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Vol. 37. Núm. 5.
Páginas 263-267 (enero 2002)
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Páginas 263-267 (enero 2002)
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La Academia Europea de Medicina del Envejecimiento: preparación para las necesidades de los ancianos del futuro
The European Academy for Medicine of Ageing: preparation for the needs of the elderly in the future
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J.P. Michel
Autor para correspondencia
jean-pierre.michel@hcuge.ch

Correspondencia: Department of Geriatrics. University Hospitals of Geneva. CH 1226-Thônex.
Department of Geriatrics. University Hospitals of Geneva
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Resumen

En este artículo se exponen los nueve conceptos clave que han propiciado el éxito de la European Academy for Medicine of Aging (EAMA, Academia Europea de Medicina del Envejecimiento)

1. Un grupo de geriatras universitarios extremadamente motivados prevén las necesidades futuras de asistencia de la población europea más anciana.

2. El único objetivo de la EAMA es la formación de los futuros profesores de geriatría.

3. Su excelente ubicación en Suiza, en un lugar con extraordinarias facilidades para la enseñanza.

4. Compuesto de un curso en régimen residencial de cuatro sesiones de una semana de duración a lo largo de dos años, con un programa de enseñanza muy estimulante y una gran implicación de los miembros del comité científico de la EAMA.

5. Formación de un crisol multicultural de geriatras jóvenes y prometedores que constituyen el futuro de la geriatría académica. Un amplio abanico de profesores y expertos para potenciar y actualizar el conocimiento de los más jóvenes.

6. Otros protagonistas importantes de la historia de este éxito son los numerosos expertos que acuden procedentes de todo el mundo para formar a sus colegas europeos.

7. La existencia de una constante interacción entre los estudiantes y los profesores.

8. La evaluación de los estudiantes muestra un gran progreso de sus puntuaciones (contenidos científicos, formulación de los mensajes a asimilar, técnicas de presentación oral) entre la primera y la última sesión de cada curso. Pero el resultado más impresionante de la EAMA es el hecho de que dos tercios de los participantes del primer y segundo curso consiguieron un puesto universitario poco tiempo después de terminar los cursos.

9. El reconocimiento de los sólidos fundamentos en los que se basa la EAMA se ha visto confirmado con la reciente acreditación (2001) de la Comunidad Europea y por la próxima instauración de la Middle East European Academy for Medicine of Ageing (Academia de Europa Oriental de la Medicina del Envejecimiento) (MEAMA) y de la Latin America Academy for Medicine of Ageing (Academia Latinoamericana de la Medicina del Envejecimiento) (ALMA).

Palabras clave:
Geriatría
Enseñanza
Formación de tercer ciclo
Comunidad Europea

The nine key concepts that have led to the success of the European Academy for Medicine of Ageing (EAMA) are explained in this article.

1. A group of extremely motivated university geriatricians foresees the future needs of care for the most elderly European population.

2. The only objective of the EAMA is the training of future professors in geriatrics.

3. Its excellent location in Switzerland, a site with extraordinary facilities for teaching.

4. It is composed of a course given as a residential regime of four sessions, one week long, over two years, with a very stimulating teaching program and significant involvement of the EAMA scientific committee members.

5. Training of a multicultural melting pot of young and promising geriatricians who make up the future of academic geriatrics. A wide range of professors and experts to strengthen and up-date the knowledge of the youngest.

6. Other important persons in the history of this success are the many experts who come from all over the world to train their european colleagues.

7. The existence of a constant interaction between students and professors.

8. The evaluation of the students show a significant progress in their scores (scientific content, expression of the messages to assimilate, oral presentation techniques) between the first and last session of each course. But the most impressing result of the EAMA is the fact that two thirds of the participants of the first and second course have obtained a university post shortly after finishing the courses.

9. Recognition of the strong foundations on which the EAMA is based has been verified with the recent accreditation (2001) of the European Community and by the next establishment of the Middle East European Academy for Medicine of Ageing (MEAMA) and the Latin America Academy for Medicine of Ageing (ALMA).

Key words:
Geriatrics
Teaching
Third cycle education
European Community
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Biblografía
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J.P. Michel, P.R. Hof.
Management of Aging: The University of Geneva Experience. Interdisciplinary Topics in Gerontology.
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H.B. Stähelin, E. Beregi, S. Duursma, J. Grimley Evans, J-P. Michel, A. Ruiz-Torres, et al.
Teaching medical gerontology in Europe. Group of European Professors of Medical Gerontology (GEPMG).
Age and Ageing, 23 (1994), pp. 179-181
[4.]
Michel JP and the Group of European Professors of Medical Gerontology Raising the level of medical gerontology: Evaluation of the European Academy for Medicine of Ageing course.
Aging Clin Exp Res, 9 (1997), pp. 224-230
[5.]
Swine CH, Michel JP, et al. EAMA: Evaluation program of the four sessions of the second course. Age and Ageing [en prensa].
Copyright © 2002. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
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