Neonatal hypoxic-ischemic encephalopathy after perinatal asphyxia causes neurolinguistic disturbances in children without disabilities. Poor academic performance appears as a long-term result. Language intervention is sought to reduce harmful effects on children. The aim of this study is showing the relationship between clinical conditions of hypoxic-ischemic-encephalopathy (HIE) and language disorders in children without disabilities. This cross-sectional study with a neurolinguistic approach was carried out in patients with perinatal asphyxia during childbirth, at the ZH Sikder Women's Medical College Hospital, Bangladesh. Respondents between 4 and 12 years, 76% underwent cranial computed tomography (CT); 82% underwent magnetic resonance imaging (MRI); and 70% underwent electroencephalogram (EEG). Among them were found positive results for neonatal hypoxia ischemic encephalopathy (EHI). These results are related to the following language disorders: reception/perception disorder (64%), sociolinguistic disorders (84%); metalinguistic competence disorder (66%); 86% of children had poor peer relationships and 72% had reading and writing disorders. Concluding, school-age children after perinatal asphyxia who developed Hypoxic-Ischemic Encephalopathy (HIE) had language disorders and poor school performance. There are still challenges to be overcome, as this is the first neurolinguistic approach in Bangladesh. More large-scale studies are needed.
La encefalopatía hipóxico-isquémica neonatal causa alteraciones neurolingüísticas en niños sin discapacidades; el resultado es la aparición de bajo rendimiento académico. Se busca la intervención del lenguaje para reducir los efectos nocivos. Este trabajo muestra la relación entre las condiciones clínicas de la encefalopatía hipóxica-isquémica y los trastornos del lenguaje en niños sin discapacidad. Este estudio transversal con abordaje neurolingüístico se llevó a cabo en pacientes con asfixia perinatal durante el parto, en el ZH Sikder Women's Medical College. Entrevistados entre 4 y 12 años, el 76% se sometió a tomografía computarizada craneal; 82% a imágenes por resonancia magnética y el 70% a electroencefalograma. Entre ellos se encontraron resultados positivos para encefalopatía isquémica por hipoxia neonatal. Los resultados están relacionados con los siguientes trastornos del lenguaje: trastorno de la recepción/percepción (64%), trastornos sociolingüísticos (84%); trastornos de la competencia metalingüística (66%). El 86% de los niños tenía malas relaciones con sus compañeros y el 72% tenía trastornos de lectura y escritura. En conclusión, los niños en edad escolar después de la asfixia perinatal que desarrollaron encefalopatía hipóxico-isquémica tenían trastornos del lenguaje y un bajo rendimiento escolar. Aún quedan desafíos por superar ya que este es el primer enfoque neurolingüístico en Bangladesh. Se requieren más estudios a gran escala.
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