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Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica (English ed.)
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Vol. 60.
(julio - diciembre 2024)
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Vol. 60.
(julio - diciembre 2024)
Original article
Effectiveness of an empowering health education programme for patients with epilepsy
Efectividad de un programa de educación sanitaria con empoderamiento de pacientes con epilepsia
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Isabel Manzanaresa,b,c,
Autor para correspondencia
imanzana@clinic.cat

Corresponding author.
, Mar Carreñoa,b, Sonia Sevillad, María Lombrañaa,b, Ana Graua,b, Estefanía Conde-Blancoa,b, Antonio Donairea,b, María Centenoa,b, Mariam Khawajaa,b, Adelaida Zabaleguia,b,c
a Unidad de Epilepsia, Departamento de Neurología, Hospital Clínic de Barcelona, Barcelona, Spain
b Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), Barcelona, Spain
c Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina i Ciencias de la Salud, Universidad de Barcelona, Barcelona, Spain
d Servei Català de la Salut, Barcelona, Spain
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Tablas (3)
Table 1. Sociodemographic and clinical variables.
Table 2. Anxiety, depression, and quality of life before and after the intervention.
Table 3. Satisfaction with epilepsy care questionnaire (SEC-E) before and after the intervention.
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Abstract
Aims

To evaluate the effectiveness of an educational intervention with empowerment for patients with epilepsy in a Spanish reference hospital for epilepsy.

Methods

A nonrandomized clinical trial was designed in an epilepsy center. An empowerment group intervention program was conducted in which volunteers were recruited. The education contained common topics in health education in epilepsy, which was adapted to the demands of the patients. Patients were empowered to apply their knowledge and skills, using the nurse as a facilitator. Questionnaires were administered before and after the intervention to assess anxiety and depression, quality of life, and satisfaction with epilepsy care in patients with epilepsy.

Results

33 patients completed the sessions and study. Satisfaction with the information improved significantly after the intervention (p < 0.005). The information items with significant improvements were satisfaction with information about epilepsy, treatment, provision of aid and treatment of the impact of epilepsy (p < 0.005) Satisfaction with communication decreased (p < 0.005), being the items with the most changes, the “time to answer the questions” and “consideration with their individual needs”. No significant changes were shown in depression and anxiety, quality of life and satisfaction with the organization.

Conclusions

Empowerment interventions demonstrated benefits to improve satisfaction with information in patients with epilepsy. The educational intervention designed allows sharing knowledge, solving problems and improving skills, empowering the patient in a new concept of education, which the nurse is a facilitator who collaborates with the demands of the patients. More studies are needed to increase the sample and demonstrate benefits in quality of life and anxiety and depression.

Keywords:
Epilepsy
Empowerment
Health education
Satisfaction
Resumen
Objetivos

Evaluar la efectividad de una intervención educativa con empoderamiento para pacientes con epilepsia en un hospital español de referencia en epilepsia.

Métodos

Se diseñó un ensayo clínico no aleatorizado en un centro de epilepsia. Se llevó a cabo un programa de intervención grupal con empoderamiento en el que se reclutaron voluntarios en consultas externas. Contenía temas comunes en la educación sanitaria en epilepsia, como conocer su enfermedad, los tipos de crisis, el tratamiento, cómo actuar en caso de crisis, los factores precipitantes de crisis, el estilo de vida y el manejo de la medicación, además de adaptarse a las demandas de información de los pacientes. Los pacientes fueron empoderados al aplicar sus conocimientos y habilidades, utilizando a la enfermera como facilitadora. Se administraron cuestionarios antes y después de la intervención para evaluar la ansiedad y la depresión, la calidad de vida y la satisfacción con la atención y los cuidados a los pacientes con epilepsia.

Resultados

Completaron las sesiones y estudio 33 pacientes. La satisfacción con la información mejoró significativamente después de la intervención (p < 0,005). Los ítems de información con mejoras significativas fueron la satisfacción con la información sobre la epilepsia, el tratamiento, la provisión de ayudas y el tratamiento del impacto de la epilepsia (p < 0,005) La satisfacción con la comunicación disminuyó (p < 0,005), siendo los ítems con más cambios, el “tiempo a responder a las preguntas” y “consideración con sus necesidades individuales”. No se demostraron cambios significativos en la depresión y ansiedad, la calidad de vida y satisfacción con la organización.

Conclusiones

Las intervenciones de empoderamiento demostraron beneficios para mejorar la satisfacción con la información en pacientes con epilepsia. La intervención educativa diseñada permite compartir conocimientos, resolver problemas y mejorar habilidades, empoderando al paciente en un nuevo concepto de educación en el que la enfermera es un elemento facilitador que colabora con las demandas de los pacientes. Se precisan más estudios que permitan aumentar la muestra y demostrar beneficios en calidad de vida y ansiedad y depresión.

Palabras clave:
Epilepsia
Empoderamiento
Educación sanitaria
Satisfacción

Artículo

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