Arterial hypertension is the main factor in attributable mortality. It is therefore considered one of the most important public health problems. Health professionals require special training and skills to make a diagnosis. No studies have been found in the literature search that use a validated instrument (questionnaire) to assess health professionals’ theoretical and practical knowledge in diagnosing hypertension or measuring blood pressure.
AimTo design and validate an instrument for gauging health professionals’ theoretical knowledge in measuring blood pressure for the initial diagnosis of hypertension.
MethodologyDesign, development, and validation of a questionnaire in three languages (English, Spanish, and Catalan) to assess knowledge based on the Rasch-item response theory model.
ResultsA questionnaire in three languages was constructed and validated. It consisted of 23 questions on the theoretical knowledge of the initial diagnosis of hypertension and was called the ARC questionnaire. It met all the Rasch-IRT model criteria: item- and person-fit measurement, unidimensionality, local independence, invariance, targeting, and reliability.
ConclusionsThe ARC questionnaire is a validated tool that enables objective and uniform analyses of knowledge in the initial diagnosis of hypertension among medical and nursing professionals, comparing them over time. It allows for established strategies to be developed to enhance this knowledge.
La hipertensión arterial es el principal factor de mortalidad atribuible. Es por eso que se considera uno de los problemas de salud pública más importantes. Los profesionales de la salud necesitan una formación y unas habilidades especiales para realizar un diagnóstico. En la literatura actual no se han encontrado estudios que utilicen un instrumento validado (cuestionario) para evaluar los conocimientos teóricos y prácticos de los profesionales de la salud en el diagnóstico de la hipertensión o medición de la tensión arterial.
ObjetivoDiseñar y validar un instrumento para medir los conocimientos teóricos de los profesionales de la salud en la medida de la tensión arterial para el diagnóstico inicial de la hipertensión.
MetodologíaDiseño, desarrollo y validación de un cuestionario en tres idiomas (inglés, español y catalán) para evaluar los conocimientos basados en el modelo de Rasch (teoría de la respuesta al ítem).
ResultadosSe construyó y validó un cuestionario en tres idiomas. Constaba de 23 preguntas sobre los conocimientos teóricos en el diagnóstico inicial de hipertensión que se denominó cuestionario ARC. Cumplió con todos los criterios del modelo Rasch-IRT: medición de ajuste (fit) al ítem y a la persona, unidimensionalidad, independencia local, invarianza, targeting y fiabilidad.
ConclusionesEl cuestionario ARC es una herramienta validada que permite realizar análisis objetivos y uniformes de los conocimientos en el diagnóstico inicial de la hipertensión entre profesionales de medicina y de enfermería, comparándolos en el tiempo. Permite desarrollar estrategias establecidas para potenciar este conocimiento.