metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Las funciones del lenguaje egocéntrico: una revisión de la dialéctica piaget/...
Journal Information
Vol. 18. Issue 3.
Pages 160-168 (January 1998)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 18. Issue 3.
Pages 160-168 (January 1998)
Las funciones del lenguaje egocéntrico: una revisión de la dialéctica piaget/vygotsky
Visits
4849
Ángel Huguet Canalís*, Manoli Pifarré Turmo, Conxita Vendrell Serés
Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia. Lleida
This item has received
Article information
Resumen

La preocupación por las relaciones que se establecen entre el pensamiento y el lenguaje ha ocupado un capítulo importante en la psicología de nuestro siglo. Es cierto que en torno a ello han surgido diversas opciones teóricas, pero son sin duda las de Piaget y Vygotsky las que han resultado más prolíficas en cuanto a la generación de estudios de carácter teórico y empírico. Hasta tal punto ha impactado la dialéctica mantenida por ambos autores que bien podríamos decir que ninguno de los desarrollos recientes queda al margen de la polémica suscitada por sus postulados: la búsqueda de puntos de confluencia o de confrontación continúa presidiendo hoy cualquier debate. En las líneas que siguen se hace una revisión de sus aportaciones en tal ámbito, con especial incidencia en el papel que cada uno de ellos otorga al lenguaje egocéntrico. A la vez se resalta la relación de dependencia del lenguaje respecto al pensamiento que preside la obra de Piaget y la prometedora propuesta de interrelación que prima en las tesis vygotskyanas.

Palabras clave:
Pensamiento
Lenguaje
Lenguaje egocéntrico
Summary

Concern for the relation between thought and language has occupied a prominent position in psychology in this century. Different theories have developed, but it is clear that the theories of Piaget and Vygotsky have been the most prolific in stimulating theoretical and empirical studies. The dialectic maintained by these two authors has had such an impact that we would have to say that no recent development has remained on the sidelines in the controversy arising from their postulases: the search for points of agreement or confrontation continues to preside current debate. This article reviews the contributions of these authors to the field, with special emphasis on the role that each of them assigns to egocentric language. In turn, the dependent relation between language and thought in Piaget’s work is highlighted, as well as the promising proposal of an interrelation that predominates in the work of Vygotsky.

Key words:
Thought
Language
Egocentric language

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos