covid
Buscar en
Psicología Educativa - Educational Psychology
Toda la web
Inicio Psicología Educativa - Educational Psychology Evaluación de la ansiedad escolar: revisión de cuestionarios, inventarios y es...
Información de la revista
Vol. 19. Núm. 1.
Páginas 27-36 (junio 2013)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 19. Núm. 1.
Páginas 27-36 (junio 2013)
Open Access
Evaluación de la ansiedad escolar: revisión de cuestionarios, inventarios y escalas
Assessment of school anxiety: A review of questionnaires, inventories and scales
Visitas
25340
Mari Carmen Martínez-Monteagudoa,
Autor para correspondencia
maria.mmonteagudo@umh.es

La correspondencia sobre este artículo debe enviarse a Mari Carmen Martínez- Monteagudo. Universidad Miguel Hernández de Elche. Avda. de la Universidad, s/n. 03202 Elche.
, Cándido J. Inglésa, José Manuel García-Fernándezb
a Universidad Miguel Hernández de Elche, España
b Universidad de Alicante, España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

El objetivo de este trabajo fue doble. En primer lugar se describen los cuestionarios, inventarios y escalas de ansiedad escolar elaborados y validados para población infantil y adolescente: Cuestionario de Ansiedad Escolar, Inventario de Miedos Escolares, Catálogo de Situaciones Escolares, Escala Visual Análoga para la Ansiedad-Revisada, Escala Magallanes de Problemas de Ansiedad e Inventario de Ansiedad Escolar. En segundo lugar se analiza la fiabilidad (consistencia interna y estabilidad temporal) y la validez (estructura factorial, relación con otros cuestionarios, relación con otros procedimientos de evaluación y diferenciación entre grupos) de la puntuación de estos instrumentos, con el fin de conocer sus propiedades psicométricas y poder tomar decisiones sobre su uso en la práctica clínica o educativa sobre la base de criterios empíricos. Los resultados permiten concluir que actualmente existen autoinformes que presentan garantías psicométricas satisfactorias para llevar a cabo una interpretación fiable y válida de sus puntuaciones, siendo por tanto útiles en la práctica clínica y educativa.

Palabras clave:
Ansiedad escolar
Evaluación
Autoinforme
Infancia
Adolescencia
Abstract

The aim of this study was twofold. First, it describes school anxiety questionnaires, inventories, and scales developed and validated for children and adolescents, including School Anxiety Questionnaire, Inventory of School Fears, School Situations Survey, Visual Analogue Scale for Anxiety-Revised, Magallanes Scale Problem of Anxiety, and Anxiety School Inventory. Second, we analyze the reliability (internal consistency and temporal stability) and validity (factorial structure, relationship with other questionnaires, relationship with other assessment procedures and discrimination between groups) of scores from these instruments, in order to know their psychometric properties and to take decisions about their usability in clinical or education practice based on empirical criteria. Results suggest that, at present, there are self-reports with satisfactory psychometric properties to enable reliable and valid interpretation of scores, thereby being useful both in clinical and educational practice.

Key words:
School anxiety
Evaluation
Self-report
Childhood
Adolescence
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[Alarcón et al., 2000]
D. Alarcón, L. Szalacha, S. Erkut, J. Fields, C. García-Coll.
The color of my skin: A measure to assess children's perceptions of their skin color.
Applied Developmental Science, 4 (2000), pp. 208-221
[Alexander-Passe, 2007]
A. Alexander-Passe.
The sources and manifestations of stress amongst schoolaged dyslexics, compared with sibling controls.
Dislexia: An International Journal of Research and Practice, 14 (2007), pp. 291-313
[Bados, 2005]
A. Bados.
Trastorno de ansiedad por separación. Rechazo escolar y fobia escolar.
Facultad de Psicología, (2005),
[Bernstein and Garfinkel, 1992]
G.A. Bernstein, B.D. Garfinkel.
The Visual Analogue Scale for Anxiety- Revised: Psychometric properties.
Journal of Anxiety Disorders, 6 (1992), pp. 223-239
[Berry et al., 1993]
G. Berry, M. Injejikian, R. Tidwell.
The school phobic child and the counselor: Identifying, understanding and helping.
Education, 114 (1993), pp. 37-45
[Chitiyo and Wheeler, 2006]
M. Chitiyo, J. Wheeler.
School phobia: Understanding a complex behavioural response.
Journal of Research in Special Educational Needs, 6 (2006), pp. 87-91
[Del Barrio and Carrasco, 2004]
M.V. Del Barrio, M.Á. Carrasco.
CDI. Inventario de Depresión Infantil.
TEA Ediciones, (2004),
[Dunn, 1970]
J.A. Dunn.
The School Anxiety Questionnaire: Theory, instrument and summary of results.
Trabajo presentado en la American Psychological Association Convention, Miami, Fl EEUU, (1970),
[Erbaugh, 1984]
Erbaugh, S. (1984). The Anxiety Rating Scale for Children (ARC). Instrumento no publicado.
[Estévez et al., 2009]
E. Estévez, B. Martínez, T. Jiménez.
Las relaciones sociales en la escuela: el problema del rechazo escolar.
Psicología Educativa, 15 (2009), pp. 5-12
[Fernández-Ballesteros, 2002]
R. Fernández-Ballesteros.
Los autoinformes.
Introducción a la evaluación psicológica I, pp. 218-251
[Ferrando and Anguiano, 2010]
P. Ferrando, C. Anguiano.
El análisis factorial como técnica de investigación en psicología.
Papeles del Psicólogo, 31 (2010), pp. 18-33
[Floyd and Widaman, 1995]
F. Floyd, K. Widaman.
Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments.
Psychological Assessment, 7 (1995), pp. 286-299
[Gallegos et al., 2012]
J. Gallegos, R. Benavides, T. Beretvas, S. Linan-Thompson.
Intervenciones psicosociales para prevenir desórdenes de ansiedad en confuguraciones de la escuela a partir de 1985-2007: Un metaanálisis.
Psicología Educativa, 18 (2012), pp. 41-51
[García-Coll et al., 2005]
C. García-Coll, L. Szalacha, N. Palacios.
Children of Dominican, Portuguese, and Cambodian immigrant families: Academic attitudes and pathways during middle childhood.
Developmental pathways through middle childhood: Rethinking contexts and diversity as resources.,
[García-Fernández, 1997]
García-Fernández, J.M. (1997). Validación de tres formas del Inventario de Miedos Escolares (tesis doctoral no publicada). Universidad de Murcia, Murcia.
[García-Fernández et al., 2010]
J.M. García-Fernández, J.P. Espada, M. Orgilés, X. Méndez.
Psychometric properties of the School Fears Survey Scales for preadolescents (SFSS-II).
Psicothema, 22 (2010), pp. 502-508
[García-Fernández et al., 2011]
J.M. García-Fernández, C.J. Inglés, M.C. Martínez-Monteagudo, J.C. Marzo, E. Estévez.
Inventario de Ansiedad Escolar: validación en una muestra de estudiantes de educación secundaria.
Psicothema, 23 (2011), pp. 301-307
[García-Fernández et al., 2008]
J.M. García-Fernández, C.J. Inglés, M.C. Martínez-Monteagudo, J. Redondo.
Evaluación y tratamiento de la ansiedad escolar en la infancia y la adolescencia.
Psicología Conductual/Behavioral Psychology: Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 16 (2008), pp. 413-437
[García-Fernández and Méndez, 2007a]
J.M. García-Fernández, F.X. Méndez.
Inventario de Miedos Escolares forma preadolescentes.
Ansiedad de separación: psicopatología, evaluación y tratamiento, pp. 117-118
[García-Fernández and Méndez, 2007b]
J.M. García-Fernández, F.X. Méndez.
Inventario de Miedos Escolares forma adolescentes.
Ansiedad de separación: psicopatología, evaluación y tratamiento,
[García-López et al., 2008]
L.J. García-López, J.A. Piqueras, M. Díaz-Castela, C.J. Inglés.
Trastorno de ansiedad social en la infancia y adolescencia: estado actual, avances recientes y líneas futuras.
Psicología Conductual, 16 (2008), pp. 501-533
[García-Pérez and Magaz, 1998a]
E.M. García-Pérez, A. Magaz.
Escala Magallanes de Problemas de Ansiedad.
Grupo Albor-Cohs, (1998),
[García-Pérez and Magaz, 1998b]
E.M. García-Pérez, A. Magaz.
Escala Magallanes de Adaptación.
Grupo Albor-Cohs, (1998),
[García-Pérez et al., 1998a]
E.M. García-Pérez, A. Magaz, R. García.
Escala Magallanes de Ansiedad.
Grupo Albor-Cohs, (1998),
[García-Pérez et al., 1998b]
E.M. García-Pérez, A. Magaz, R. García.
Escala Magallanes de Estrés.
Grupo Albor-Cohs, (1998),
[Garfinkel et al., 1984]
B.D. Garfinkel, G.A. Bernstein, S.E. Erbaugh.
The Visual Analogue Scale for Anxiety.
Instrumento no publicado, (1984),
[Gil-Andino et al., 2001]
Gil-Andino, A. y Cano-Vindel, A. (2001). Aplicación de técnicas cognitivo-conductuales en un caso de ansiedad generalizada. Psicologia.com [On line], 5, Disponible en www.psiquiatria.com/psicologia/revista/62/2255/?++interactivo
[Granell de Aldaz et al., 1984]
E. Granell de Aldaz, E. Vivas, D. Gelfand, L. Feldman.
Estimating the prevalence of school refusal and school-related fears.
A Venezuelan sample. Journal of Nervous and Mental Disease, 172 (1984), pp. 722-729
[Helms, 1996]
B. Helms.
School-related stress: Children with and without disabilities.
Trabajo presentado en la Annual Conference of the American Educational Research Association,
[Helms and Gable, 1989]
B. Helms, R. Gable.
School Situation Survey.
Consulting Psychologists Press, (1989),
[Herrero and Cano-Vindel, 2010]
V. Herrero, A. Cano-Vindel.
Un caso de trastorno adaptativo con ansiedad: evaluación, tratamiento y seguimiento.
Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 6 (2010), pp. 53-59
[Hudson, 2005]
J. Hudson.
Mechanisms of change in cognitive behavioral therapy for anxious youth.
Clinical Psychology: Science and Practice, 12 (2005), pp. 161-165
[Inglés et al., 2005]
C.J. Inglés, M.D. Hidalgo, F.X. Méndez.
Interpersonal difficulties in adolescence: A new self-report measure.
European Journal of Psychological Assessment, 21 (2005), pp. 11-22
[Inglés et al., 2003]
C.J. Inglés, M.D. Hidalgo, F.X. Méndez, H. Inderbitzen.
The Teenage Inventory of Social Skills: Reliability and validity of the Spanish translation.
Journal of Adolescence, 26 (2003), pp. 505-510
[Inglés et al., 2000]
C.J. Inglés, F.X. Méndez, M.D. Hidalgo.
Cuestionario de Evaluación de Dificultades Interpersonales en la Adolescencia.
Psicothema, 12 (2000), pp. 390-398
[Inglés et al., 2003a]
C.J. Inglés, F.X. Méndez, M.D. Hidalgo, A. Rosa, C. Estévez.
Evaluación de las habilidades sociales en educación secundaria: revisión de cuestionarios, inventarios y escalas.
Psicología Educativa, 9 (2003), pp. 71-87
[Inglés et al., 2002]
C.J. Inglés, F.X. Méndez, J. Olivares, J. Espada, A. Rosa, J. Sánchez-Meca.
Tratamiento psicológico en la infancia y adolescencia: una revisión de su eficacia desde el meta-análisis.
Psicología Conductual, 10 (2002), pp. 451-480
[Kearney et al., 1995]
C.A. Kearney, A.R. Eisen, W.K. Silverman.
The legend and myth of school phobia.
School Psychology Quarterly, 10 (1995), pp. 65-85
[King and Bernstein, 2001]
N.J. King, G.A. Bernstein.
School refusal in children and adolescents: A review of the past 10 years.
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40 (2001), pp. 197-205
[Kovacs, 1992]
M. Kovacs.
Children's Depression Inventory.
Multi-Health Systems, (1992),
[Lang and Tisher, 1978]
M. Lang, M. Tisher.
Childrens Depression Scale.
Australian Council for Educational Research, (1978),
[Lang, 1968]
P.J. Lang.
Fear reduction and fear behavior: Problems in treating a construct.
pp. 90-102
[Lawyer and Smitherman, 2004]
S. Lawyer, T. Smitherman.
Trends in anxiety assessment.
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26 (2004), pp. 101-106
[Magaz et al., 1998]
A. Magaz, E.M. García-Pérez, M. Valle.
Ansiedad, estrés y problemas de ansiedad en escolares de 12 a 18 años.
Papeles del Psicólogo, 71 (1998), pp. 40-43
[Mardomingo, 2005]
M.J. Mardomingo.
Trastornos de ansiedad en el adolescente.
Pediatría Integral, 9 (2005), pp. 125-134
[Méndez, 1988]
F.X. Méndez.
Inventario de Miedos Escolares.
Trabajo no publicado. Universidad de Murcia, (1988),
[Méndez et al., 2003]
F.X. Méndez, C.J. Inglés, M.D. Hidalgo, J.M. García-Fernández, M.J. Quiles.
Los miedos en la infancia y la adolescencia: un estudio descriptivo.
Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 6 (2003),
[Miller and LaRae, 2008]
D. Miller, M. LaRae.
School psychologists and the assessment of childhood internalizing disorders: Perceived knowledge, role preferences and training needs.
School Psychology International, 29 (2008), pp. 500-510
[Muris, 2005]
P. Muris.
Treatment of specific phobia in children: Are all the components of the phobic response of equal importance?.
Clinical Psychology: Science and Practice, 12 (2005), pp. 170-173
[Obara, 2005]
Obara, E. (2005). I go to school to learn: Attitudes, stressors, and supports in the school experiences of young Latino immigrant students (tesis doctoral). Universidad de Maryland.
[Poznanski et al., 1985]
E. Poznanski, L. Freeman, H. Mokros.
Children's Depression Rating Scale- Revised.
Psychopharmacology Bulletin, 4 (1985), pp. 979-989
[Preacher and MacCallum, 2003]
K. Preacher, R. MacCallum.
Repairing Tom's Swift's electric factor analysis machine.
Understanding Statistics, 2 (2003), pp. 13-43
[Prieto and Muñiz, 2000]
G. Prieto, J. Muñiz.
Un modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España.
Papeles del Psicólogo, 77 (2000), pp. 65-75
[Ramos and Cano-Vindel, 2008]
J. Ramos, A. Cano-Vindel.
Tratamiento cognitivo-conductual de un caso de trastorno por ansiedad generalizada: el componente metacognitivo.
Ansiedad y Estrés, 14 (2008), pp. 305-319
[Reynolds and Richmond, 1978]
C. Reynolds, B. Richmond.
What I think and feel: A revised measure of children's manifest anxiety.
Journal of Abnormal Child Psychology, 6 (1978), pp. 271-280
[Spielberger, 1973]
C.D. Spielberger.
Manual for the State Trait Anxiety Inventory for Children (STAI-C).
Consulting Psychologists Press, (1973),
[Spielberger et al., 1970]
C.D. Spielberger, R.L. Gorsuch, R.E. Lushene.
Manual for the State/Trait Anxiety Inventory.
Consulting Psychologists Press, (1970),
[Sullivan et al., 1963]
E.T. Sullivan, W. Clerk, E. Tiegs.
California Test of Mental Maturity.
California Test Bureau, (1963),
[Terry, 1998]
P. Terry.
Do schools make students fearful and phobic?.
Journal for a Just and Caring Education, 4 (1998), pp. 193-211
[Van Duinen et al., 2008]
M. Van Duinen, J. Rickelt, E. Griez.
Validation of the electronic Visual Analogue Scale of Anxiety.
Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 32 (2008), pp. 1045-1047
Copyright © 2013. Elsevier Editora Ltda. and Brazilian Medical Association
Descargar PDF
Opciones de artículo