To assess a training model focused on laparoscopic nephrectomy.
Material and methods16 residents participated in the study, who attended a training program with a theoretical session (1h) and a dry (7h) and a wet lab (13h). During animal training, the first and last nephrectomies were assessed through the completion time and the global rating scale “Objective and Structured Assessment of Technical Skills” (OSATS). Before and after the course, they performed 3 tasks on the virtual reality simulator LAPMentor (1) eye-hand coordination; (2) hand-hand coordination; and (3) transference of objects, registering time and movement metrics. All participants completed a questionnaire related to the training components on a 5-point rating scale.
ResultsThe participants performed the last nephrectomy faster (p<.001) and with higher OSATS scores (p<.001). After the course, they completed the LAPMentor tasks faster (p<.05). The number of movements decreased in all tasks (1) p<.001, (2) p<.05, and (3) p<.05), and the path length in tasks 1 (p<.05) and 2 (p<.05). The movement speeds increased in tasks 2 (p<.001) and 3 (p<.001). With regards to the questionnaire, the usefulness of the animal training and the necessity of training on them prior to their laparoscopic clinical practice were the questions with the highest score (4.92±.28).
ConclusionsThe combination of physical simulation and animal training constitute an effective training model for improving basic and advanced skills for laparoscopic nephrectomy. The component preferred by the urology residents was the animal training.
Evaluar un modelo de formación enfocado a la nefrectomía laparoscópica.
Material y métodosParticiparon en el estudio 16 residentes, quienes realizaron un programa formativo con una sesión teórica (1h) y práctica en simulador (7h) y modelo animal (13h). La primera y última nefrectomía experimental fue evaluada mediante el tiempo y la escala global Objective and Structured Assessment of Technical Skills (OSATS). Antes y después del curso realizaron 3 ejercicios en el simulador de realidad virtual LAPMentor: 1) coordinación ojo-mano; 2) coordinación mano-mano; y 3) transferencia de objetos, registrando las métricas de tiempo y movimiento. Todos los participantes rellenaron un cuestionario sobre los componentes formativos en una escala del 1 al 5.
ResultadosLos participantes realizaron la última nefrectomía más rápido (p<0,001) y con mayor puntuación OSATS (p<0,001). Después del curso realizaron los ejercicios en LAPMentor más rápido (p<0,05). El número de movimientos disminuyó en todos los ejercicios: 1) p<0,001; 2) p<0,05; y 3) p<0,05, y la distancia recorrida en los ejercicios 1 (p<0,05) y 2 (p<0,05). La velocidad de movimientos aumentó en los ejercicios 2 (p<0,001) y 3 (p<0,001). En el cuestionario las preguntas con la mayor puntuación fueron la utilidad del entrenamiento en animal y la necesidad del mismo antes de la práctica de laparoscopia clínica (4,92±0,28).
ConclusionesLa combinación de simulación física y entrenamiento en animal constituye un modelo de formación efectivo para la mejora de habilidades básicas y avanzadas para la nefrectomía laparoscópica. El componente preferido por los residentes fue el modelo animal.
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