Desde hace décadas, los centros de la Orden Hospitalaria San Juan de Dios se plantean objetivos y acciones encaminados a mejorar la calidad de la asistencia, aunque de manera poco sistematizada. Desde la Curia Provincial Bética, se plantea fomentar el desarrollo de sistemas de calidad en 5 centros sanitarios, que permitan “implantar una cultura de calidad entre los profesionales” y “optar a la acreditación por la Agencia de Calidad Sanitaria de Andalucía”.
Material y métodosSe desarrollan 7 acciones: dirección y coordinación del plan de calidad desde la Curia Provincial; formación de los profesionales; creación de una estructura de calidad (un grupo central de calidad, 8 subgrupos por área temática y numerosos grupos de trabajo); documentación de apoyo; plan de implantación de procesos asistenciales integrados en cada centro; plan operativo para la autoevaluación del centro: agrupamiento de estándares; selección de los responsables de subgrupos; análisis de los estándares por subgrupo; planificación de las mejoras; implantación de los planes de mejora; evaluación; corrección y mejora, y solicitud de acreditación de nuestros centros por la Agencia.
ResultadosTodos los centros han cumplido los objetivos propuestos o están en la planificación y/o implantación de los planes de mejora cuando se contacta con la Agencia.
ConclusionesLa autoevaluación nos ha llevado a conocernos mejor mostrándonos nuestros puntos fuertes y áreas de mejora. El trabajo simultáneo en 5 centros ha permitido el reparto de tareas, un mayor conocimiento de la organización y una homogeneización de la asistencia entre los centros.
For many decades, the hospitals of the San Juan de Dios Religious Order have followed aims and interventions designed to improve health care, although perhaps not in a completely coordinated fashion. From our center at the Curia Provincial Bética, we have been promoting the development of quality assurance in five of our establishments in order to develop a philosophy of quality among our staff and to obtain accreditation by the Andalusian Health Care Quality Agency (AHCQA).
Material and methodsSeven lines of action were developed: management and coordination of a Quality Assurance Plan from our central office at the Curia Provincial; training; creation of a “quality structure” (a central group, 8 area subgroups covering the different aspects of hospital administration, and numerous working groups); supporting documentation; a plan for the implementation of health care processes integrated into each hospital; an operating plan for self-evaluation by each center: grouping of standards; selection of subgroup leaders; analysis of standards by subgroups; planning of improvements; implementation of the improvement plans; evaluation; correction and improvement, and application for the accreditation of each center by the AHCQA.
ResultsAll the centers have met the proposed objectives or are in the planning or implementation stage of the improvement plans when they contact the AHCQA.
ConclusionsAutoevaluation has led to greater knowledge of our hospitals, highlighting our strong points and areas for improvement. The simultaneous activity in five hospitals allowed the workload to be shared and improved knowledge of our organization and homogenization of the approach to health care in these five centers.