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Vol. 26. Issue 10.
Pages 482-487 (November 2000)
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Vol. 26. Issue 10.
Pages 482-487 (November 2000)
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Evaluación de un programa de prevención del tabaquismo en centros escolares de la provincia de Córdoba
Evaluation of a smoking prevention programme at scholar centres in cordoba (spain)
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2763
P. López-Pérez
Corresponding author
dcoplp@csalud.junta-andalucia.es

Correspondencia: Dra. P. López Pérez. Delegación Provincial de Salud. Avda. República Argentina, 34. 14071 Córdoba.
, I. García-Sádaba
Sección de Programas de Salud. Delegación Provincial de la Consejería de Salud en Córdoba. Junta de Andalucía
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Objetivos

1) Conocer la opinión de profesores y alumnos sobre el programa; 2) conocer las actividades realizadas; 3) analizar la dinámica generada en las clases, y 4) recoger sugerencias para mejorarlo.

Métodos

Se trata de un estudio descriptivo en el que se utilizan técnicas cualitativas y cuantitativas. La opinión de los alumnos se ha recogido mediante técnicas de grupo focal y nominal, y la opinión de los profesores mediante un cuestionario.

Resultados Y Conclusiones

En general, el concurso ha sido bien valorado por alumnos y profesores y se ha desarrollado sin problemas relevantes. El concurso facilita la realización de actividades de prevención del tabaquismo en un importante número de aulas. En las clases se genera un clima de presión de grupo contra el consumo de tabaco, bien tolerado por los alumnos y en un contexto divertido. El concurso es fácil de aplicar, posibilitando el tratamiento en el aula de aspectos educativos implicados en la prevención de drogodependencias en el medio escolar.

Palabras clave:
Prevención del tabaquismo
Escuela
Evaluación
Objectives

1) To know the opinion of teachers and students on the programme; 2) to know the activities of smoking prevention programme carried out by the participant courses; 3) to know some aspects of the dynamics arisen among the students in the frame of this competition: norms and values regarding the consumption of tobacco, group pressure, etc., and 4) to gather the suggestions of teachers and students to improve it.

Methods

Qualitative and quantitative procedures have been used in this descriptive study: by means of focal and nominal group techniques and a questionnaire, the opinion of students and teachers OK, respectively, has been gathered.

Results and Conclusions

In general terms, students and teachers have positively valued the contest, and it has been developed without remarkable problems. The contest has propitiated the accomplishment of activities of smoking prevention in most courses. A climate of group pressure against the consumption of tobacco, tolerated by the students and in an amusing context, is generated among them. The contest is easy to apply and relatively cheap, also enabling the treatment of educational aspects implied in drugaddiction prevention in the school.

Key words:
Smoking prevention
School
Evaluation
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