covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales El Éxito de Las Pymes en Colombia: Un Estudio de Casos en El Sector Salud
Información de la revista
Vol. 26. Núm. 114.
Páginas 77-96 (enero - marzo 2010)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 26. Núm. 114.
Páginas 77-96 (enero - marzo 2010)
Open Access
El Éxito de Las Pymes en Colombia: Un Estudio de Casos en El Sector Salud
A case study of successful SMEs in Colombia: the case of the health-care sector
Sucesso das pmes na Colômbia: um estudo de caso do setor da saúde
Visitas
2450
Mónica Franco Ángel
Autor para correspondencia
mfranco@icesi.edu.co

Dirigir correspondencia a: Universidad Icesi, Centro de Desarrollo del Espíritu Empresarial, Calle 18 No. 122-135, Cali-Colombia
Doctoranda en Entrepreneurship and Small Business Management, Universidad Autónoma de Barcelona-España/Växjö University, Suecia
Directora Departamento PROPYME, Centro de Desarrollo del Espíritu Empresarial, Universidad Icesi, Colombia
Grupo de Investigación Colciencias “Gestión de pyme”, Universidad Icesi, Colombia
David Urbano Pulido
Doctor en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Autónoma de Barcelona, España/Växjö University, Suecia
Director Programa Postgrado en Creación de Empresas, Universidad Autónoma de Barcelona, España
Grupo de investigación “Creación, internacionalización y resultados de las nuevas empresas en un contexto globalizado”, Ministerio de Ciencia e Innovación, España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

El objetivo principal del estudio es identificar y analizar los factores que determinan el éxito de las pymes en Colombia, tanto en lo referido a los factores internos como a lo externos, tomando como marco teórico de referencia la Teoría de Recursos y Capacidades y la Teoría Económica Institucional. Se realizó un estudio cualitativo profundizando en el análisis de cuatro empresas colombianas. Los resultados más relevantes indican que los factores que han determinado el éxito de estas pymes son el conocimiento y la experiencia del empresario, la reputación y el prestigio de la empresa, las medidas de apoyo y la especialización de la industria, y la influencia de la comunidad en la cual desarrollan su actividad.

Palabras Clave:
Éxito
pymes
recursos
capacidades
institucional
Palavras Clave:
Sucesso
PMEs
recursos
capacidades
institucional
Abstract

The primary objective of this study is to identify and analyze the deter-mining success factors of small and medium-sized enterprises (SMEs) in Colombia in terms of both internal and external factors employing the theories of resource-based view and institutional economics as the theoretical reference framework. A qualitative study was conducted for an in-depth analysis of four different Colombian companies. The most relevant findings of this study reveal that the success determining factors of these SMEs are: the entrepreneur's knowledge and experience, the com-pany's prestige and reputation, the supporting measures and specialization of the industry, and the influence of the communities in which their business is conducted.

Keywords:
Success
SMEs
resources
capabilities
institutional
Resumo

O objetivo principal do estudo é identificar e analisar os fatores que determinam o sucesso entre as PMEs na Colômbia, tanto no que se refere aos fatores internos como aos externos, tomando como marco teórico de referência da Teoria de Recursos e Capacidades e a Teoria Económica Institucional. Foi realizado um estudo qualitativo aprofundado na análise de quatro empresas colombianas. Os resultados mais relevantes indicam que os fatores que determinaram o sucesso dessas PMEs são o conhecimento e a experiencia do empresário, a reputação e o prestígio da empresa, as medidas de apoio e a especialização da indústria e a influência da comunidade em que desenvolvem a sua atividade.

El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
R. Amit, P.Jh. Shoemaker.
Strategic assets and organizational rents.
Strategic Management Journal, 14 (1993), pp. 33-46
[2.]
R.A. Baron.
Psychological perspectives on entrepreneurship: cognitive and social factors in entrepreneurs.
Current Directions in Psychological Science, 9 (2000), pp. 15-18
[3.]
A.S. Bharadwaj.
A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: an empirical investigation.
Mis Quarterly, 24 (2000), pp. 169-196
[4.]
L.J. Bourgeois, K.M. Eisenhardt.
Strategic decision processes in high velocity environments: four cases in the microcomputer industry.
Management Science, 34 (1988), pp. 816-835
[5.]
J. Bruderl, P. Preisendorfer, R. Ziegler.
Survival chances of newly founded business organizations.
American Sociological Review, 57 (1992), pp. 227-242
[6.]
A.L. Carsrud, K.W. Olm, J.B. Thomas.
Predicting entrepreneurial success: effects of multi-dimensional achievement motivation, levels of ownership and cooperative relationships.
Entrepreneurship and Regional Development, 1 (1989), pp. 237-244
[7.]
G.J. Castrogiovanni.
PreStart up planning and the survival of new small businesses: theoretical linkages.
Journal of management, 22 (1996), pp. 801-822
[8.]
R. Chaganti, R. Chaganti.
A profile of profitable and not-so-profitable small businesses.
Journal of Small Business Management, 21 (1983), pp. 43-51
[9.]
A.C. Cooper, F.J. Gimeno-Gascon, C.Y. Woo.
Initial human and financial capital as predictors of new venture performance.
Journal of Business Venturing, 9 (1994), pp. 371-395
[10.]
J.G. Covin, D.P. Slevin.
Strategic management of small firms in hostile and benign environments.
Strategic Management Journal, 10 (1989), pp. 75-87
[11.]
J.C. Díaz, D. Urbano, R. Hernández.
Teoría Económica Institucional y creación de empresas.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11 (2005), pp. 209-230
[12.]
J.C. Díaz, D. Urbano, R. Hernández.
Hacia un modelo institucional de creación de empresas.
Boletín de Estudios Económicos, 61 (2006), pp. 495-522
[13.]
D.A. Duchesneau, W.B. Gartner.
A profile of new venture success and failure in an emerging industry.
Journal of Business Venturing, 5 (1990), pp. 297-312
[14.]
Duns, Bradstreet.
1992 Business failure record.
Duny Bradstreet, (1993),
[15.]
K.M. Eisenhardt.
Building theories from case study research.
Academy of Management Review, 14 (1989), pp. 532-550
[16.]
R.M. Grant.
Dirección estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones.
Civitas, (1996),
[17.]
R. Hall.
The strategic analysis of intangible resources.
Strategic management journal, 13 (1992), pp. 135-144
[18.]
R. Hall.
A framework linking intangible resources and capabilities to sustainable competitive advantage.
Strategic management journal, 14 (1993), pp. 607-618
[19.]
A.B. Ibrahim, J.R. Goodwin.
Perceived causes of success in small business.
American Journal of Small Business, 11 (1986), pp. 41-51
[20.]
K. Keasy, R. Watson.
The state of the art of small firm failure prediction: achievements and prognosis.
International Small Business Journal, 9 (1991), pp. 11-29
[21.]
M.R. Khan, J.R. Rocha Jr..
Recurring managerial problems in small business.
American Journal of Small Business, 7 (1982), pp. 50-58
[22.]
S.S. Kodithuwakku, P. Rosa.
The entrepreneurial process and economic success in a constrained environment.
Journal of Business Venturing, 17 (2002), pp. 431-465
[23.]
S.W. Kunkel, Ch.W. Hofer.
The impact of industry structure on new venture performance: some new findings.
Frontiers of Entrepreneurship Research, 1 (1993), pp. 1-15
[24.]
D. Lee, E. Tsang.
The effects of entrepreneurial personality, background and network activities on venture growth.
Journal of Management Studies, 38 (2001), pp. 583-602
[25.]
S.K. Majumdar.
On the utilization of resources: perspectives from the US telecommunications industry.
Strategic management journal, 19 (1998), pp. 809-831
[26.]
P.P. McDougall, R.B. Robinson Jr., A.S. Denisi.
Modeling new venture performance: an analysis of new venture strategy, industry structure and venture origin.
Journal of Business Venturing, 7 (1992), pp. 267-289
[27.]
M.H. Meyer, E.B. Roberts.
New product strategy in small technology: a pilot study.
Management Science, 32 (1986), pp. 806-822
[28.]
R. Nelson, S.G. Winter.
An evolutionary theory of economic change.
pp. 359-368
[29.]
D.C. North.
Institutions, institutional change and economic performance.
Cambridge University Press, (1990),
[30.]
R.A. Peterson, G. Kozmetsky, N.M. Ridgeway.
Perceived causes of small business failures: a research note.
American Journal of Small Business, 8 (1983), pp. 15-19
[31.]
M.E. Porter.
Competitive strategy.
Free Press/Simon and Schuster, (1980),
[32.]
P.D. Reynolds.
New firms: societal contribution versus survival potential.
Journal of Business Venturing, 2 (1987), pp. 231-246
[33.]
J.B. Roure, R.H. Keeley.
Predictors of success in new technology based ventures.
Journal of Business Venturing, 5 (1990), pp. 201-220
[34.]
W.R. Sandberg, Ch.W. Hofer.
Improving new venture performance: the role of strategy, industry structure, and the entrepreneur.
Journal of Business Venturing, 2 (1987), pp. 5-28
[35.]
V. Schutjens, E. Wever.
Determinants of new firm success.
Papers in Regional Science, 79 (2000), pp. 135-153
[36.]
D.P. Slevin, J.G. Covin.
Juggling entrepreneurial style and organizational structure-how to get your act together.
Sloan Management Review, 31 (1990), pp. 43-53
[37.]
T.M. Stearns, N.M. Carter, P.D. Reynolds, M.L. Williams.
New firm survival: industry, strategy, and location.
Journal of Business Venturing, 10 (1995), pp. 23-42
[38.]
M.P. Steiner, O. Solem.
Factors for success in small manufacturing firms.
Journal of Small Business Management, 26 (1988), pp. 51-56
[39.]
D.J. Storey.
The problems facing new firms.
Journal of Management Studies, 22 (1985), pp. 327-345
[40.]
D.J. Storey.
Understanding the small business sector.
Routledge, (1994),
[41.]
R.W. Stuart, P.A. Abetti.
Start-up ventures towards the prediction of initial success.
Journal of Business Venturing, 2 (1987), pp. 215-230
[42.]
R.W. Stuart, P.A. Abetti.
Impact of entrepreneurial and management experience on early performance.
Journal of Business Venturing, 5 (1990), pp. 151-162
[43.]
W.M. Tsai, I.C. MacMillan, B. Low.
Effects of strategy and environment on corporate venture success in industrial markets.
Journal of Business Venturing, 6 (1991), pp. 9-28
[44.]
D. Urbano.
La creación de empresas en Catalunya: organismos de apoyo y actitudes hacia la actividad emprendedora.
Generalitat de Catalunya CIDEM, (2006),
[45.]
D. Urbano, C. Díaz, R. Hernández.
Evolución y principios de la teoría económica institucional: una propuesta de aplicación para el análisis de los factores condicionantes de la creación de empresas.
Revista de Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13 (2007), pp. 183-198
[46.]
J.M. Veciana.
Entrepreneurship as a scientific research program.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 1-38
[47.]
R.K. Yin.
Case study research Design and methods.
Sage, (1989),

Este artículo hace parte de la investigación sobre factores determinantes del dinamismo de las pymes enColombia, la cual se encuentra en curso. Esta investigación es fi nanciada por la Universidad Icesi.

Copyright © 2010. Universidad ICESI
Descargar PDF
Opciones de artículo