Quality graduate medical training is a concern of Confederación Americana de Urología (CAU), the third largest urological society worldwide. It is important to analyze the diversity in the state training programs and the feasibility and implications of conducting a common CAU program.
Material and methodsA 20-item questionnaire was distributed to the directors of national societies who are members of the CAU concerning the graduate urological training in their institutions.
ResultsA total of 28 presidents and expresidents representing 21 countries responded, the total number of independent states that constitute the confederation. In this setting, 664 residents start their training program every year, in an area that treats 645.4 million inhabitants, with an active professional force of 16,752 specialists. We present data on the realities of the training (length of the program, core curriculum) and occupation (job access, possible flow between countries) and on how accreditation and re-certification of specialists in these countries are conducted. We also present the opinions on the feasibility of a joint CAU degree, as well as a number of its implications.
ConclusionsThe actual graduate training in the CAU setting is heterogeneous in its programs and in its accreditation and re-certification methods. There is a strong desire to achieve joint degrees, except in Spain and Portugal. To enable joint certification, there will need to be intervention on numerous aspects and levels, redefining the desire for healthcare coverage in each country and considering the possible flow of specialists.
La formación médica en el postgrado de calidad es una preocupación en la Confederación Americana de Urología (CAU), tercera sociedad urológica mundial. Es importante analizar la diversidad en los programas estatales de formación y la viabilidad e implicaciones de llevar a cabo un programa CAU común.
Materiales y métodosSe ha distribuido a directivos de sociedades nacionales que componen la CAU un cuestionario de 20 preguntas directas sobre la formación de postgrado urológica en su entorno.
ResultadosUn total de 28 presidentes y expresidentes respondieron representando a 21 países, el total de los estados independientes que componen la confederación. En este escenario 664 residentes inician su programa de formación cada año, en un territorio que atiende 645,4 millones de habitantes, con una fuerza profesional activa de 16.752 especialistas. Se presentan datos acerca de la realidad formativa (duración de programas, troncalidad) y laboral (acceso laboral, posible flujo entre países), y sobre cómo se lleva a cabo la acreditación y recertificación de especialistas en estos países. Se presentan también las opiniones acerca de la viabilidad de una titulación conjunta CAU, así como algunas de sus implicaciones.
ConclusionesLa formación de postgrado actual en el entorno de la CAU es heterogénea en sus programas, así como en los modos de acreditación y de recertificación. Existe un importante deseo de alcanzar una titulación conjunta, salvo en España y Portugal. Para habilitar una certificación conjunta será necesario intervenir en múltiples aspectos y niveles, redefinir los deseos de cobertura sanitaria en cada país y considerar el posible flujo de especialistas.
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