metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Comparación entre la adquisición de la fonología castellana y catalana a part...
Journal Information
Vol. 25. Issue 3.
Pages 104-114 (January 2005)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 3.
Pages 104-114 (January 2005)
Comparación entre la adquisición de la fonología castellana y catalana a partir del AREHA y del AREPA
Visits
2099
E. Aguilar Mediavilla
Corresponding author
eva.aguilar@uib.es

Correspondencia: Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación Ed. Guillen Cifré de Colonya, Campus UIB Ctra. De Valldemossa, km. 7 07122 Palma de Mallorca
Área de Psicología Evolutiva y de la Educación Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología Educativa Universitat de les Illes Balears, Palma de Mallorca, España
This item has received
Article information

This paper compares phonological acquisition in Catalan and Spanish based on two very similar tests, the AREHA and the AREPA. The sample comprises Catalan and Spanish-speaking children of different ages (3, 4, 5 and 6 years).

The results show that, in general, Catalan and Spanish children acquire the more complex structures or phones later. Thus, children spend more time acquiring fricatives and affricatives in Catalan, whereas WWSW word structure is acquired later in Spanish. Furthermore, the effect of language frequency in CVC syllables has been observed, since codas are more frequent and complex in Catalan and are acquired earlier than in Spanish.

Resumen

En este trabajo se compara la adquisición de la fonología de la lengua catalana y castellana a partir de dos pruebas de evaluación muy similares, el AREHA y el AREPA. La muestra se compone de niños de habla catalana y castellana de diferentes edades (3, 4, 5 y 6 años).

Los resultados muestran que, en general, en catalán y castellano se adquieren más tardíamente los fonemas y/o las estructuras que son más complejos en cada lengua. De este modo, en catalán se tarda más en adquirir los fonemas fricativos y africados, mientras que en castellano se adquieren más tarde las estructuras de palabras AATA. Sin embargo, hemos observado un efecto de la frecuencia de la lengua en las sílabas CVC, ya que en catalán, donde las codas son más frecuentes y más complejas, estas sílabas se adquieren antes que en castellano, donde las codas son más simples y menos frecuentes.

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos