covid
Buscar en
Investigaciones de Historia Económica - Economic History Research
Toda la web
Inicio Investigaciones de Historia Económica - Economic History Research El comercio holandés y la integración de espacios económicos entre Cádiz y e...
Información de la revista
Vol. 3. Núm. 8.
Páginas 45-76 (enero 2007)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 3. Núm. 8.
Páginas 45-76 (enero 2007)
Acceso a texto completo
El comercio holandés y la integración de espacios económicos entre Cádiz y el Báltico en tiempos de guerra (1699–1723)
Dutch trade and integration of economic spaces between Cádiz and the Baltic at war times (1699–1723)
Visitas
3489
Ana crespo solana
Instituto de Historia Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), Madrid
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen

Las relaciones entre política y comercio han influido directa o indirectamente en la evolución de la integración de los mercados y en las rutas marítimas durante la Edad Moderna. Eligiendo una coyuntura bélica de gran trascendencia en el paso del siglo XVII al XVIII, se pretende realizar un análisis que, desde el punto de vista económico y regional, integre factores histórico-políticos con otros de carácter cuantitativo sobre navegación, con el fin de aproximarnos a las alteraciones originadas por la guerra como factor de desestabilización, especulación y cambio de los intereses creados en torno al mantenimiento de las rutas marítimas que conectaban espacios y regiones. Al mismo tiempo, se intenta ilustrar cómo los intereses mercantiles lograron evadir las dificultades en el mantenimiento de la superestructura de las relaciones comerciales. Se ha elegido la ruta entre Amsterdam y Cádiz, eje de vital importancia para el comercio entre el Báltico y el sur de la Península Ibérica.

Palabras clave:
Comercio del Báltico
Comunidades mercantiles
Países Bajos
España
siglo XVIII
Abstract

Relationship between politics and trade has directly or indirectly influenced the evolution of market and maritime route integration in the Modern Age. A highly momentous time of wars between the XVII and the XVIII centuries has been chosen, in an attempt to carry out an analysis, from an economic and regional point of view. Historical and political factors combined with quantification on navigation have been integrated, in order to understand how that provoked a shift in vested interests war, as a destabilising agent and speculation, affected the maritime routes that linked areas and spaces. At the same time, we try to show how mercantile interests overcame the difficulties inherent in maintaining the superstructure of commercial relations. The route between Amsterdam and Cádiz is the chosen example of this, as it was a vital commercial line between the Baltic and the South of the Iberian Peninsula.

Key words:
Baltic trade
Merchant communities
Low Countries
Spain
18th century
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[Alegre, 1978]
José Manuel Alegre.
Las relaciones hispano-danesas en la primera mitad del siglo XVIII.
Études Romanes de l’Université de Copenhague, (1978),
[Aström, 1963]
Sven E. Aström.
From Cloth to Iron: The Anglo-Baltic Trade in the late Seventeenth Century.
Helsingfors, (1963),
[Botjár, 1999]
Endré Botjár.
Foreword to the past: a cultural history of the Baltic people.
Central European University Press, (1999),
[Braudel, 1972]
Fernand Braudel.
The Mediterranean and the Mediterranean world in the Age of Philip II.
Collins, (1972),
[Braudel, 1974]
Fernand Braudel.
Civilización material y capitalismo.
Labor, (1974),
[Braudel, 2005]
Fernand Braudel.
La economía del Mediterráneo del siglo XVII.
Mediterráneo e Historia Económica, pp. 115-137
[Bruijn, 1970]
Jaap R. de Bruijn.
De Admiraliteit van Amsterdam in rustige jaren 1713-1751.
Haarlem, (1970),
[Buck Lindblad, 1990]
Peter de Buck, J. Thomas Lindblad.
Navigatie en negotie. De Galjootsgeldregisters als bron bij het onderzoek naar de geschiedenis van de Oostzeehandel in de achttiende eeuw.
Tijdschrift voor Zeegeschiedenis, 9 (1990), pp. 27-48
[Bustos Rodríguez, 2005]
Manuel Bustos Rodríguez.
Cádiz en el sistema atlántico: la ciudad sus comerciantes y la actividad mercantil (1650-1830).
Universidad de Cádiz y Ed. Sílex, (2005),
[Butel, 1997]
Paul Butel.
Européens et espaces maritimes (vers 1690-1790).
Presses Universitaires de Bordeaux, (1997),
[Crespo Solana, 1996]
Ana Crespo Solana.
La Casa de la Contratación y la Intendencia General de Marina en Cádiz 1717-1730.
Universidad de Cádiz, (1996),
[Crespo Solana, 1998]
Ana Crespo Solana.
La ruta del Levante: Cádiz en el tráfico marítimo neerlandés con sus mercados mediterráneos y orientales en los siglos Xvii y XVIII, en Economía Marítima Actas del 13 Encuentro de Historia y Arqueología.
Cádiz, Ayuntamiento de San Fernando, (1998),
[Crespo Solana, 2000]
Ana Crespo Solana.
El comercio marítimo entre Amsterdam y Cádiz (1713-1778).
Banco de España, Estudios de Historia Económica, (2000),
[Crespo Solana, 2001]
Ana Crespo Solana.
Entre Cádiz y los Países Bajos. Una comunidad mercantil en la ciudad de la Ilustración.
Fundación Municipal de Cultura, Cátedra Adolfo de Castro, (2001),
[Crespo Solana, 2002]
Ana Crespo Solana.
Las comunidades mercantiles y el mantenimiento de los sistemas comerciales de España, Flandes y la República Holandesa 1648-1750.
pp. 443-469
[Crespo Solana, 2004]
Crespo Solana, Ana (2004): Dutch Trade with the Spanish West Indies and the Flemish merchant Community in Cadiz in the Eighteenth century: A community of shared interests?, www.ics.ul.pt/aphes2004/prog/pdf/D4AnaCrespoSolana.pdf, XXIV Encontro da APHES.
[Daalder, 1998]
Goud uit Graan. Nederland en het Oostzeegebied 1600-1850,
[Echevarria Bacigalupe, 1986]
Miguel Ángel Echevarria Bacigalupe.
Un episodio en la guerra económica hispano-holandesa: el decreto Gauna (1603).
Hispania, XLVI (1986), pp. 57-98
[Echevarria Bacigalupe, 2002]
Miguel Ángel Echevarria Bacigalupe.
Sistemas productivos y espacios económicos: los Países Bajos en la España Imperial 1500-1621.
pp. 494-511
[Ellinger, 1906]
Bang Ellinger.
Gyldendal Nordisk Forlag, (1906-1933),
[Faber and Johannes, 1966]
Johannes A. Faber.
The Decline of the Baltic trade grain-trade in the second half of the Seventeenth century.
Acta Historiae Neerlandandica I, (1966), pp. 108-131
[Faber, 1988]
Johannes A. Faber.
Structural changes in the European economy during the Eighteenth century as reflected in the Baltic Trade.
From Dunkirk to Dantzig: Shipping and Trade in the North Sea and the Baltic, 1350-1850, pp. 83-115
[Faber, 1989]
Johannes A. Faber.
De Sundvaart als spiegel van de structuurveranderingen in de Europese economie gedurende de achttiende eeuw.
Tijdschrift voor Zeegeschiedenis, 8 (1989), pp. 91-100
[Federowicz Jan Krzysztof, 1980]
Federowicz Jan Krzysztof.
England's Baltic trade in the early seventeenth century: a study in Anglo-Polish commercial diplomacy.
Cambridge University Press, (1980),
[García Fernández, 2005]
M. Nélida García Fernández.
Comunidad extranjera y puerto privilegiado: Los británicos en Cádiz en el siglo XVIII.
Universidad de Cádiz, (2005),
[Gerson and Vaughn, 1912]
Studies in the History of English commerce in the Tudor period,
[Girard, 1932]
Albert Girard.
Le commerce français à Séville et Cadiz en temps des Habsbourg: contribution à l’étude du commerce étranger en Espagne aux XVI et XVII siècles.
Bordeaux, (1932),
[Gómez-Centurión, 1988]
Carlos Gómez-Centurión.
Felipe II la empresa de Inglaterra y el comercio septentrional: 1566-1609.
Instituto de Historia y Cultura Naval, (1988),
[Guimerá Ravina, 1982]
Agustín Guimerá Ravina.
Guerra internacional y comercio atlántico: el caso de Canarias en el siglo XVIII, V Coloquio de Historia Canario-Americana, Coloquio Internacional de Historia Marítima.
Tomo IV Las Palmas de Gran Canaria, (1982), pp. 457-471
[Heeres and Noordegraaf, 1988]
G. Heeres Willem, Leo Noordegraaf.
From Dunkirk to Dantzig: Shipping and Trade in the North Sea and the Baltic 1350-1850.
Verloren, (1988),
[Heeringa, 1917]
K. Heeringa.
Bronnen tot de Geschiedenis van den Levantschen Handel.
Grote, vol. 2 (1917), pp. 1661-1726
[Herrero Sánchez, 2000]
Manuel Herrero Sánchez.
El acercamiento hispano-neerlandés (1648-1678).
CSIC, (2000),
[Hughes, 2000]
Peter the Great and the West: new perspectives,
[Ijzerman, 1931]
Jan Willem Ijzerman.
Amsterdamsche bevrachtingscontracten 1591-1602: 1. De vaart op Spanje en Portugal.
Economische Historische Jaarboek, XVII (1931), pp. 163-291
[Israel, 1988]
I. Israel Jonathan.
España, los embargos españoles y la lucha por el dominio del comercio mundial 1585-1648.
Revista de Historia Naval, 23 (1988), pp. 89-105
[Israel Jonathan, 1990]
I. Israel Jonathan.
The Phases of the Dutch Straatvaart, 1590-1713: Achapter in the Economic History of the Mediterranean.
Empires and entrepots: the Dutch, the Spanish monarchy and the Jews, 1585-1713, pp. 133-162
[Janzen and Olaf, 1998]
Merchant organization and maritime trade in the North Atlantic: 1660-1815,
[Jeanin, 1964]
Pierre Jeanin.
Les comptes du Sund comme source pour la construction d’indices généraux de l’activité économique en Europe (XVIe-XVIIIe siècle).
Revue Historique, CCXXXI (1964), pp. 307-340
[Jeanin, 1971]
Pierre Jeanin.
Die Hansestädte im Europäischen handel des 18. Jahrhunderts.
Hansische Geschichtsblätter, 89 (1971), pp. 41-73
[Johansen, 1987]
Johansen Hans Christian (1987): Hamburg Shipping in the Baltic 1784-1806, en Schneider, Jürgen, Wirtschaftskräafte und Wirtschaftswege III, Auf dem Weg zur Industrialisierung (= Beiträage zur Wirtschaftsgeschichte, Bd. 6), Stuttgart, pp. 233-249.
[Kahk and Tarvel, 1997]
Juhan Kahk, Enn Tarvel.
An Economic History of the Baltic Countries.
Almquist & Wiksell International, (1997),
[Klooster, 1995]
Willem W. Klooster.
Illicit Riches. Dutch Trade with the Spanish West Indies.
Konijnklijke Instituut voor Taal-Land en Volkenkunde, (1995),
[Koninckx, 1980]
Christian Koninckx.
The first and Second Charters of the Swedish East India Company (1731-1766).
Kortrijk, (1980),
[Krawhel, 1991]
Otto E. Krawhel.
Quellen zur Hamburger Handelsstatistik im 18. Jahrhundert.
Grundlagen der Historischen Statistik von Deutschland: Quellen, Methoden, Forschungsziele, pp. 47-69
[Lemmink Jacques and Ph., 1990]
Jacques Ph. Lemmink.
Dutch convoys in the Baltic during the Russo-Swedish war 1741-1743.
Baltic Affairs. Relations between the Netherlands and Northeastern Europe, 1500-1800, pp. 161-204
[Lesger and Noordegraaf, 1995]
Carel Lesger, Leo Noordegraaf.
La Haya, (1995),
[Liebel, 1965]
Hans Liebel.
Laissez-faire vs Mercantilism. The Rise of Hamburg & the Hamburg Bourgeoisie vs. Frederick the Great in the Crisis of 1763.
Vierteljahrschrift für Sozial und Wirtschaftgeschichte, 52 (1965), pp. 207-238
[Lindblad, 1982]
J. Thomas Lindblad.
Sweden's Trade with the Dutch Republic 1738-1795.
Van Gorcum, (1982),
[Lindblad, 1990]
J. Thomas Lindblad.
Evidence of Dutch-Swedish trade in the 17th century.
Baltic Affairs. Relations between the Netherlands and North-eastern Europe, 1500-1800, pp. 205-228
[Lindblad, 1997]
J. Lindblad.
Thomas Dutch Trade on Narva in the Eighteenth century.
Around Peter the Great. Three centuries of Rusian-Dutch Relations,
[Miller, 1987]
Milton E. Miller.
Naval Stores and Anglo-Russian Encounters in the Baltic: The English Expedition of 1715.
Ships, Seafaring and Society. Essays in maritime history, pp. 167-182
[Müller, 1998]
Müller Leo (1998): The Merchant Houses of Stockholm, c. 1640-1800, A comparative Study of Early-Modern Entrepreneurial behaviour, Studia Historica Upsaliensia, 188, Uppsala.
[Müller, 2004]
Leo Müller.
Consuls, Corsairs and Commerce. The Swedish consular Service and long-distance shipping 1720-1815.
Uppsala Universiteit, (2004),
[Newman and Karin, 1985]
Karin Newman.
Hamburg in the European Economy 1660-1750.
The Journal of European Economic History, 14 (1985), pp. 57-93
[Oakley, 1993]
Stewart P. Oakley.
War and Peace in the Baltic 1560-1790.
Routledge, (1993),
[Ormrod, 2003]
David Ormrod.
The Rise of Commercial Empires. England and the Netherlands in the Age of Mercantilism 1650-1770.
Cambridge University Press, (2003),
[Palacio Atard, 1989]
España y el mar en el siglo de Carlos III,
[Pietschmann, 1992]
Horst Pietschmann.
Hamburgo y la América Latina en la primera mitad del siglo XIX, I Congreso Internacional de Historia Económica y Social de la Cuenca del Caribe 1763-1898.
San Juan de Puerto Rico, (1992), pp. 455-485
[Pietschmann and Horst, 1998]
Horst Pietschmann.
Un testimonio alemán desconocido sobre el comercio y la navegación en el Atlántico: la curiosa descripción de Friedrich Martens de una navegación de Hamburgo a Cádiz en 1671-1672.
Actas del VII Congreso Internacional de Historia de América, pp. 1.763-1.796
[Pohl, 1963]
Hans Pohl.
Die Beziehungen Hamburgs zu Spanien und dem Spanischen Amerika in der zeit von 1740 bis 1806.
Franz Steiner Verlag, (1963),
[Posthumus, 1943]
Nicholaas W. Posthumus.
Brill, (1943),
[Pulido Bueno, 1993]
Ildefonso Pulido Bueno.
Almojarifazgos y comercio exterior en Andalucía durante la época mercantilista 1526-1740.
Edición del autor, (1993),
[Sabater Galindo, 1990]
Francisco Sabater Galindo.
Relaciones políticas y diplomáticas hispano-británicas durante el reinado de Felipe V.
Universidad Complutense de Madrid, (1990),
[Sánchez Belén, 2005]
Juan Antonio Sánchez Belén.
El comercio holandés en la bahía de Cádiz en 1684.
El sistema atlántico español: siglos XVII-XIX, pp. 163-201
[Sanz Ayán, 1992]
Carmen Sanz Ayán.
Negociadores y capitales holandeses en los sistemas de abastecimientos de pertrechos navales de la Monarquía Hispánica durante el siglo XVII.
Hispania, LII (1992), pp. 915-945
[Schokkenbroek, 1994]
Plying between Mars and Mercury: Political economic and cultural links between the Netherlands and Sweden during the Golden Age,
[Steensgaard, 1990]
Niels Steensgaard.
The Growth and Composition of the Long-distance Trade of England and the Dutch Republic before 1750.
The Rise of Merchant Empires. Long-Distance Trade in the Early Modern World, 1350-1750, pp. 103-152
[Stols, 1971]
Eddy Stols.
Palais der Academiën, (1971),
[Tielhof and Milja van, 1999]
Tielhof Milja van.
Directie der Oostersche Handel en Reederen.
Amsterdam Contact, (1999),
[Van Brakel, 1910]
Simon Van Brakel.
De Directie van den Oosterschen Handel en Rederijen te Amsterdam.
Bijdragen voor Vaderlandsche Geschiedenis en Oudheidkunde, vierde reeks, IX (1910),
[Van Der Wee, 1963]
Herman Van Der Wee.
Bureaux du Recueil, (1963),
[Van Dillen, 1917]
Jan G. Van Dillen.
Stukken betreffende den Amsterdamschen graanhandel omstreeks het jaar 1681.
Economische Historische Jaarboek, III (1917), pp. p93
[Van Eeghen, 1951]
Julius H. Van Eeghen.
Inventariasen van de archieven van de Directie van de Moscovische handel. Commissarissen tot de Graanhandel.
Gemeentelijke Archiefdenst, (1951),
[Van Koningsbrugge, 1990]
Johannes Simon Van Koningsbrugge.
A time of war: Dutch-Baltic relations in the years 1709-1711.
Baltic Affairs. Relations between the Netherlands and North-eastern Europe, 1500-1800, pp. 141-159
[Vries and Van Der, 1995]
Jan de Vries, Ad Van Der Woude.
Nederland 1500-1815. De eerste ronde van moderne economische groei.
Balans, (1995),
[Webber, 1999]
Klaus Webber.
Les livres douaniers de L’Amirauté de Hambourg au XVIIIe siècle, Une source de grande valeur encore inexploitée.
Bulletin du Centre d’Histoire des Espaces Atlantiques, (1999), pp. 93-126
[Webber, 2004]
Webber Klaus (2004): Deutsche Kauflete im Atlantikhandel 1680-1830, Verlag c. H. Beck Manchen.
[Welling, 1998]
George M. Welling.
The Prize of Neutrality Trade relations between Amsterdam and North America 1771-1817. A study in computational history.
Verloren, (1998),
Copyright © 2007. Asociación Española de Historia Económica
Descargar PDF
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos