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Vol. 30. Núm. 3.
Páginas 145-154 (mayo - junio 2020)
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Vol. 30. Núm. 3.
Páginas 145-154 (mayo - junio 2020)
Special Article
Experience on implementing and consolidating the Best practice guidelines of the Registered Nurses’ Association of Ontario (RNAO) in clinical and academic scenarios in Colombia
Experiencia en la implantación y consolidación de las Guías de buenas prácticas de la Registered Nurses’ Association of Ontario (RNAO) en el ámbito clínico y académico en Colombia
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Olga Lucia Gómez-Díaza, Maribel Esparza-Bohórquezb, Mary Luz Jaimes-Valenciaa,
Autor para correspondencia
mjaimes239@unab.edu.co

Corresponding author.
, Lina María Granados-Oliverosb, Adriana Bonilla-Marcialesa, Carolina Medina-Tarazonab
a Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Enfermería, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Santander, Colombia
b División de Enfermería, Fundación Oftalmológica de Santander, Santander, Colombia
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Table 1. Process of best practice guideline implementation in the clinical and academic setting by period.
Table 2. Results of implementing and consolidating the clinical practice guidelines in clinical and academic settings.
Table 3. Results of the implementation and consolidation of clinical practice guidelines in clinical and academic settings, other components.
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Abstract

This paper describes the results of the implementation, consolidation and future projection of the Best Practice Guidelines of the Registered Nurses’ Association of Ontario (RNAO) in clinical and academic scenarios in Santander, Colombia. The tool proposed by the RNAO was used for the implementation of the guidelines in both clinical and academic settings. Preliminary results on the implementation of the guidelines are presented in this paper. In the clinical setting, the implementation of the guidelines has made it possible to start the process of standardising care across the institution, with systematic follow-up based on indicators. This has allowed decision-making and visualisation of the quality of nursing care provided by nurses in their different roles. In the academic scenario, implementing the guidelines has strengthened teaching and research functions, and, to a lesser extent, continuing education and social projection processes. In the consolidation phase, advances were achieved in 10 components, relevant to teachers, students, and practice scenarios of public/private health institutions, users (patients/caregivers), health personnel and other nursing programmes at a national and international level. Implementing the clinical practice guidelines has reduced the gap between the clinical and the academic scenarios, where collaborative and inter-institutional work is enhanced to obtain better patient outcomes, based on the available evidence.

Keywords:
Nursing
Practice guideline
Evidence-based nursing
Student
Patient safety
Resumen

Este artículo describe la experiencia de implantación y consolidación de las Guías de buenas prácticas clínicas (GBP) de la Registered Nurses’ Association of Ontario (RNAO) en el ámbito clínico y académico, en Santander (Colombia) y su proyección futura. Para la implantación de las Guías de buenas prácticas en ambos contextos se utilizó la herramienta propuesta por la RNAO. En el ámbito clínico, la implantación de las guías ha permitido iniciar el proceso de estandarización del cuidado de forma transversal en la institución, con seguimiento sistemático de los indicadores, lo cual ha hecho posible la toma de decisiones y la visualización de la calidad del cuidado que prestan las enfermeras en sus diferentes roles. En el ámbito académico, la implantación de las guías ha potenciado la función docente e investigadora, y en menor proporción la función de extensión (entendida como educación continua o proyección social). En la fase de consolidación se han logrado avances en 10 componentes a nivel de docentes, estudiantes, escenarios de práctica clínica en instituciones de salud públicas/privadas, usuarios (paciente/cuidadores), profesionales sanitarios y vinculación a otros programas enfermeros a nivel nacional e internacional con la organización RNAO. Consecuentemente, la implantación de GBP ha favorecido la disminución de la brecha en la relación entre la docencia y los servicios clínicos, mejorando así la colaboración entre la asistencia y la academia, donde se potencia el trabajo colaborativo e interinstitucional en pro de la obtención de los mejores resultados en el paciente usando la evidencia disponible. Por tanto, se ha obtenido una trasformación de práctica enfermera a través del conocimiento, como pretende el programa de implantación de las GPC a través del establecimiento del programa Best Practice Spotlight Organisations (BPSO®) en nuestro entorno.

Palabras clave:
Enfermería
Guía de práctica clínica
Enfermería basada en la evidencia
Estudiantes
Seguridad del paciente

Artículo

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