covid
Buscar en
Psicología Educativa - Educational Psychology
Toda la web
Inicio Psicología Educativa - Educational Psychology Vocational guidance programme for unemployed young people
Journal Information
Vol. 19. Issue 1.
Pages 21-26 (June 2013)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 19. Issue 1.
Pages 21-26 (June 2013)
Open Access
Vocational guidance programme for unemployed young people
Programa de orientación vocacional para jóvenes desempleados
Visits
6655
Francisco Manuel Morales Rodríguez
Corresponding author
framorrod@uma.es

Correspondence concerning this article should be sent to Francisco Manuel Morales Rodríguez. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga. Campus de Teatinos. 29071 Málaga.
University of Malaga, Spain
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Abstract

This study presents the structure and fundamental characteristics of a Mixed Experience Training and Employment Program aimed at getting teenagers in rural areas acquainted with the labor world by providing them with training activities. An assessment of the impact of these educational activities on participating students and their satisfaction with them is carried out. Participants were 40 students, aged 16 to 24, from rural areas of the province of Málaga, without previous employment and qualification. Data show that the program has been a successful experience that has helped facilitate labor insertion of participating students. Data also show positive attitudes in students towards the use of new technologies, such as Internet, to facilitate their learning. The students perceived most activities very satisfactory.

Key words:
Career counseling
Educational activities
Teenagers
Sociolaboral insertion
Resumen

Se presenta la estructura y características fundamentales de un programa de experiencias mixtas de formación y empleo cuyo objetivo general fue introducir a jóvenes que viven en núcleos rurales en el mundo laboral, proporcionándoles las actividades formativas necesarias para ello. Se aporta una evaluación del impacto y satisfacción que determinadas actividades educativas ha tenido en el alumnado participante como protagonistas del proceso de enseñanza/aprendizaje. Los participantes fueron 40 alumnos, con edades comprendidas entre 16 y 24 años, del ámbito rural de la provincia de Málaga, sin empleo anterior y sin cualificación profesional. Los datos demuestran que el programa ha sido una experiencia exitosa que ha contribuido a facilitar la inserción sociolaboral del alumnado participante. Los resultados muestran en el alumnado actitudes positivas hacia el uso de las nuevas tecnologías como Internet para facilitar su aprendizaje y que la mayoría de las actividades realizadas les han resultado muy satisfactorias.

Palabras clave:
Orientación vocacional
Actividades educativas
Jóvenes
Inserción sociolaboral
Full text is only aviable in PDF
References
[Ademola, 2009]
R. Ademola.
Influencia de la ansiedad ante los ordenadores y el conocimiento de su uso en estudiantes de secundaria [Influence of anxiety about computers and knowledge of its use in high school students].
Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19 (2009), pp. 1269-1288
[Cohen, 1981]
P.A. Cohen.
Students’ ratings of instruction and student achievement: A metaanalysis of multisection validity studies.
Review of Educational Research, 51 (1981), pp. 281-309
[De Pablos, 2009]
J. De Pablos.
Tecnología educativa La formación del profesorado en la era de Internet. [Educational technology. Teacher training in the Internet Era].
Aljibe, (2009),
[Gallego, 1999]
S. Gallego.
Cómo planificar el desarrollo profesional [How to plan your professional development].
Laertes, (1999),
[Javaloy et al., 2001]
F. Javaloy, E. Espelt, J.M. Cornejo.
Internet y movimientos sociales: un enfoque psicosocial.[Internet and social movements: A psychosocial approach].
Anuario de Psicología, 32 (2001), pp. 31-37
[Marsh et al., 1979]
H.W. Marsh, J.V. Overall, S.P. Kesler.
Validity of student evaluations of instructional effectiveness: A comparison of faculty self-evaluations and evaluations by their students.
Journal of Educational Psychology, 71 (1979), pp. 149-160
[Martínez and Aguaded, 2004]
T. Martínez, J. Aguaded.
El uso de las TIC en alumnos principiantes de las universidades españolas [The use of ICTs in beginning students of Spanish universities].
GEU, (2004),
[Morales et al., 2003]
F.M. Morales, L. Infante, A. Galindo.
Actitudes e intereses hacia Internet en una muestra de estudiantes de secundaria [Attitudes toward and interests in Internet in a sample of high school students].
Encuentros en Psicología Social, 1 (2003), pp. 3-6
[Rivas, 1993]
F. Rivas.
Psicología Vocacional. Enfoques del asesoramiento. [Vocational Psychology. Advice approaches].
Ediciones Morata, S. L, (1993),
[Sanchis et al., 2002]
P. Sanchis, J. Pastor, V. Campos, J.J. Ibáñez.
Curso de formación para agentes de inserción sociolaboral [A Training Course for Social and Labour Integration Agents]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Centro Alzira, (2002),
Copyright © 2013. Elsevier Editora Ltda. and Brazilian Medical Association
Download PDF
Article options