covid
Buscar en
Magister
Toda la web
Inicio Magister New Approaches in English Language Teaching: Teacher Training in the Framework o...
Journal Information
Vol. 26. Issue 1.
Pages 18-24 (January 2014)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 26. Issue 1.
Pages 18-24 (January 2014)
Full text access
New Approaches in English Language Teaching: Teacher Training in the Framework of Content and Language Integrated Learning
Nuevos enfoques en la didáctica de la lengua inglesa: formación del profesorado en el contexto del aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras
Visits
4987
A. Fernández Costalesa,
Corresponding author
fernandezcalberto@uniovi.es

Corresponding author.
, A.C. Lahuerta Martínezb
a Profesor Ayudante, Doctor, Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad de Oviedo, Asturias, España
b Profesora Titular de Universidad, Departamento de Filología Anglogermánica y Francesa, Universidad de Oviedo, Asturias, España
This item has received
Article information
Abstract

Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an innovative approach to foreign language learning based on the integration of language with (non-language) content in a dual-focussed learning environment. This article addresses teacher training in the framework of CLIL, focusing on the specific needs and challenges for CLIL teachers. It also approaches the question of the existence of an “optimal profile” for these teachers, which is strictly linked to the educational stage we are working with. Moreover, the existing gap between the theoretical tenets of CLIL methodology and its application in the classroom is identified as a clear barrier in teacher training, which has to be addressed by building-up learning environments that allow for the exchange of knowledge and results. In this sense, this paper suggests creating university-school partnerships that serve as a breeding ground for transferring knowledge and exchange relevant information and results within the teaching community.

Keywords:
CLIL
EFL
Teacher training
Multilingualism
Resumen

El aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras es un enfoque innovador en el aprendizaje de lenguas basado en la integración de contenido curricular y una lengua adicional. El objetivo es analizar la formación del profesorado de aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras, aproximándose a las necesidades específicas y los retos de estos docentes. Se aborda la cuestión de la existencia de un “perfil óptimo” de estos profesores, que está estrictamente unido a la etapa educativa en que la estemos trabajando. Además, se identifica la laguna existente entre los fundamentos metodológicos del aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras y su aplicación en el aula como una barrera en la formación del profesorado, y se defiende que este desajuste debe afrontarse mediante la construcción de entornos de aprendizaje que permitan el intercambio de conocimiento. En este sentido, este trabajo sugiere que los modelos de colaboración universidad-colegio sirven como caldo de cultivo para transferir conocimiento e intercambiar información y resultados relevantes dentro de la comunidad educativa.

Palabras clave:
IFE
AICLE
Formación de profesorado
Multilingüismo
Full text is only aviable in PDF
Copyright © 2014. Universidad de Oviedo
Download PDF
Article options