covid
Buscar en
Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral
Toda la web
Inicio Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral Impacto del aumento de escuelas de odontología en la productividad científica ...
Información de la revista
Vol. 5. Núm. 1.
Páginas 13-19 (abril 2012)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 5. Núm. 1.
Páginas 13-19 (abril 2012)
Open Access
Impacto del aumento de escuelas de odontología en la productividad científica odontológica chilena
Impact of the increase of dental schools on the chilean dental scientific productivity
Visitas
1261
S. Uribe1,
Autor para correspondencia
sergiouribe@uach.cl

Correspondencia autor: Escuela de Odontología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile. Luis Rudloff 1640, Valdivia, Chile.
, I. Pradenas2, M. Urriola2
1 Profesor Asociado. Escuela de Odontología, Facultad de Medicina. Universidad Austral de Chile. Valdivia, Chile
2 Ayudante. Metodología de la Investigación, Escuela de Odontología, Facultad de Medicina. Universidad Austral de Chile. Valdivia, Chile
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen
Objetivo

Describir la productividad científica chilena en el período 2000–2011 y analizar el efecto del aumento de instituciones de educación superior que imparten la carrera de odontología.

Material y Métodos

Se realizaron búsquedas en la base de datos ISI para el período 2000–2011 y se registraron las publicaciones de autores con dirección de correspondencia en Chile, revista, año, afiliación e impacto. Las instituciones educativas se agruparon en aquellas pertenecientes al Consejo de Rectores (CRUCh) (tradicionales) y las no-CRUCh (privadas). Se consultaron además las bases de datos de agencias gubernamentales de financiamiento.

Resultados

Durante el período estudiado se publicaron 173 trabajos en revistas indexadas ISI. Las instituciones con mayor cantidad de publicaciones son las tradicionales (U. de Chile [57.8%], U. de Concepción [9.8%] y U. de Valparaíso [8.1%]). Las universidades tradicionales representan el 89.6% de la productividad científica odontológica nacional y comprenden las publicaciones de mayor impacto (10.5 citas promedio de impacto por artículo para universidad CRUCh y 1.6 para universidad no-CRUCh). Las universidades CRUCh que se han abierto en este período han comenzado a presentar productividad científica. Las universidades no-CRUCh (privadas) representan el 6.9% de la productividad científica nacional en odontología para el período 2000–2011. En un año promedio, se publican 14 artículos del área odontológica de autores chilenos en revistas ISI, con una cantidad relativa de ocho publicaciones de la U. de Chile, una publicación de la U. de Concepción, U. de Valparaíso y UFRO respectivamente y tres publicaciones divididas entre 11 universidades con productividad científica activa.

Conclusión

El aumento del número de matriculados e instituciones ha tenido escaso impacto en la productividad científica odontológica en el período estudiado. Futuras investigaciones deberán determinar las causas de la falta de investigación en las escuelas de Odontología no-CRUCh y si estas instituciones están cumpliendo la misión de las universidades de educar, investigar y servir a la comunidad.

Palabras clave:
Investigación dental
escuelas
dental/estadísticas y datos numéricos
bibliografía
apoyo a la investigación
Abstract
Objective

To describe the Chilean scientific productivity in the 2000–2011 time period, and to analyze the impact of the increasing number of superior education institutions offering the Dentistry Program.

Material and Methods

Searches in the ISI database of the 2000–2011 time period were carried out, and publications with authors with Chilean correspondence addresses were tabulated. The journal, year, affiliate and impact were recorded. The educational institutions were divided in two: those belonging to the “Consejo de Rectores” (CRUCh) (traditional institutions) and those who don’t (private institutions). The databases of governmental funding agencies were consulted as well.

Results

During the time span studied, 173 articles were published in journals of high impact (ISI). The institutions with the highest amount of publications were the traditional ones (U. Chile [57.8%], U. Concep [9.8%] and U. Valpo [8.1%]). The traditional universities represent 89.6% of the national scientific production; additionally, these correspond to the publications with the highest impact (10.5 cites average of impact per article for the CRUCh universities and 1.6 for the no-CRUCh). The CRUCh universities that have opened in this time period have begun to present scientific productivity. The no-Cruch universities (private) represent the 6.9% of the national scientific productivity for the years 2000 to 2011. In a year, an average of 14 dentistry articles from Chilean authors are published in ISI journals, with a relative amount of: eight publications belonging to Universidad de Chile; one to Universidad de Concepcion, Valparaiso and La Frontera, respectively; and three divided among 11 universities.

Conclusion

The increase in the number of students and number of institutions has had little impact on the scientific productivity of the time studied. Future research should determine the causes of the lack of investigation in no-CRUCh dental schools, and whether these institutions are completely fulfilling their role of educating, researching and serving the community.

Key words:
Dental research
schools
dental/statistics & numerical data
bibliometry
research support as topic
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias bibliográficas
[1.]
Richard A. What makes a world class university. The Economic Times. N.p., 7 Ene 2008; Web. 23 Oct 2011. <http://economictimes. indiatimes.com/opinion/guest-writer/what-makes-a-world-class-university/articleshow/2679312.cms>.
[2.]
G. Townsend, T. Winning.
Research in PBL - where to from here for dentistry?.
Eur J Dent Educ, 15 (2011), pp. 193-198
[3.]
Y. Guven, O. Uysal.
The importance of student research projects in dental education.
Eur J Dent Educ, 15 (2011), pp. 90-97
[4.]
R.V. Shirahatti, S. Sura, G.R. Sumanthprasad, L. Khurana.
Dental students research inventory: A questionnaire to assess research challenges and opportunities.
J Dent Educ, 74 (2010), pp. 1308-1318
[5.]
B. Ruiz, I. Urzúa, M.C. Fresno, J. Martin, G. Moncada.
Productividad Científica del Grupo de Trabajo 2 de la IADR-Chile. Período 2000-2009.
[6.]
Uribe S. Bibliometric analysis of the scientific dental literature from Chile 1998-2008. IADR Annual Meeting Chilean Division. IADR. Universidad de Talca, Talca, Chile. October 16-17, 2008; Web. 23 Oct. 2011; <http://iadr.confex.com/iadr/chile08/preliminaryprogram/abstract_141431.htm>.
[7.]
Gobierno de, Chile. Fondo Nacional de Investigación en Salud. CONICYT, n.d; Web. 24 Oct 2011. <http://www.conicyt.cl/573/propertyvalue-1752.html>.
[8.]
Gobierno de Chile. Base de Datos Fondecyt. CONICYT, n.d; Web. 24 Oct 2011. <http://www.fondecyt.cl/578/propertyvalue-57547.html>
[9.]
E. Kerosuo, J. Ruotoistenmaki, H. Murtomaa.
Report on the development of a new dental curriculum at Helsinki.
Eur J Dent Educ, 5 (2001), pp. 23-30
[10.]
W.P. Holbrook, P. Brodin, I. Balciuniene, V. Brukiene, M.V. Bucur, E. Corbet, J. Dillenberg, D. Djukanovic, K. Ekanayake, H. Eriksen, J. Fisher, G. Goffin, P. Hull, T. Kumchai, P. Lumley, J. Lund, V. Mathur, A. Novaes Jr., A. Puriene, V. Roger-Leroi, I. Saito, S. Turner, L. Mabelya.
Balancing the role of the dental school in teaching, research and patient care; including care for underserved areas.
Eur J Dent Educ, 1 (2008), pp. 161-166
[11.]
S. Uribe.
¿Qué es la Odontologia Basada en la Evidencia?.
Rev Fac Odontología UV, 2 (2000), pp. 281-287
[12.]
C.N. Bertolami.
The role and importance of research and scholarship in dental education and practice.
J Dent Educ, 66 (2002), pp. 918-924
[13.]
J.A. Gil-Montoya, J. Navarrete-Cortes, R. Pulgar, S. Santa, F. Moya-Anegón.
World dental research production: An ISI database approach (1999-2003).
Eur J Oral Sci, 114 (2006), pp. 102-108
[14.]
C. Robert, N. Caillieux, C.S. Wilson, J.F. Gaudy, C.D. Arreto.
World orofacial pain research production: A bibliometric study (2004-2005).
J Orofac Pain, 22 (2008), pp. 181-189
[15.]
S. Uribe, R. Marino.
Latin-American scientific productivity in oral health 1988-2008: A bibliometric analysis.
J Dent Res, 88 (2009), pp. 3332
[16.]
Reyes L. La producción bibliográfica chilena de impacto mundial y regional en ISI WOS: Un análisis cuantitativo. Scribd. N.p., 05 Nov 2008; Web. 24 Oct 2011. <http://es.scribd.com/doc/7759221/La-produccionbibliografica-chilena-de-impacto-mundial-y-regional-en-ISI-WOS-Unanalisis- cuantitativo>.
[17.]
H. Rosovsky.
The university.
an owner's manual, W. W. Norton & Company, (1992),
[18.]
America Economía. Ránking de Universidades 2010. America Economía. N.p., n.d. Web. 24 Oct 2011; <http://rankings.americaeconomia.com/2010/mejores-universidades-chile/ranking_completo.php>.
[19.]
P. Berrios.
Normas y percepciones sobre carrera académica. Análisis del contexto institucional y de la experiencia del profesorado en universidades chilenas.
CNED, (2008),
[20.]
M.O. Monckeberg.
El negocio de las universidades en Chile. 1.
Debate, (2007),
[21.]
Field MJ. Dental education at the crossroads: Challenges and change. Institute of Medicine (IOM) 1995, Chapter 4,6. The National Academic Press. http://books.nap.edu/catalog.php?record_id=492.
[22.]
J.E. Scott, J. de Vries, A.M. Iacopino.
25-year analysis of a dental undergraduate research training program (BSc Dent) at the University of Manitoba Faculty of Dentistry.
J Dent Res, 87 (2008), pp. 1085-1088
Copyright © 2012. Sociedad de Periodoncia de Chile, Sociedad de Implantología Oral de Chile y Sociedad de Prótesis y Rehabilitación Oral de Chile
Opciones de artículo