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Revista Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología (English Edition)
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Vol. 52. Núm. 4.
Páginas 233-237 (julio - agosto 2008)
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Páginas 233-237 (julio - agosto 2008)
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Contribution of a Healthcare Quality Program to the Development of an Institute for the Clinical Management of the Musculoskeletal System
Contribución de un programa de calidad asistencial al desarrollo de un Instituto de Gestión Clínica del Aparato Locomotor
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M. Santiñáa,
Autor para correspondencia
msantina@clinic.ub.es

Corresponding author: Programa de Calidad Asistencial. UASP. Dirección Médica. Hospital Clínic. C/ Villarroel, 170. 08036 Barcelona.
, A. Combalíab, A. Prata, S. Susob, M. Bañosb, A. Trillaa
a Healthcare Quality Program. Unitat d’Avaluació Suport i Prevenció. Medical Directorate. Hospital Clínic. Barcelona. Spain
b Institute of Medical and Surgical Specialities. Instituto Clínic del Aparato Locomotor. Hospital Clínic. Barcelona. Spain
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In 1999, the Institute for the Musculoskeletal System (ICAL) was established in Barcelona's Hospital Clínic as an institution entrusted with the organization of the orthopedic and trauma surgery, rheumatology and rehabilitation services offered by the Hospital. At the same time, with a view to making sure that the change was as smooth as possible, a specific quality assurance scheme was implemented, whereby a series of improvements were identified as necessary, which had to be made within one calendar year, and a series of both technical and perceived quality indicators were identified for monitoring. The results obtained in the last five years show that there has been an improvement in most of the indicators (except those related to surgical infections and voluntary discharges), contributing to the strengthening and the prestige of this innovative Institute devoted to the management of musculoskeletal conditions, which makes the patient the focus of the healthcare effort and the physician the mainstay of clinical management.

Key words:
clinical management
quality assurance plan
musculoskeletal system

En el año 1999 se constituye en el Hospital Clínic de Barcelona, el Instituto del Aparato Locomotor (ICAL), agrupación organizativa de los Servicios de Cirugía Ortopédica y Traumatología, Reumatología y Rehabilitación. Al mismo tiempo, y con el objetivo de asegurar la calidad de este proceso de cambio, se diseñó un programa de calidad específico, en el que se definían objetivos de mejora a conseguir en un año natural y se monitorizaban una serie de indicadores de calidad, tanto técnica como percibida. Los resultados de estos últimos 5 años nos indican que se ha observado una mejora en la mayoría de indicadores (exceptuando los relativos a las infecciones quirúrgicas y las altas voluntarias), contribuyendo a la consolidación y el reconocimiento de este proyecto innovador en el Instituto de Gestión Asistencial de las Enfermedades del Aparato Locomotor, que sitúa al enfermo en el epicentro de la organización y a los médicos como auténticos gestores del mismo.

Palabras clave:
gestión clínica
plan de calidad
aparato locomotor
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