metricas
covid
Buscar en
Enfermería Intensiva
Toda la web
Inicio Enfermería Intensiva Formación en reanimación cardiopulmonar básica con desfibrilación precoz a e...
Información de la revista
Vol. 14. Núm. 1.
Páginas 7-14 (enero 2003)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 14. Núm. 1.
Páginas 7-14 (enero 2003)
Acceso a texto completo
Formación en reanimación cardiopulmonar básica con desfibrilación precoz a enfermeros/as del área 7 de Madrid
Training in cardiopulmonary reanimation with early defibrillation to nurses from the 7th area of Madrid
Visitas
6125
María Jesús Simón García1,1
Autor para correspondencia
msimon@hcsc.insalud.es

Correspondencia: María Jesús Simón García Unidad de Críticos I Hospital Clínico San Carlos. Madrid C/ Profesor Martín Lagos, s/n Madrid
, Juan José López Cid2, Eva M.ª Antón Pleite3, Onofre Cosgaya García3, Elena García Alegre3, María José Baltasar Sánchez3, Isabel Tostado Acero3, Dolores Núñez Barragán3, Esther Marín García3, Juan Carlos Martín Benítez4
1 Supervisora de la unidad de Críticos I
2 Adjunto de enfermería de la Unidad de Calidad
3 Enfermeras/os de la unidad de Críticos I
4 Instructor de RCP Avanzada. Médico adjunto de la unidad de Críticos I
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

La fibrilación ventricular y la taquicardia ventricular sin pulso son la causa más frecuente de muerte súbita, por ello se consideró necesario formar a la enfermería de hospitalización y ambulatorios, en la identificación de estas arritmias y en la utilización del desfibrilador, mediante cursos teórico-prácticos. El objetivo ha sido conocer cómo valora la enfermería este tipo de cursos y su repercusión en el nivel de conocimientos. Estudio descriptivo. El curso constó de 2 partes, una teórica y otra práctica. La evaluación se realizó mediante examen práctico (A, B o C, siendo C suspenso) y escrito. Para obtener la certificación del curso, debían obtener una puntuación superior o igual al 70% en el examen escrito y «A o B» en el práctico. Para valorar la probable mejoría en el nivel de conocimientos, se realizó un examen al inicio del curso, que fue comparado con el posterior. La evaluación del curso y profesorado se realizó mediante encuesta anónima, se utilizó una escala de valoración del 1 al 5. Se han impartido 8 cursos con un total de 226 alumnos, han obtenido certificado de capacitación el 74,3%. El aumento en el nivel de conocimientos ha sido estadísticamente significativo p < 0,0001. El nivel de satisfacción obtuvo una media de 4,7 ± 0,5, el profesorado 4,6 ± 0,5 y su interés por el curso fue 4,7 ± 0,6. Según ellos, su nivel de conocimientos teóricos y prácticos fue 2,7 ± 0,7 y 2,5 ± 0,7 respectivamente. Como conclusión podemos decir: 1) El interés de la enfermería en este curso es alto; 2) Existe un aumento de conocimientos tras la realización del curso; 3) La valoración que el alumno hace tanto del curso como del profesorado es alto; 4) La formación de la enfermería en RCP y desfibrilación precoz es imprescindible a la vista de los escasos conocimientos teóricos y prácticos que tienen.

Palabras clave:
Resucitacion cardiopulmonar (RPC)
Soporte vital básico (SVB)
Desfibrilacion
Formación
Summary

Ventricular fibrillation and ventricular tachicardia without pulse are the most frequent causes of suddenly death, therefore, it was considered that training hospitals and healthcentre nurses in identifying arritms and using properly the defibrilators was necessary. It was made by practicaltheoric courses. The main aim of this study has been to know does the nurses value these type of courses and its repercussion on their level of knowledge. This is a descriptive study. The course consisted of 2 parts, one theoric and other practical. The valuation was made with a practical exam (A, B o C, being C a fail) and the other was written. To obtain the certificate of the course, you need to get at least 70% in the written part, and an A or a B in the practical exam. An exam was set at the beginning of the course and other at the end of it, in order to see the improvement. To value the course, we passed one anonimous poll, for this, it was used one scale from 1-5. we have gone 8 courses with 226 pupils, and the 74.3% of them, have passed. The level of knowledges has considerably increased p < 0.0001 the level of satisfaction was 4.7 ± 0.5, of the teachers was of 4.6 ± 0.5 and theirs enthusiasm on the course was 4.7 ± 0.6. For them, theirs level of theorical and practical knowledges were 2.7 ± 0.7 and 2.5 ± 0.7 respectively. Conclusions: 1) Nurses have had a great interest in this course. 2) After the course, the level of knowledge was increased. 3) The califications of the pupils on the teachers and the course has been high. 4) The training of nursery in RCP and early defibrillation is absolutely essential as it is shawn in their low level of theorical and practical knowledge.

Key words:
Cardiopulmonary resuscitation (CPR)
Basic life support (BLS)
Defibrillation
Training
El Texto completo está disponible en PDF
BibliografíA
[1.]
M. Weinlich, H. Holzer, I. Flesch, B. Domers.
Legal aspects in early defibrillation by trained lay respondents.
Versicherungsmedizin, 52 (2000), pp. 90-92
[2.]
K.G. Spearpoint, C.P. McLean, D.A. Zidrman.
Early defibrillation and the chain of survival in «in hospital» adult cardiac arrest; minutes count.
Resuscitation, 44 (2000), pp. 165-169
[3.]
M. Cerda Vila, F.J. De la Torre Arteche.
Conceptos básicos en resucitación cardiopulmonar en Manual de Soporte Vital Avanzado. Ed.
Masson, (1999), pp. 1-12
[4.]
E.M. Coady.
A strategy for nurse defibrillation in general ward.
Resuscitation, 42 (1999), pp. 183-186
[5.]
J. Finn.
The role of nurses in cardiopulmonary resuscitation and desfibrillation.
Collegian, 3 (1996), pp. 31-34
[6.]
Trudy Dwyers and Leonie Mosel Williams.
Nurses’behaviour regarding CPR and the theories of reasoned action and planned behaviour. Resuscitation, 52 (2002), pp. 85-90
[7.]
J.P. Warwick, K. Mackie, I. Spencer.
Towards early defibrillation: a nurse programme in the use of automated external defibrillators.
Resuscitation, 30 (1995), pp. 231-235
[8.]
H. Domanovits, G. Meron, F. Sterz, J. Kofler, E. Oschatz, M. Holzer, et al.
Successful automatic external defibrillator operation by people trained only in basic life support in a simulated cardiac arrest situation.
Resuscitation, 39 (1998), pp. 47-50
[9.]
J.A. Cantalapiedra, N. Perales, J.A. Alvarez, M.A. Blasco, A. Núñez, F. García Nieto.
1er Congress International d’Aide. Medical Urgente. Lyon, (1987),
[10.]
G.B. Smith, S.L. Hill.
Adiestramiento de los estudiantes de medicina del Reino Unido en técnicas de reanimación, una comparación con los Estados Unidos de Norteamérica.
Intensive Care, 13 (1987), pp. 283-289
[11.]
E. Moreno.
Evaluación de los conocimientos sobre PCR/RCP del personal de enfermería de un hospital de nivel II, previos y posteriores a un curso de formación; importancia del reciclaje periódico.
Med Intensiva, 11 (1987), pp. 129-137
[12.]
A.B. Sanders, R.A. Berg, M. Burres, R.T. Genova, K.B. Kern, G.A. Ewy.
The efficacy of an ACLS training program for resuscitation from cardiac arrest in a rural community.
Ann Emerg Med, 23 (1994), pp. 56-59
[13.]
A. Pottle, S. Brant.
Does resuscitation training affect outcome from cardiac arrest?.
Accid Emerg Nurs, 8 (2000), pp. 46-51
[14.]
C. Dane Francis, S. Katherine.
Russell-Lindgren, David C. Parish, Marcus D. Durham, Terry D. Brown Jr. In-hospital resuscitation: association between ACLS training and survival to discharge.
Resuscitation, 47 (2000), pp. 83-87
[15.]
G. Kenward, N. Castle, T.J. Hodgetts.
Should ward nurses be using automatic external defibrillators as first responders to improve the outcome from cardiac arrest?.
Resuscitation, 52 (2002), pp. 31-37
[16.]
N. Davies, D. Gould.
Updating cardiopulmonary resuscitation skills: a study to examine the efficacy of self-instruction on nurses’ competence.
J Clin Nurs, 9 (2000), pp. 400-410
[17.]
A.J. Stewart, M.D. lowe.
Knowledge and attitude of nurses on medical wards to defibrillation.
J R Coll Physicians Lond, 28 (1994), pp. 399-401
[18.]
R. Broomfield.
A quasi-experimental research to investigate the retention of basic cardiopulmonary resuscitatión skills and knowledge by qualified nurses following a course in professional development.
J Adv Nurs, 23 (1996), pp. 1016-1023
Copyright © 2003. Elsevier España, S.L. y Sociedad Española de Enfermería Intensiva
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos