo a la investigación y la formación; el acercamiento de los servicios sanitarios aislados a las prestaciones continuadas o de mayor experiencia; la cobertura de 24 horas; y la promoción de la competencia entre los servicios de radiología. Los pacientes están mejor atendidos con una relación estrecha con el radiólogo. Pero la telerradiología no debe mermar la eficacia de un servicio clínico de radiología próximo al paciente. El control de los requerimientos legales, de los problemas clínico-asistenciales que puede generar y la adecuación de su uso para mejorar la salud de la población son la base de esta propuesta.

Palabras clave:
Telerradiología
Médico legal
Evaluación de Calidad

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