To describe the course of cognitive functioning in first-episode psychosis and to determine possible differences in the degree and trajectory of cognitive deficits between schizophrenia and non-schizophrenia first-episode psychosis.
MethodWe assessed attention, working memory, and executive functioning in 57 patients with first-episode psychosis both at baseline and at 1-year of follow-up.
ResultsFor the overall group, significant reductions were found in the percentage of omission and commission errors for the sustained attention task (P<.001 and P=.001, respectively), in the total time to complete the Stroop-I task (P<.001), in the percentage of omission errors for the working memory task (P=.001), and in the percentage of perseverative errors for the Wisconsin card sorting test (WCST; P<.001), as well as a significant increase in the number of categories completed in the WCST (P<.001). The remaining cognitive variables analyzed remained stable (4 of the 10 variables tested). The pattern of change was similar for patients with schizophrenia (n=20) and nonschizophrenia (n=37) in the areas of attention of working memory. For executive functioning, the non-schizophrenia group showed a more beneficial pattern of change. No significant differences were detected in the cognitive performance among subgroups at baseline or at the 1-year follow-up.
ConclusionsThe course of cognitive deficits in first-episode psychosis showed significant improvements over the 1-year period in the areas of attention, working memory, and executive functioning. Neuropsychological performance did not seem to be specific enough to distinguish between patients with schizophrenia and non-schizophrenia first-episode psychosis, at least during the first year.
Describir el curso del rendimiento cognitivo en primeros episodios psicóticos y determinar posibles diferencias en el grado de afectación y evolución de los déficit cognitivos entre esquizofrenia y otras psicosis.
MétodoSe evaluaron las áreas de atención, memoria de trabajo y funciones ejecutivas en 57 primeros episodios psicóticos en el momento basal y al año de seguimiento.
ResultadosPara la muestra total, se detectaron reducciones significativas en: porcentaje de errores de omisión y comisión en la tarea de atención sostenida (p<0,001 y p=0,001, respectivamente), tiempo total empleado en el Stroop-I (p<0,001), porcentaje de errores de omisión en memoria de trabajo (p=0,001), porcentaje de errores perseverativos del WCST (p<0,001), así como un incremento en el número de categorías completadas en este último (p<0,001). El resto de variables analizadas permanecieron estables (4 de un total de 10). El perfil de cambio fue similar para el grupo de esquizofrenia (n=20) y no esquizofrenia (n=37) en las áreas de atención y memoria de trabajo. Para el funcionamiento ejecutivo, el grupo de no esquizofrenia presentó un perfil de cambio más favorable. No se detectaron diferencias significativas entre grupos en su rendimiento cognitivo en ninguna de las evaluaciones.
ConclusionesEl curso de los déficit cognitivos en primeros episodios psicóticos presenta mejorías significativas durante el primer año en las áreas de atención, memoria de trabajo y funciones ejecutivas. El rendimiento neuropsicológico no parece ser lo suficientemente específico para diferenciar pacientes con esquizofrenia de pacientes con otros diagnósticos psicóticos, al menos durante el primer año tras la instauración del tratamiento.