metricas
covid
Buscar en
Radiología (English Edition)
Toda la web
Inicio Radiología (English Edition) Teaching methodologies in the undergraduate teaching of radiology
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Serie: The challenges in undergraduate radiology education
Available online 14 January 2024
Teaching methodologies in the undergraduate teaching of radiology
Metodologías docentes en la enseñanza de la radiología pregrado
J.D. Aquerreta Beolaa,
Corresponding author
jdaquerret@unav.es

Corresponding author.
, L. Arbea Morenob
a Radiología, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
b Unidad de educación médica, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
Received 11 March 2023. Accepted 27 April 2023
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (1)
Table 1. Summary of teaching methodologies.
Abstract

After introducing what is understood by teaching innovation and its requirements, various methodologies that can be applied in university and radiological teaching are presented, such as: the flipped classroom focuses on the student’s previous study and the teacher’s subsequent contribution to resolve doubts or highlight important aspects. Team learning or cooperative teaching allows learning among the students themselves. Problem-based or case-based learning encourages students, in teams or individually, to carry out structured learning based on learning objectives. Teaching based on games or simulation can facilitate knowledge acquisition playfully and practically. Personalized tutoring allows the transmission of knowledge in an individualized way. Various evaluation modalities that can be used for training purposes are also shown.

Keywords:
Undergraduate medical education
Teaching method
Innovation diffusion
Resumen

Tras una introducción de lo que se entiende por innovación docente y sus requisitos, se presentan diversas metodologías que pueden ser aplicadas en la docencia universitaria, y por tanto de la radiología, como: La clase inversa, que se centra en el estudio previo del alumno y el posterior aporte del profesor en la resolución de dudas o realce de aspectos importantes. El aprendizaje basado en equipos o la docencia cooperativa permiten el aprendizaje entre los propios alumnos. El aprendizaje basado en problemas o en casos favorece que los alumnos, en equipo o de forma individualizada, realicen un aprendizaje estructurado en base a objetivos docentes. La enseñanza basada en juegos o en simulación puede facilitar la adquisición de conocimientos de forma lúdica y práctica. La tutorización personalizada permite la transmisión de conocimientos de forma individualizada. También se muestran diversas modalidades de evaluación que pueden ser empleadas con fines formativos.

Palabras clave:
Formación médica pregrado
Metodología docente
Difusión de la innovación

Article

These are the options to access the full texts of the publication Radiología (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos