The design and validation of tools constitutes a fundamental pillar of nursing research, where it is essential to incorporate the most current methodologies and analyses in order to guarantee validity and reliability in their clinical application.
The aim of this paper is to describe the characteristics of the RASCH analysis and the methodology for its development as well as to discuss its relevance and applicability in nursing research, highlighting its potential contribution to the improvement of the quality and accuracy of measurement instruments in the discipline.
Through a narrative synthesis, the theoretical foundations of RASCH analysis are described and the characteristics and assumptions that must be fulfilled to carry out this type of analysis are presented. Subsequently, the implementation methodology is presented in 11 steps: definition of objectives and preparation, instrument design, data collection, initial and unidimensionality analysis, goodness-of-fit assessment (infit-outfit, reliability and separation), item local independence assessment (Yen's Q3 coefficient), item calibration and estimation of skills, measurement invariance analysis (DIF analysis), review and modification of the instrument, final analysis and validation, interpretation of results. Examples of use are presented, as well as the advantages and limitations of the method. In conclusion, the RASCH analysis provides a valuable methodology for the evaluation of clinical competencies and skills, as well as for the development and validation of measurement instruments of great utility for research in care, although it would be necessary to promote training and standardization in its use.
El diseño y validación de herramientas constituye un pilar fundamental de la investigación enfermera, donde es imprescindible incorporar las metodologías y análisis más actuales para poder garantizar la validez y fiabilidad en su aplicación clínica
El objetivo de este trabajo es describir las características del análisis RASCH y la metodología para su desarrollo así como discutir su relevancia y aplicabilidad en la investigación enfermera, destacando su potencial contribución a la mejora de la calidad y precisión de los instrumentos de medición en la disciplina.
A través de una síntesis narrativa se describen los fundamentos teóricos del análisis RASCH y se presentan las características y supuestos que se deben cumplir para llevar a cabo este tipo de análisis. Posteriormente, se presenta la metodología de implementación en 11 pasos: definición de objetivos y preparación, diseño de instrumento, recolección de datos, Análisis inicial y de la unidimensionalidad, Evaluación de la bondad de ajuste (Infit-outfit, fiabilidad y separación), Evaluación de la independencia local de los ítems (coeficiente Q3 de Yen), calibración de ítems y estimación de las habilidades, análisis de la invarianza de la medida (análisis DIF), revisión y modificación del instrumento, análisis final y validación, interpretación de los resultados. Se presentan ejemplos de uso, así como las ventajas y limitaciones del método. Como conclusión, el análisis RASCH proporciona una metodología valiosa para la evaluación de competencias y habilidades clínicas, así como para el desarrollo y validación de instrumentos de medición de gran utilidad para la investigación en cuidados aunque sería necesario potenciar la formación y estandarización en su uso.
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