metricas
covid
Buscar en
Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition) Course of Cognitive Functioning in First-Episode Psychosis: A Comparison Between...
Información de la revista
Vol. 1. Núm. 1.
Páginas 18-25 (enero 2008)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 1. Núm. 1.
Páginas 18-25 (enero 2008)
Acceso a texto completo
Course of Cognitive Functioning in First-Episode Psychosis: A Comparison Between Schizophrenia and Non Schizophrenia Psychosis
Curso del funcionamiento cognitivo en primeros episodios psicóticos: estudio comparativo entre esquizofrenia y otros diagnósticos psicóticos
Visitas
1289
Arantzazu Zabalaa,b,
Autor para correspondencia
arantzazu.zabala@ehu.es

Corresponding author.
, José I. Eguiluza,c, Rafael Segarraa,c, Sonsoles Enjutoc, Jesús Ezcurrad, Edorta Elizagaratea,d, Ana M. González Pintoa,b,e, Miguel Gutiérreza,b,e
a Departamento de Neurociencia, Sección de Psiquiatría, Facultad de Medicina y Odontología, Universidad del País Vasco (UPV-EHU), Vizcaya, Spain
b Salud Mental CIBER-SAM, Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental, Instituto de Salud Carlos III, Ministerio de Sanidad, Spain
c Departamento de Psiquiatría, Hospital de Cruces, Sistema de Salud Mental Osakidetza, Vizcaya, Spain
d Hospital Psiquiátrico de Álava, Sistema de Salud Mental Osakidetza, Álava, Spain
e Departamento de Psiquiatría, Hospital Santiago Apóstol, Sistema de Salud Mental Osakidetza, Álava, Spain
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Abstract
Aims

To describe the course of cognitive functioning in first-episode psychosis and to determine possible differences in the degree and trajectory of cognitive deficits between schizophrenia and non-schizophrenia first-episode psychosis.

Method

We assessed attention, working memory, and executive functioning in 57 patients with first-episode psychosis both at baseline and at 1-year of follow-up.

Results

For the overall group, significant reductions were found in the percentage of omission and commission errors for the sustained attention task (P<.001 and P=.001, respectively), in the total time to complete the Stroop-I task (P<.001), in the percentage of omission errors for the working memory task (P=.001), and in the percentage of perseverative errors for the Wisconsin card sorting test (WCST; P<.001), as well as a significant increase in the number of categories completed in the WCST (P<.001). The remaining cognitive variables analyzed remained stable (4 of the 10 variables tested). The pattern of change was similar for patients with schizophrenia (n=20) and nonschizophrenia (n=37) in the areas of attention of working memory. For executive functioning, the non-schizophrenia group showed a more beneficial pattern of change. No significant differences were detected in the cognitive performance among subgroups at baseline or at the 1-year follow-up.

Conclusions

The course of cognitive deficits in first-episode psychosis showed significant improvements over the 1-year period in the areas of attention, working memory, and executive functioning. Neuropsychological performance did not seem to be specific enough to distinguish between patients with schizophrenia and non-schizophrenia first-episode psychosis, at least during the first year.

Key words:
Cognition
Course
Schizophrenia
First episode
Psychosis
Resumen
Objetivos

Describir el curso del rendimiento cognitivo en primeros episodios psicóticos y determinar posibles diferencias en el grado de afectación y evolución de los déficit cognitivos entre esquizofrenia y otras psicosis.

Método

Se evaluaron las áreas de atención, memoria de trabajo y funciones ejecutivas en 57 primeros episodios psicóticos en el momento basal y al año de seguimiento.

Resultados

Para la muestra total, se detectaron reducciones significativas en: porcentaje de errores de omisión y comisión en la tarea de atención sostenida (p<0,001 y p=0,001, respectivamente), tiempo total empleado en el Stroop-I (p<0,001), porcentaje de errores de omisión en memoria de trabajo (p=0,001), porcentaje de errores perseverativos del WCST (p<0,001), así como un incremento en el número de categorías completadas en este último (p<0,001). El resto de variables analizadas permanecieron estables (4 de un total de 10). El perfil de cambio fue similar para el grupo de esquizofrenia (n=20) y no esquizofrenia (n=37) en las áreas de atención y memoria de trabajo. Para el funcionamiento ejecutivo, el grupo de no esquizofrenia presentó un perfil de cambio más favorable. No se detectaron diferencias significativas entre grupos en su rendimiento cognitivo en ninguna de las evaluaciones.

Conclusiones

El curso de los déficit cognitivos en primeros episodios psicóticos presenta mejorías significativas durante el primer año en las áreas de atención, memoria de trabajo y funciones ejecutivas. El rendimiento neuropsicológico no parece ser lo suficientemente específico para diferenciar pacientes con esquizofrenia de pacientes con otros diagnósticos psicóticos, al menos durante el primer año tras la instauración del tratamiento.

Palabras clave:
Cognición
Curso
Esquizofrenia
Primer episodio
Psicosis
El Texto completo está disponible en PDF
References
[1.]
M.F. Green.
Cognitive impairment and functional outcome in schizophrenia and bipolar disorder.
J Clin Psychiatry, 67 (2006), pp. e12
[2.]
R.W. Heinrichs, K.K. Zakzanis.
Neurocognitive deficit in schizophrenia: a quantitative review of the evidence.
Neuropsychology, 12 (1998), pp. 426-445
[3.]
R.M. Bilder, R.S. Goldman, D. Robinson, G. Reiter, L. Bell, J.A. Bates, et al.
Neuropsychology of first-episode schizophrenia: initial characterization and clinical correlates.
Am J Psychiatry, 157 (2000), pp. 549-559
[4.]
J. Addington, B.L. Brooks, D. Addington.
Cognitive functioning in first episode psychosis: initial presentation.
Schizophr Res, 62 (2003), pp. 59-64
[5.]
F. Mohr, W. Hubmann, M. Albus, U. Franz, S. Hecht, J. Scherer, et al.
Neurological soft signs and neuropsychological performance in patients with first episode schizophrenia.
Psychiatry Res, 121 (2003), pp. 21-30
[6.]
M. Davidson, A. Reichenberg, J. Rabinowitz, M. Weiser, Z. Kaplan, M. Mark.
Behavioral and intellectual markers for schizophrenia in apparently healthy male adolescents.
Am J Psychiatry, 156 (1999), pp. 1328-1335
[7.]
A. Caspi, A. Reichenberg, M. Weiser, J. Rabinowitz, Z. Kaplan, H. Knobler, et al.
Cognitive performance in schizophrenia patients assessed before and following the first psychotic episode.
Schizophr Res, 65 (2003), pp. 87-94
[8.]
N. Ojeda, P. Sanchez, E. Elizagarate, A.B. Yoller, J. Ezcurra, I. Ramirez, et al.
Course of cognitive symptoms in schizophrenia: a review of the literature.
Actas Esp Psiquiatr, 35 (2007), pp. 263-270
[9.]
A.L. Hoff, M. Sakuma, M. Wieneke, R. Horon, M. Kushner, L.E. DeLisi.
Longitudinal neuropsychological follow-up study of patients with first-episode schizophrenia.
Am J Psychiatry, 156 (1999), pp. 1336-1341
[10.]
S.K. Hill, D. Schuepbach, E.S. Herbener, M.S. Keshavan, J.A. Sweeney.
Pretreatment and longitudinal studies of neuropsychological deficits in antipsychotic-naive patients with schizophrenia.
Schizophr Res, 68 (2004), pp. 49-63
[11.]
J. Addington, H. Saeedi, D. Addington.
The course of cognitive functioning in first episode psychosis: changes over time and impact on outcome.
Schizophr Res, 78 (2005), pp. 35-43
[12.]
B.R. Rund, I. Melle, S. Friis, J.O. Johannessen, T.K. Larsen, L.J. Midboe, et al.
The course of neurocognitive functioning in first-episode psychosis and its relation to premorbid adjustment, duration of untreated psychosis, and relapse.
Schizophr Res, 91 (2007), pp. 132-140
[13.]
G. Heydebrand, M. Weiser, J. Rabinowitz, A.L. Hoff, L.E. DeLisi, J.G. Csernansky.
Correlates of cognitive deficits in first episode schizophrenia.
Schizophr Res, 68 (2004), pp. 1-9
[14.]
G. Selva, R. Tabares, J. Salazar, V. Balanza, F. Ballester, R. Cozar, et al.
Non-specific differences in neurocognitive performance in psychotic disorders?.
Actas Esp Psiquiatr, 28 (2000), pp. 312-324
[15.]
J. McClellan, A. Prezbindowski, D. Breiger, C. McCurry.
Neuropsychological functioning in early onset psychotic disorders.
Schizophr Res, 68 (2004), pp. 21-26
[16.]
B. Fagerlund, A.K. Pagsberg, R.P. Hemmingsen.
Cognitive deficits and levels of IQ in adolescent onset schizophrenia and other psychotic disorders.
Schizophr Res, 85 (2006), pp. 30-39
[17.]
Mayoral M, Zabala A, Robles O, Bombin I, Andres P, Parellada M, et al. Neuropsychological functioning in adolescents with first episode psychosis: A two-year follow-up study. Eur Psychiatry. 2008. In press
[18.]
Zabala A, Eguiluz JI, Segarra R, Enjuto S, Ezcurra J, Pinto AG, et al. Cognitive performance and cigarette smoking in first-episode psychosis. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2008. In press.
[19.]
M. First, R. Spittzer, M. Gibbon, J. Williams.
Structured Clinical Interview for DSM-IV axis I disorders, patient ediction (SCID-P). Version 2., ed. N. Y. S. P. Institute.
Biometrics Research, (1995),
[20.]
V. Peralta, M. Cuesta.
Validación de la escala de los síndromes positivo y negativo (PANSS) en una muestra de esquizofrénicos españoles.
Actas Luso- Esp. Neurol. Psiquiatr., 22 (1994), pp. 171-177
[21.]
D.J. Schretlen, N.G. Cascella, S.M. Meyer, L.R. Kingery, S.M. Testa, C.A. Munro, et al.
Neuropsychological Functioning in Bipolar Disorder and Schizophrenia.
Biol Psychiatry, (2006),
[22.]
L. Krabbendam, B. Arts, J. van Os, A. Aleman.
Cognitive functioning in patients with schizophrenia and bipolar disorder: a quantitative review.
Schizophr Res, 80 (2005), pp. 137-149
[23.]
V.P. Bozikas, C. Andreou, M. Giannakou, T. Tonia, D. Anezoulaki, A. Karavatos, et al.
Deficits in sustained attention in schizophrenia but not in bipolar disorder.
Schizophr Res, 78 (2005), pp. 225-233
[24.]
A. Szoke, A. Trandafir, M.E. Dupont, A. Meary, F. Schurhoff, M. Leboyer.
Longitudinal studies of cognition in schizophrenia: metaanalys is.
Br J Psychiatry, 192 (2008), pp. 248-257
Copyright © 2008. SEP y SEPB
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos