covid
Buscar en
Investigaciones de Historia Económica - Economic History Research
Toda la web
Inicio Investigaciones de Historia Económica - Economic History Research Las estructuras comerciales de la industria algodonera catalana: El triunfo de l...
Journal Information
Vol. 4. Issue 12.
Pages 79-110 (January 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 4. Issue 12.
Pages 79-110 (January 2008)
Full text access
Las estructuras comerciales de la industria algodonera catalana: El triunfo de los viajantes en el último tercio del siglo XIX
The commercial structures of the Catalan cotton industry: travellers’ success in the last third of the 19th century
Visits
3947
Marc prat sabartés
Universidad de Barcelona
This item has received
Article information
Resumen

La industria algodonera catalana se ha caracterizado por la integración vertical de fabricación y comercialización. Hasta mediados de la década de 1860 esta integración adoptó varias e incompletas formas, pero desde entonces los viajantes se convirtieron en la pieza fundamental de las estructuras comerciales de los fabricantes algodoneros. Como ya había señalado la historiografía, esto se debió al establecimiento de la red ferroviaria básica. Gracias a esta nueva tecnología de transporte, las empresas grandes y medianas podían cubrir el mercado español con unos pocos vendedores: algunos agentes fijos en las principales capitales, algunos viajantes alrededor del país. Estos hombres promovían las ventas de la propia empresa y le proporcionaban información sobre los gustos de los consumidores, la actividad de la competencia y la solvencia financiera de los clientes. Se convirtieron, así, en imprescindibles para los fabricantes algodoneros.

Palabras clave:
Industria algodonera
Comercialización
Integración vertical
Redes
España
Siglo XIX
Abstract

Catalan cotton industry has been characterised by vertical integration of manufacturing and commercialising. Until the mid 1860s this integration took several and incomplete forms, but since then travellers became the central players in cotton firms’ commercial structures. As it has been previously said in the literature, this was because a basic railways network was established at that time. Thanks to this new transport, large and medium size firms could cover all the Spanish market with very few sellers: some permanent agents in main cities and some travellers around the country. These men promoted firms’ sales and gave first-hand information about consumers’ tastes, competitors and clients’ financial soundness. They became then essential for cotton manufacturers.

Key words:
Cotton industry
Commercialisation
Vertical integration
Networks
Spain
19th Century
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[Benaul and Josep, 1991]
Benaul, Josep M. (1991): La indústria tèxtil llanera a Catalunya, 1750–1870. El procés d’industrialització al districte industrial de Sabadell-Terrassa, Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona.
[Benaul, 1992]
Josep M. Benaul.
Los orígenes de la empresa textil lanera en Sabadell y Terrassa en el siglo XVIII.
Revista de Historia Industrial, 1 (1992), pp. 39-62
[Benaul, 1993]
Josep M. Benaul.
La comercialització dels teixits de llana en la cruïlla dels segles XVIII i XIX. L’exemple de la fàbrica de Terrassa ‘Anton i Joaquim Sagrera’ 1792–1807.
Arraona, 13 (1993), pp. 35-47
[Besso Sabbato, 1910]
L. Besso Sabbato.
The Cotton Industry in Switzerland Vorarlberg and Italy.
Manchester University Press, (1910),
[Bova, 1993]
Bova Francesca, (1993): Multinazionalizzazione e immigrazione: i differenti modelli di insediamento dell’imprenditoria estera nell’industria cotoniera italiana (1860-1910), Tesis Doctoral, Florencia, Instituto Universitario Europeo.
[Broadberry and Marrison, 2002]
Stephen Broadberry, Andrew Marrison.
External Economies of Scale in the Lancashire Cotton Industry 1900–1950.
Economic History Review, 55 (2002), pp. 51-77
[Brown, 1914]
John C. Brown.
(1992): Market Organization Protection, and Vertical Integration: German Cotton Textiles before.
Journal of Economic History, 52 (1914), pp. 339-351
[Brown, 1995]
John C. Brown.
Imperfect Competition and Anglo-German Trade Rivalry: Markets for Cotton Textiles before 1914.
Journal of Economic History, 55 (1995), pp. 494-527
[Castronovo, 1965]
Castronovo Valerio, (1965): L’industria cotoniera in Piemonte nel secolo XIX, Torino, Archivio Economico dell’Unificazione Italiana, serie II, vol. XI.
[Clark, 1908a]
W.A. Graham Clark.
Cotton textile trade in Turkish Empire Greece and Italy.
Department of Commerce and Labor, Bureau of Manufactures, Government Printing Office, (1908),
[Clark, 1908b]
W.A. Graham Clark.
Cotton fabrics in Middle Europe: Germany, Austria-Hungary Switzerland.
Department of Commerce and Labor. Bureau of Manufactures, Government Printing Office, (1908),
[Chapman, 1992]
Stanley D. Chapman.
Merchant enterprise in Britain: from the Industrial Revolution to the World War I.
Cambridge University Press, (1992),
[Chassagne, 1991]
Serge Chassagne.
Le cotton et ses patrons. France 1760–1840.
Éditions de l’École des Hautes Études en Sciences Sociales, (1991),
[Dehn, 1913]
Richard M.R. Dehn.
The German Cotton Industry. A report to the electors of the Gartside Scholarships.
Manchester University Press, (1913),
[Deu, 1993]
Esteve Deu.
La comercialización de tejidos de lana catalanes: Informes de la Unión Lanera Española 1881–1924.
Actas del V Congreso de la AHE, (1993),
[Deu, 1995]
Esteve Deu.
La comercialització dels teixits de llana catalans. Informes de La Unión Lanera Española, 1881–1924.
Arraona, 16 (1995), pp. 61-71
[Deu, 1996]
Esteve Deu.
El comercio de tejidos de lana catalanes en España 1870–1914.
Els catalans a Espanya, 1760–1914, pp. 357-363
[Deu, 1997]
Esteve Deu.
El comercio de tejidos de lana catalanes en Andalucía, 1870–1914, Segundo Congreso de Historia Catalano-Andaluza Cataluña y Andalucía en el siglo XIX. Relaciones económicas e intercambios culturales.
Aquí and Multimedia S. L, (1997),
[Deu, 1999a]
Esteve Deu.
Distribución de tejidos de lana en el mercado español, 1870–1935.
pp. 1175-1187
[Deu, 1999b]
Esteve Deu.
La comercialización de tejidos catalanes en Castilla-León y Cantabria, 1870–1914.
Consumo, condiciones de vida y comercialización: Cataluña y Castilla, siglos XVII-XIX, pp. 377-393
[Edwards, 1967]
Michael M. Edwards.
The Growth of the British Cotton Trade 1780–1815.
Manchester University Press, (1967),
[Einaudi, 1900]
Luigi Einaudi.
Un principe mercante. Studio sulle espansione coloniale italiana.
Fratelli Bocca Editori, (1900),
[Farnie, 1979]
Douglas Farnie.
The English Cotton Industry and the World market 1815–1896.
Clarendon Press, (1979),
[Farnie, 2004]
Douglas Farnie.
The role of merchants as prime movers in the expansion of the cotton industry 1760–1990.
The Fibre that changed the World. The Cotton Industry in International Perspective, 1600–1990s, pp. 15-55
[Fohlen, 1956]
Claude Fohlen.
L’industrie textile au temps du Second Empire.
Libraire Plon, (1956),
[Fontana, 1971]
Josep Fontana.
La quiebra de la monarquía absoluta.
Ariel, (1971),
[Forrester, 1921]
Robert B. Forrester.
The Cotton Industry in France. A report to the electors of the Gartside Scholarships.
Manchester Universisty Press, (1921),
[Fradera Josep, 1987]
M. Fradera Josep.
Indústria i Mercat. Les bases comercials de la indústria catalana moderna.
Crítica, (1987),
[French, 2005]
Michael French.
Commercials, careers, and culture: travelling salesmen in Britain, 1890s-1930s.
Economic History Review, 58 (2005), pp. 352-377
[Galí, 2002]
Roser Galí.
Crédito comercial e inversión fabril. El ‘holding’ Nadal y Ribó.
Revista de Historia Industrial, 22 (2002), pp. 45-77
[García López, 1987]
José R. García López.
Los comerciantes banqueros en el sistema bancario español.
Universidad de Oviedo, (1987),
[Godley, 2001]
Andrew Godley.
Jewish immigrant entrepreneurship in New York and London 1880–1914: enterprise and culture.
Palgrave, (2001),
[Gómez Zorraquino, 1990]
J. Ignacio Gómez Zorraquino.
Los primeros años de vida de la ‘Casa Fortea’1785-1850.
Teruel, (1990), pp. 109-162
[Muset, 1993]
Muset, Assumpta (1993): Catalunya i el comerç peninsular al segle XVIII, Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona.
[Muset, 1997]
Assumpta Muset.
Catalunya i el mercat espanyol al segle XVIII: Els traginers i negociants de Calaf i Copons.
Publicacions de l’Abadia de Montserrat, (1997),
[Nadal, 1975]
Jordi Nadal.
El fracaso de la Revolución Industrial en España 1814–1913.
Ariel, (1975),
[Nadal and Maluquer, 1985]
Jordi Nadal, Jordi Maluquer.
Catalunya la fàbrica d’Espanya.
Ajuntament de Barcelona, (1985),
[Odell, 1912]
Ralph M. Odell.
Cotton goods in Italy, Special Agents Series 48.
Government Printing Office, (1912),
[Oliva, 1999]
Benet Oliva.
Els orígens de la primera industrialització del rerapaís. Un cas emblemàtic: Vilassar i el capital comercial barceloní (1828–1875).
Premi Iluro 1998, Caixa d’Estalvis Laietana, (1999),
[Pérez Picazoet al., 1996]
Els catalans a Espanya, 1760–1914,
[Prat, 2004]
Marc Prat.
Fabricar i comerciar a mitjan segle XIX: els casos dels Muntadas i els Batllori.
Recerques, (2004), pp. 29-49
[Prat, 2005]
Marc Prat.
La utilización de redes empresariales para la comercialización de tejidos catalanes a mediados del siglo XIX.
comunicación en el X Simposio de Historia Económica, UB-UAB-UPF, (2005),
[Prat, 2006]
Prat Marc (2006): Fabricantes, comerciantes y banqueros. Las estructuras comerciales de la industria algodonera catalana en el mercado español (1840–1936), Tesis Doctoral, Instituto Universitario Europeo, Florencia.
[Prat, 2007]
Marc Prat.
Vertical integration or specialisation: producing and commercialising cotton goods (1815–1913), Documents de Treball de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UB E07/188.
Universitat de Barcelona, (2007),
[Pratt, 1917]
Edward Ewing Pratt.
Cotton Textiles. International trade and merchandising methods.
Department of Commerce, Bureau of Foreign and Domestic Commerce, 58, Government Printing Office, (1917),
[Romano, 1980]
Roberto Romano.
I Caprotti. L’avventura economica e umana di una dinastia industriale della Brianza.
Francesco Angeli/Storia, (1980),
[Romano, 1992a]
Roberto Romano.
L’industria cotoniera lombarda dall’unità al 1914.
Banca Commerciale Italiana, (1992),
[Romano, 1992b]
Roberto Romano.
Le origini dell’espansione commerciale all’estero dell’industria cotoniera italiana Atti del Seminario L’industria italiana nel mercato mondiale dalla fine dell’800 alla metà del’900.
Archivio Storico Fiat, (1992),
[Rose, 2000]
Mary B. Rose.
Firms networks and business values: the British and American cotton industries since 1750.
Cambridge University Press, (2000),
[Rosés, 1997]
Joan Ramon Rosés.
La integración vertical en el sector algodonero catalán 1832–1861.
¿Que inventen ellos? Tecnología, empresa y cambio económico en la España contemporánea, pp. 249-280
[Rosés, 1998]
Rosés Joan Ramon (1998): The Early Phase of Catalan Industrialisation, 1830–1861, Tesis Doctoral, Instituto Universitario Europeo, Florencia.
[Sánchez, 1989a]
Àlex Sánchez.
La era de la manufactura algodonera en Barcelona 1736–1839.
Estudios de Historia Social, 48–49 (1989), pp. 65-114
[Sánchez, 1989b]
Àlex Sánchez.
L’estructura comercial d’una fàbrica d’indianes barcelonina: Joan Rull i Cia.
Recerques, 22 (1989), pp. 10-24
[Societat D’estudis Econòmics, 1908]
Societat D’estudis Econòmics.
Informació sobre la necessitat de crear Banca Catalana.
Societat d’Estudis Econòmics, (1908),
[Solà and Oliva, 1997]
Angels Solà, Benet Oliva.
Tejidos catalanes en el mercado andaluz en la segunda mitad del siglo XIX. La organización de las ventas en sociedad en comandita, Segundo Congreso de Historia Catalano-Andaluza Cataluña y Andalucía en el siglo XIX. Relaciones económicas e intercambios culturales.
Aquí and Multimedia S.L, (1997),
[Soler, 2000]
Soler Raimon (2000): Estratègies empresarials en la indústria cotonera catalana. El cas de la Fàbrica de la Rambla de Vilanova, 1833–1965, Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona.
[Tallada, 1944]
Josep M. Tallada.
Barcelona económica y financiera en el siglo XIX.
Barcelona Librería Dalmau, (1944),
[Torras, 1987]
Jaume Torras.
Fabricants sense fàbrica. Estudi d’una empresa llanera d’Igualada (1726–1765).
Recerques 19, vol. I (1987), pp. 145-160
[Torras, 1995]
Jaume Torras.
Redes comerciales y auge textil en la España del siglo XVIII.
Mercados y manufacturas en Europa, pp. 111-132
[Valls, 2004]
Francesc Valls.
La Catalunya Atlàntica.
Vic, Eumo, (2004),
[Vicens and Llorens, 1958]
Jaume Vicens, Montserrat Llorens.
Industrials i Polítics.
Vicens Vives, (1958),
[Vilar, 1965]
Pierre Vilar.
Edicions 62, (1965),
[Whittam, 1907]
William Whittam Jr..
Report on England's Cotton Industry.
Department of Commerce and Labor, Bureau of Manufactures, Government Printing Office, (1907),
Copyright © 2008. Asociación Española de Historia Económica
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos