metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Un estudio cualitativo sobre la respuesta educativa a las dificultades de lengua...
Journal Information
Vol. 27. Issue 3.
Pages 126-139 (July 2007)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 27. Issue 3.
Pages 126-139 (July 2007)
Un estudio cualitativo sobre la respuesta educativa a las dificultades de lenguaje
A qualitative study on the education response to language difficulties
Visits
1796
C.. Fernández Sarmiento, V.. Acosta Rodríguez
This item has received
Article information
Nuestro interés principal en este estudio es conocer cómo se pone en práctica la respuesta educativa a las dificultades de lenguaje en el alumnado, de las etapas de Educación Infantil y Primaria, que presenta dificultades de lenguaje sin otros problemas asociados. De acuerdo con los planteamientos de la investigación de naturaleza cualitativa, describimos el proceso que hemos seguido, las técnicas empleadas para la recogida de la información y los procedimientos utilizados para su análisis. Con ello pretendemos, por un lado, aportar una descripción de cuál es la situación actual de esta respuesta y, por otro, realizar propuestas de mejora acordes a esta realidad. Los resultados ponen de relieve, entre otras cuestiones, que las prácticas educativas responden a un modelo clínico de trabajo y que muchos niños y niñas quedan sin respuesta educativa. Asimismo, tanto las familias como los profesionales parten de unas concepciones vagas acerca del lenguaje y sus dificultades y el profesorado, de Educación Infantil, Educación Primaria y logopedia, reconoce su escasa formación para intervenir en las dificultades de lenguaje en las aulas.
Palabras clave:
Dificultades de lenguaje, investigación cualitativa, práctica inclusiva, respuesta educativa
Our main interest in this study is to know how the education response is implemented in pupils, in Infant and Primary Education, with language difficulties but without other difficulties associated. In accordance with the qualitative research, we will describe the process we have followed, the techniques used for the collection of the information and the procedures used for its analysis. On the one hand, we try to give a description of the present situation of this response and, on the other hand, we try to offer proposals for improvement appropriate to this reality. The results show, among other aspects, that the education practice follows a clinical work model and that many children do not get an education response. Also, families and professionals start from vague conceptions of language and its difficulties. The teachers in Infant and Primary Education as well as the speech therapists admit they have little training to deal with language disabilities in the classrooms.
Keywords:
Language difficulties, qualitative research, inclusive practice, education response

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos