To review the information available on teaching and learning methods for undergraduate nursing students about caring for stroke patients.
MethodsA search was conducted in MEDLINE (PubMed), Web of Science (WOS), EMBASE (through OvidSP), CINAHL (through EBSCO Publishing) and Índice Bibliográfico Español (Spanish Health Science Database, IBECS). The search was limited to publications in English and Spanish from the launch of the databases until March 2018. This review included primary empirical studies, studies focused on pre-registration nursing students and studies reporting findings on teaching and learning about the care of the stroke patient.
ResultsBased on the selection criteria, 6 studies were included in the review. The studies included had weaknesses in the design and in the samples used, thus limiting the comparison and extrapolation of the results. In the analysis of the studies, the following three topics were identified: teaching description; perception of the methodology used; and assessment of the learning.
ConclusionsDeveloping knowledge, skills and attitudes for the care of people suffering from stroke is an essential aspect of the training of future nurses. However, in the literature reviewed there is a void of evidence in regard to this subject. It is necessary to address this area of knowledge in depth and with enough experimental rigour to improve the teaching and learning processes in the nursing syllabus.
Revisar la evidencia publicada sobre el método de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes del grado de enfermería sobre los cuidados a los pacientes que han sufrido un ictus.
MétodoSe llevó a cabo una búsqueda en Medline (Pubmed), Web of Science (WOS), EMBASE (a través de OVIDSP), CINAHL (a través de EBSCO Publishing) e Índice Bibliográfico Español (IBECS). La búsqueda abarcó publicaciones en inglés y castellano desde el lanzamiento de las bases de datos hasta marzo de 2018. En esta revisión se incluyeron estudios empíricos primarios; estudios que contuvieran en la muestra a estudiantes de enfermería y estudios cuyos resultados informaran sobre la enseñanza y aprendizaje en el cuidado del paciente con ictus.
ResultadosA partir de los criterios de selección definidos se incluyeron 6 estudios en la revisión. Los estudios incluidos presentan debilidades en el diseño y en las muestras empleadas, limitando la comparación y la extrapolación de los resultados. En el análisis de los estudios se han identificado tres temas: 1) descripción de la enseñanza; 2) percepción de los estudiantes con la metodología empleada y 3) evaluación del aprendizaje.
ConclusionesDesarrollar conocimientos, habilidades y actitudes para el cuidado de las personas que presentan un ictus es esencial en la formación de futuros profesionales de enfermería. Sin embargo, en la literatura consultada se ha detectado una falta de evidencia en relación con este tema. Es necesario abordar esta área de conocimiento en profundidad y con rigor experimental para mejorar los procesos de enseñanza y aprendizaje en el currículum enfermero.
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