The ability to draw is a complex perception and cognition function, which is acquired in infancy and is not usually investigated in the neuropaediatric clinic.
ObjectiveTo validate the Pascual graphomotor test (PGT) in 5 to 11 year-old Cuban school children.
Patients and methodsThe PGTwas performed on a total of 172 children from the city of Havana Círculo Infantil del Municipio Plaza nursery school and from the 1st to 5th year of a primary school in the same area. The sample was systematic. The test was repeated the following day. All the drawings were scored blind by a neurologist and neurology resident.
ResultsFor the validation of the test the differentiation with age and school year was taken as a validation criterion. A high correlation was obtained between the ages of the children and the scores obtained. The Spearman coefficient was −0.78 (P=0.01), and a there was a similar inverse correlation between the school year and the test scores (Spearman coefficient=−0.79, P=0.01). The test was very reliable, with an intraclass correlation coefficient (ICC) of 0.99 for inter-observer agreement and 0.97 for the test-retest.
ConclusionsThe test was valid according to the criterion employed, differentiation with age and school year. The PGT demonstrated good temporal and inter-observer stability. We believe that it is a very useful tool in the neurological examination of Cuban school children.
La capacidad para dibujar constituye una función practognósica compleja, que se adquiere en la infancia y que no suele explorarse asiduamente en la consulta neuropediátrica.
ObjetivoValidar el test grafomotor (TGM) de Pascual en escolares cubanos de 5 a 11 años.
Pacientes y métodosRealizaron el TGM un total de 172 niños pertenecientes al preescolar de un Círculo Infantil del Municipio Plaza de Ciudad de la Habana y los que cursaban del primer al quinto grado en una escuela primaria de esta misma área. El muestreo fue sistemático. El test se repitió al siguiente día. Todos los dibujos fueron puntuados a ciegas por un neurólogo y una residente de neurología.
ResultadosPara la validación del test se tomó como criterio de validación la diferenciación con la edad y el curso escolar. Se obtuvo una alta correlación entre las edades de los niños y las puntuaciones obtenidas (coeficiente de Spearman = −0,78; p < 0,01) y similar correlación inversa entre el curso escolar y las calificaciones del test (coeficiente de Spearman = −0,79; p < 0,01). El test resultó muy fiable, siendo el coeficiente de correlación intraclase (CCI) para la concordancia interobservador de 0,99 y para el test-retest de 0,97.
ConclusionesEl test fue válido de acuerdo al criterio empleado de diferenciación con la edad y el curso escolar. El TGM demostró una gran estabilidad temporal e interobservador. Consideramos que es un instrumento muy útil en la exploración neurológica del niño en edad escolar en Cuba.