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Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica (English ed.)
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Vol. 53.
Páginas 25-33 (enero - junio 2021)
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Vol. 53.
Páginas 25-33 (enero - junio 2021)
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Troublesome knowledge in undergraduate nursing students when learning about poststroke apathy care
Dificultades de aprendizaje de los estudiantes de enfermería en el cuidado a un paciente con apatía postictus
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Jagoba Zarandonaa,
Autor para correspondencia
jagoba_zarandona@ehu.eus

Corresponding author.
, Marta Arrueb, Sergio Yustea, Itziar Hoyos Cillerob
a Escuela de Enfermería, Vitoria-Gasteiz, Spain
b Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina y Enfermería, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Vitoria-Gasteiz, Spain
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Table 1. Problem and questions for the students.
Table 2. list of learning outcomes and the assessment questions.
Table 3. Conceptions from mixed method analysis, pre-test and post-test of a single group and phenomenography description on origin of apathy in a person who has suffered from a stroke.
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Abstract
Aim

To obtain a vision of nursing students’ learning, exploring difficulties concerning understanding stroke care delivery when apathy occurs.

Methods

Mixed methods research combining a quantitative research method with a pre-experimental one group pretest-posttest design and a qualitative research method with a phenomenographic descriptive design. Data was collected from written self-assessments (pretest; n = 83) and exam papers (posttest; n = 82) completed by third-year nursing students enrolled in the 2016−17 academic year in one Nursing School in Spain.

Results

The analysis revealed three conceptions in relation to understanding stroke care delivery when apathy occurs: (A) apathy as a multi-causal response; (B) apathy as a reactive psychological response; (C) apathy as a result of brain injury.

Conclusions

The analysis of conceptions in this research has shown that the percentage of students arguing apathy based on one single factor did not vary from pretest to posttest. The relationship between functional loss and reactive psychological answers was the abounding argument. Identification of conceptions will allow nurse educators to design evidence-based teaching-learning strategies focused on difficulties in stroke care delivery among undergraduate nursing students. Likewise, it will help to enhance the quality of care delivered by future nurses, improving these patients’ quality of life.

Keywords:
Stroke
Apathy
Learning
Nursing students
Nursing education research
Resumen
Objetivo

Obtener una visión del aprendizaje de los estudiantes de enfermería, identificando dificultades en relación al manejo de la apatía en una persona que ha sufrido un ictus.

Método

Investigación con métodos mixtos combinando un método de investigación cuantitativa con diseño preexperimental pretest-postest de un solo grupo y un método de investigación cualitativa con diseño descriptivo fenomenográfico. Los datos se recogieron a partir de las pruebas escritas de autoevaluación (pretest; n = 83) y de evaluación final (postest; n = 82) de los estudiantes de tercer curso de enfermería matriculados durante el curso académico 2016/17 en una universidad española.

Resultados

Del análisis de los datos surgieron tres concepciones en relación a la comprensión de los estudiantes sobre el cuidado al paciente que tras sufrir un ictus presenta apatía: A) apatía como respuesta de naturaleza multicausal; B) apatía como respuesta psicológica reactiva; C) apatía como consecuencia de la lesión cerebral.

Conclusiones

El análisis de las concepciones elaboradas en esta investigación demostró que el porcentaje de estudiantes que argumentó la apatía en base a un solo factor no varió del pretest al postest, siendo el argumento más utilizado la relación entre pérdida de funcionalidad y las respuestas psicológicas reactivas. La identificación de dificultades de aprendizaje permitirá diseñar secuencias de enseñanza-aprendizaje adaptadas a las dificultades que presenta el alumnado de enfermería en el tema de los cuidados al paciente que ha sufrido un ictus y así poder contribuir a que los futuros profesionales de enfermería puedan garantizar un cuidado de calidad.

Palabras clave:
Accidente cerebrovascular
Apatía
Aprendizaje
Estudiantes de enfermería
Investigación en educación de enfermería

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