metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología La evaluación del procesamiento auditivo central: el test de dígitos dicótico...
Journal Information
Vol. 27. Issue 2.
Pages 74-85 (April 2007)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 27. Issue 2.
Pages 74-85 (April 2007)
La evaluación del procesamiento auditivo central: el test de dígitos dicóticos
Central auditory processing assesment: The dichotic digit test
Visits
7294
F.. Zenker Castro, M.. Suárez Suárez, S.. Marro Cosialls, J. J.. Barajas de Prat
This item has received
Article information
El test de dígitos dicóticos es una técnica conductual no invasiva que evalúa el procesamiento auditivo central responsable de los mecanismos auditivos de integración binaural. Consiste en la presentación simultánea en ambos oídos de dígitos del uno al nueve de forma aleatoria agrupados en bloques de uno, dos y tres pares. Se aplica en el diagnóstico audiológico de los trastornos del procesamiento auditivo central tanto en contextos educativos como clínicos. En la presente investigación se ha estudiado el efecto del oído estimulado, la edad y la dificultad de los ítems en una muestra de 127 participantes con edades comprendidas entre los 6 y 72 años de edad. En general, los resultados ponen de manifiesto una ventaja significativa de las puntuaciones obtenidas por el oído derecho. Se obtuvieron peores puntuaciones y un incremento en las diferencias interaurales con el aumento de la dificultad de los ítems y la edad. El efecto de la edad sobre el porcentaje de aciertos queda descrito mediante una función de regresión curvilínea. Se presentan los valores de normalidad en función de la edad para la muestra estudiada.
Palabras clave:
Escucha dicótica, integración binaural, procesamiento auditivo central, test de dígitos dicóticos, trastornos del procesamiento auditivo central, ventaja del oído derecho
The central auditory processing mechanism of binaural integration can be assessed through behavioural noninvasive procedures such as the dichotic digit test. This procedure consists of simultaneous presentation of digits to the two ears in an unpredictable presentation in groups of one, two and three pairs of items. The dichotic digit test is commonly used in the diagnosis of central auditory processing disorders in the educational setting and in the clinical audiological practice. In the present study the effect of age, ear and difficulty were studied in a group of 127 participants aged from 6 to 72 years old. Results showed a right ear advantage of scores obtained by the right ear in all subjects. As age and difficulty increase worse scores were obtained. The effect of age over the items recognitions were described by a curvilinear regression function. Normative values are obtained according to the age of the subjects who took part in the present study.
Keywords:
Binaural integration, central auditory processing, central auditory processing disorder, dichotic digit test, dichotic listening, right ear advantage

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos