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Vol. 40. Núm. 4.
Páginas 228-234 (agosto 2005)
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Construcción de un cuestionario de valoración de la salud social de los usuarios en el ámbito sociosanitario
Creating a social health evaluation questionnaire for users in the socio-sanitary area
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A. Casalsa,
Autor para correspondencia
aliciaca@cgtrabajosocial.es

Correspondencia: A. Casals i Arnau. Joan Güell, 17-21, 3-1. 08028 Barcelona. España.
, N. Llinàsb, N. Fàbregasc, M.A. Hernándezd, S. Santaliestrae, J.L.C. Boschf, A. Navarrog, M. Ferrerh
a Fundació Sociosanitària de Barcelona. Hospital Sant Gervasi. Barcelona. España
b Geriàtric Municipal (IMAS). Barcelona. España
c Hospital Sant Jaume de Mataró (PASS). Mataró. Barcelona. España
d Pades IMAS. Institut d’Atenció Geriàtrica Sociosanitària (IAGS). Hospital del Mar. Barcelona. España
e UFISS Hopital General Vall d’Hebron (ICS). Barcelona. España
f Departament de Sociologia i Anàlisi de les Organitzacions. Universitat de Barcelona. Barcelona. España
g Grups de Recerca d’Amèrica i Àfrica Llatines. Unitat de Bioestadística. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Barcelona. España
h Unitat de Recerca en Serveis Sanitaris. Institut Municipal d’Investigació Mèdica. Barcelona. España
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Resumen
Introducción

Puede definirse salud social como la situación optima en cada una de las áreas que configuran el entorno social de la persona. Este trabajo presenta los resultados preliminares de la creación del Qüestionari de Valoració de Salut Social (QVSS), que pretende valorar el estado de salud social de los usuarios del ámbito sociosanitario.

Material y métodos

Partiendo del análisis de contenido de instrumentos conocidos, el equipo de trabajo elaboró los ámbitos que consideraba necesarios para valorar la salud social, determinó las posibles situaciones en que podía encontrarse un individuo dentro de cada ámbito y formuló las preguntas necesarias para poder describirlas. Posteriormente, en una reunion con un grupo de expertos, se consensuaron los ámbitos y preguntas definitivas.

Resultados

Los ámbitos, que se corresponden a subescalas independientes del QVSS, fueron: soporte informal, soporte formal, situación económica, vivienda e integración familiar y social. El sexo (p<0,001), los estudios (p=0,017) y la clase social (p=0,029) se asocian con la subescala económica. También el estado civil (p=0,002), que además se asocia con el soporte informal (p=0,030). El tiempo medio de respuesta fue de 13,5 min.

Conclusiones

El QVSS mostró facilidad en su administración. Parece que no existen grandes diferencias en función de quién lo responda, excepto en la subescala de soporte informal. Se hace necesario validarlo y ahondar en el estudio sobre la relación entre el QVSS respondido por el paciente o por el cuidador.

Palabras clave:
Salud social
Cuestionarios
Ámbito sociosanitario
Abstract
Introduction

Social health can be defined as the best possible situation for each of the areas that make up a person's social environment. This article presents the preliminary results of the creation of a Social Health Evaluation Questionnaire (SHEV), aimed at assessing the social health status of users of hospitals for the elderly and disabled.

Material and methods

The contents of well-known instruments were analysed and the working team selected the areas considered necessary to be able to evaluate social health status. The team then determined the possible situations in which individuals could find themselves in each of these areas and created questions to help them describe these situations. Subsequently, in a meeting with a group of experts, an overall agreement was reached on the scope and content of the final questions to be included in the questionnaire.

Results

The distinct areas, which correspond to independent subscales in the SHEV, were: informal support, formal support, economic situation, housing, and social and family integration. Sex (p<0.001), educational status (p=0.017) and social class (p=0.029) were associated with economic situation. Marital status was associated with economic situation (p=0.002) and informal support (p=0.030). The mean answering time was 13.5 minutes.

Conclusions

The SHEV proved to be an easy tool to administer. No significant differences based upon responders were found, except in the subscale of informal support. Further validation and a more thorough investigation of the relationship between the SHEV as answered by patients or by their carers is required.

Key words:
Social health
Questionnaires
Socio-sanitary area
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