covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa LA CERTIFICACIÓN ISO 9000 EN EL SECTOR INDUSTRIAL DEL MUEBLE: EVIDENCIAS SOBRE ...
Información de la revista
Vol. 16. Núm. 1.
Páginas 77-101 (abril 2010)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 16. Núm. 1.
Páginas 77-101 (abril 2010)
Open Access
LA CERTIFICACIÓN ISO 9000 EN EL SECTOR INDUSTRIAL DEL MUEBLE: EVIDENCIAS SOBRE LA CULTURA DE CALIDAD TOTAL Y LAS VENTAJAS QUE LA CARACTERIZAN
ISO 9000 ACCREDITATION IN FURNITURE INDUSTRY: EVIDENCES ON TOTAL QUALITY CULTURE AND BUSINESS PERFORMANCE WHICH DESCRIBE THIS STANDARD
Visitas
3830
L.M. Marín Vinuesaa, J. Gimeno Zuerab
a Universidad de La Rioja
b Universidad de Zaragoza
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
RESUMEN

Este estudio analiza si el nivel de implantación de prácticas de gestión de la calidad total, y el nivel de resultados empresariales, son factores que caracterizan a las empresas certificadas con la norma ISO 9000 en la industria nacional del mueble. Asimismo, se comprueba la posible relación de determinados aspectos TQM con la mejora de los resultados empresariales. Los resultados del análisis realizado sobre una muestra de empresas del citado sector muestran que las empresas certificadas con la norma ISO 9001:2000 implantan prácticas TQM en mayor medida que las empresas no certificadas, y asimismo obtienen mejores resultados de la calidad. Para todas las prácticas analizadas se evidencia la existencia de relaciones positivas con el resultado de la calidad, sin embargo, sólo algunas de ellas están directamente relacionadas con los resultados operativos y la rentabilidad de la empresa.

PALABRAS CLAVE:
ISO 9001:2000
Gestión de la Calidad Total
Resultados de la calidad
Rentabilidad
CLASIFICACIÓN JEL:
M100
M400
ABSTRACT

This study analyzes if the implementation of TQM practices and the business performance are factors which describe ISO 9000 certified companies into the Spanish furniture industry. It also analyzes the positive relationship between TQM practices and business performance. The results of the analysis carried out into the aforementioned industry show that ISO 9001:2000 certified companies apply TQM practices at a higher level than non-certified companies. Likewise, certified companies achieve higher quality performance than non-certified companies. All the TQM practices are positively related with quality performance, but only some practices are directly related with operational performance and profitability.

KEY WORDS:
ISO 9000
Total Quality Management
quality performance
operational performance
profitability
JEL CLASSIFICATION:
M100
M400
El Texto completo está disponible en PDF
BIBLIOGRAFÍA
[ADAM et al., 1997]
E.E. ADAM JR, L.M. CORBETT, B.E. FLORES, N.J. HARRISON, T.S. LEE, B.H. RHO, J. RIBERA, D. SAMSON, R. WESTBROOK.
“An international study of quality improvement approach and firm performance”.
International Journal of Operations and Production Management, 17 (1997), pp. 112-132
[ARANA et al., 2004]
G. ARANA, I. HERAS, C. OCHOA, J.M. ANDONEGI.
“Incidencia de la gestión de la calidad en los resultados de las empresas: un estudio para el caso de las empresas vascas”.
Revista de Dirección y Administración de Empresas, marzo (2004), pp. 131-159
[ARANA and LÓPEZ, 2002]
ARANA, G. Y LÓPEZ F. (2002): “ISO 9000 y Rentabilidad Empresarial: un Estudio Empírico en las Empresas Vascas”. II Conferencia de Ingeniería de Organización. Vigo, 5-6 Septiembre.
[ARAUZ and SUZIKI, 2004]
R. ARAUZ, H. SUZIKI.
“ISO 9000 performance in Japanese industries”.
Total Quality Management, 15 (2004), pp. 3-33
[BATISTA and COENDERS, 2000]
J.M. BATISTA, G. COENDERS.
Modelos de Ecuaciones Estructurales, Cuadernos de Estadística, Editorial la Muralla, (2000),
[BENNER and VELOSO, 2008]
M.J. BENNER, F.M. VELOSO.
“ISO 9000 practices and financial performance: A technology coherence perspective”.
Journal of Operations Management, 26 (2008), pp. 611-629
[BIAZZO and BERNARDI, 2003]
S. BIAZZO, G. BERNARDI.
“Process management practices and quality systems standards. Risk and opportunities of the new ISO 9001 certification”.
Business Process Management Journal, 9 (2003), pp. 149-169
[BORONAT et al., 2005]
J.M. BORONAT, J. NAVARRO, J. IBORRA.
“Análisis de la industria del mueble en España, un nuevo modelo de negocio como base de la innovación”.
Economía Industrial, (2005), pp. 317-334
[BRAH et al., 2002]
S.A. BRAH, S.L. TEE, B.M. RAO.
“Relationship between TQM and performance of Singapore companies”.
International Journal of Quality and Reliability Management, 19 (2002), pp. 356-379
[BROWN et al., 1998]
A. BROWN, T. VAN DER WIELLE, K. LOUGHTONN.
“Smaller entreprises' experiences with ISO 9000”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 15 (1998), pp. 273-285
[BYRNE, 2001]
B.M. BYRNE.
Structural Equations Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming, Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, (2001),
[CARTER and NARASIMHAN, 1994]
R.J. CARTER, R. NARASIMHAN.
“The role of purchasing and materials management in total quality management and customer satisfaction”.
International Journal of Purchasing and Materials Management, 30 (1994), pp. 3-15
[CASADESÚS and HERAS, 2001]
M. CASADESÚS, I. HERAS.
“La norma ISO 9000: beneficios de su introducción en las empresas españolas. Un estudio empírico”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 10 (2001), pp. 55-68
[CHENHALL, 1997]
R.H. CHENHALL.
“Reliance on manufacturing performance measures, Total Quality Management and Organizational performance”.
Management Accounting Research, 8 (1997), pp. 187-206
[CLIMENT, 2005]
S. CLIMENT.
“Los costes, gastos, burocracia e incremento de productividad por la certificación en la norma ISO 9000 en las empresas certificadas en la norma ISO 9000 de la Comunidad Valenciana”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11 (2005), pp. 245-259
[CROSBY, 1991]
P.B. CROSBY.
“The Baldrige as a negative”.
Quality Progress, 24 (1991), pp. 41-44
[CURKOVIC et al., 2000]
S. CURKOVIC, S. VICKERY, C. DROGE.
“Quality-related action programs: their impact on quality performance and firm performance”.
Decision Sciences, 31 (2000), pp. 885-905
[DEMING, 1989]
W.E. DEMING.
Calidad, Productividad y Competitividad, La salida de la crisis. Díaz de Santos, (1989),
[DICK et al., 2008]
G.P.M. DICK, I. HERAS, M. CASADESÚS.
“Shedding light on causation between ISO 9001 and improved business performance”.
International Journal of Operations & Production Management, 28 (2008), pp. 687-708
[DOBB, 2004]
F.P. DOBB.
ISO 9001:2000. Quality Registration step by step, 3rd ed., Elsevier, (2004),
[FISHER, 1991]
T.J. FISHER.
“The Impact of Quality Management of Productivity”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 8 (1991), pp. 44-52
[FLYNN et al., 1995]
B. FLYNN, R. SCHOEDER, S. SAKAKIBARA.
“The impact of quality management practices on performance and competitive advantage”.
Decision Sciences, 26 (1995), pp. 659-691
[HÄVERSJÖ, 2000]
T. HÄVERSJÖ.
“The financial effects of ISO 9000 registration for Danish companies”.
Managerial Auditing Journal, 15 (2000), pp. 47-52
[HENDRICKS and SINGHAL, 1999]
HENDRICKS, K. B. Y SINGHAL, V. R. (1999): “The long-term stock price performance of firms with effective TQM programs. Working Paper, Georgia Institute of Technology, Atlanta, GA.
[HERAS et al., 2002]
I. HERAS, G.P.M. DICK, M. CASADESÚS.
“ISO 9000 registration's impact on sales and profitability, a longitudinal analysis of performance before and after accreditation”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 19 (2002), pp. 774-791
[HUANG and LIN, 2002]
Y.S. HUANG, B.M.T. LIN.
“An empirical investigation of Total Quality Management: a Taiwanese case”.
The TQM Magazine, 14 (2002), pp. 172-181
[ISO SURVEY OF CERTIFICATIONS, 2006]
ISO SURVEY OF CERTIFICATIONS, ANNUAL REPORTS (2006): ISO Central Secretariat. Switzerland. ISBN 978-92-67-10460-7.
[JÖRESKOG and SÖRBOM, 1993]
K.G. JÖRESKOG, D. SÖRBOM.
LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language, Lawrence Erlbaum, (1993),
[KOC, 2007]
T. KOC.
“The impact of ISO 9000 quality management systems on manufacturing”.
Journal of Materials Processing Technology, (2007), pp. 207-213
[LIMA et al., 2000]
M.A. LIMA, M. RESENDE, L. HASENCLEVER.
“Quality certification and performance of Braziliam firms: An empirical study”.
International Journal of Production Economics, (2000), pp. 143-147
[LLOPIS and TARÍ, 2003]
J. LLOPIS, J.J. TARÍ.
“The importance of internal aspects in quality improvement”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 20 (2003), pp. 304-324
[MAANI and SLUTI, 1990]
I.E. MAANI, D.G. SLUTI.
A conformance-performance model: Linking quality strategies to business units'performance.
Manufacturing strategy,
[MARÍN, 2007]
L.M. MARÍN.
“La influencia de la certificación ISO 9000 sobre los resultados: una evidencia empírica en el sector del mueble”.
Revista Iberoamericana de Contabilidad de Gestión, 10 (2007), pp. 145-176
[MARTÍNEZ-COSTA et al., 2009]
M. MARTÍNEZ-COSTA, T.Y. CHOI, J.A. MARTÍNEZ, A.R. MARTÍNEZ-LORENTE.
“ISO 9000/1994, ISO 9001/2000 and TQM: The performance debate revisited”.
Journal of Operations Management, (2009),
[MARTÍNEZ-COSTA et al., 2008]
M. MARTÍNEZ-COSTA, A.R. MARTÍNEZ-LORENTE, T.Y. CHOI.
“Simultaneous consideration of TQM and ISO 9000 on performance and motivation: an empirical study of Spanish companies”.
International Journal of Productions, 113 (2008), pp. 23-39
[MARTÍNEZ-LORENTE and MARTÍNEZ-COSTA, 2004]
A.R. MARTÍNEZ-LORENTE, M. MARTÍNEZ-COSTA.
“ISO 9000 y TQM: subtitules or complamentaries? An empirical study in industrial companies”.
International Journal of Quality and Reliability Management, 21 (2004), pp. 260-276
[MCADAM and JACKSON, 2002]
R. MCADAM, N. JACKSON.
“A sectorial study of ISO and TQM transitions: the UK and Irish sector”.
Integrated Manufacturing Systems, 13 (2002), pp. 255-263
[MEEGAN and TAYLOR, 1997]
S.T. MEEGAN, W.A. TAYLOR.
“Factors influencing a successful transition from ISO 9000 to TQM. The influence of understanding and motivation”.
International Journal of Quality & Reliability Management, (1997), pp. 100-117
[MOHRMAN et al., 1995]
S.A. MOHRMAN, R.V. TENKASI, E.E. LAWLER, G.E. LEDFORD JR.
“Total Quality Management: practice and outcomes in the largest US firms”.
Employee Relations, 17 (1995), pp. 26-41
[NARANJO-GIL, 2006]
D. NARANJO-GIL.
“Salvando las dificultades del uso de la encuesta en la investigación contable de gestión: una aplicación empírica”.
Revista Española de Financiacióny Contabilidad”, XXXII (2006), pp. 361-385
[NEMETZ, 1990]
P.L. NEMETZ.
Bridging the strategic outcome measurement gap in manufacturing organizations.
Manufacturing strategy,
[NICOLAU and SELLERS, 2003]
J. NICOLAU, R. SELLERS.
“Influencia de la calidad sobre la rentabilidad y la volatilidad”.
Revista de Economía Aplicada, XI (2003), pp. 65-82
[PADRÓN, 1996]
V. PADRÓN.
“Análisis comparativo de los distintos enfoques en la Gestión de la Calidad Total”.
Esic Market, (1996), pp. 147-158
[POWELL, 1995]
T.C. POWELL.
“Total Quality Management as competitive advantage: a review and empirical study”.
Strategic Management Journal, 16 (1995), pp. 15-37
[SANSALVADOR et al., 2004]
M. SANSALVADOR, J. TRIGUEROS, C. NAVAS.
“La Gestión de la Calidad a través de las normas ISO 9000 del año 2000: Un estudio empírico”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 10 (2004), pp. 183-199
[RAHMAN, 2001]
S. RAHMAN.
“Total quality Management practices and business outcome: evidence from a small and medium enterprises in Western Australia”.
Total Quality Management, 12 (2001), pp. 35-49
[SAMSON and TERZIOVSKI, 1999]
D. SAMSON, M. TERZIOVSKI.
“The relationship between total quality management practices and operational performance”.
Journal of Operations Management, 17 (1999), pp. 393-409
[SHARMA, 2005]
D.S. SHARMA.
“The association between ISO 9000 certification and financial performance”.
International Journal of Accounting, 40 (2005), pp. 151-172
[SINGELS et al., 2001]
J. SINGELS, G. RUEL, H. VAN DE WATER.
“ISO 9000 series-Certification and performance”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 18 (2001), pp. 62-75
[SKINNER, 1985]
W. SKINNER.
Manufacturing: The formidable Competitive Weapon, Wiley, (1985),
[SUN et al., 2004]
H. SUN, S. LI, K. HO, F. GERTSEN, P. HANSEN, J. FRICK.
“The trajectory of implementing ISO 9000 standards versus total quality management in Western Europe”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 21 (2004), pp. 131-153
[TERLAAK and KING, 2006]
A. TERLAAK, A.A. KING.
“The effect of certification with the ISO 9000 Quality Management Standard: A signalling approach”.
Journal of Economics Behavior & Organization, 60 (2006), pp. 579-602
[TERZIOVSKI and POWER, 2007]
M. TERZIOVSKI, D. POWER.
“Increasing ISO 9000 certification benefits: a continuous improvement approach”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 24 (2007), pp. 113-141
[TERZIOVSKI et al., 1995]
M. TERZIOVSKI, D. SAMSON, D. DOW.
“The impact of ISO 9000 certification on customer satisfaction”.
Asia Pacific Journal of Quality Management, 4 (1995), pp. 66-68
[YAHYA and GOH, 2001]
S. YAHYA, W.K. GOH.
“The implementation of an ISO 9000 quality system”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 18 (2001), pp. 941-966
[WOOD et al., 1990]
C.H. WOOD, L.P. RITZMAN, D. SHARMA.
Intended and achieved competitive priorities: measures, frequencies and financial impact.
Manufacturing strategy,
[ZARAMDINI, 2007]
W. ZARAMDINI.
“An empirical study of the motives and benefits of ISO 9000 certification: the UAE experience”.
International Journal of Quality & Reliability Management, 24 (2007), pp. 472-491

Este trabajo ha contado con el apoyo del proyectoSEJ2006-14809-C03-02/ECO para su realización.

Copyright © 2010. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos