metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Evaluación de la comprensión gramatical: un estudio translingüístico
Journal Information
Vol. 25. Issue 1.
Pages 2-18 (January 2005)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 1.
Pages 2-18 (January 2005)
Evaluación de la comprensión gramatical: un estudio translingüístico
Assessment of grammatical comprehension: A cross-linguistic study
Visits
2218
E. Mendoza
Corresponding author
emendoza@ugr.es

Corrrespondencia: Elvira Mendoza Departamento de Personalidad Evaluación y Tratamiento Psicológico Facultad de Psicología Campus de Cartuja, s/n 18071 Granada
, G. Carballo, J. Muñoz, M.D. Fresneda
Departamento de Personalidad. Evaluación y Tratamiento Psicológico Facultad de Psicología Universidad de Granada
Esta investigación ha sido parcialmente subvencionada por el Proyecto BSO2001-2941 del Ministerio de Ciencia y Tecnología
This item has received
Article information

El objetivo de este trabajo consiste en estudiar el desarrollo de la comprensión gramatical en niños de edades comprendidas entre 4 y 11 años, mediante una comparación de dos instrumentos que evalúan dicha habilidad: el TROG (Test for Recepcion of Grammar) y el test de CEG (Comprensión de Estructuras Gramaticales), desarrollado por las autoras y en vías de publicación. En la primera parte del estudio se aplicó el TROG a una muestra de niños españoles y se detectaron algunas diferencias con respecto a los datos que aparecen en el manual del test, derivadas de la falta de correspondencia lineal entre algunos tipos de construcciones gramaticales entre el inglés y el español, lo que aconseja el diseño de instrumentos en lengua española.

Después de desarrollar un nuevo test que evalúa la comprensión gramatical ateniéndose a las peculiaridades estructurales del español, en la segunda parte del estudio se aplica dicho test a una muestra de niños de edad similar a la del primer estudio y se comparan e interpretan los resultados de la aplicación del TROG y del CEG en este tipo de población.

Palabras clave:
Comprensión gramatical
evaluación del lenguaje
desarrollo del lenguaje

The development of grammatical comprehension in 4 to 11 years children is analized by means of the Test for Reception of Grammar (TROG), which was developed for English-speaking children, and the Grammatical Structure Comprehension Test (CEG, test de Comprensión de Estructuras Gramaticales) recently developed by the authors for Spanish children. In a first study the inadequacy of the straightforward application of TROG to Spanishspeaking children is shown, due to the non-linear correspondence between some English and Spanish grammatical constructions, and the necessity for similar tools in Spanish.

Then, a new test (CEG) for the assessment of grammatical comprehension is developed, taking care of the structural peculiarities of Spanish language. In a second study, both tests (TROG and CEG) are applied to a sample of children, and the corresponding results are compared and discussed.

Key words:
Grammatical comprehension
language assessment
language development

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos