covid
Buscar en
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI
Toda la web
Inicio Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI Control conmutado para un sistema de levitación magnética con atascamiento-des...
Información de la revista
Vol. 11. Núm. 3.
Páginas 285-294 (julio - septiembre 2014)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Visitas
3382
Vol. 11. Núm. 3.
Páginas 285-294 (julio - septiembre 2014)
Open Access
Control conmutado para un sistema de levitación magnética con atascamiento-deslizamiento
Switched Control of a Magnetic Levitation System with Stick-Slip
Visitas
3382
Diana Hernández-Alcántaraa,
Autor para correspondencia
A00469139@itesm.mx

Autor para correspondencia.
, Luis Amézquita-Brooksb, Jesús Liceaga-Castroc, Eduardo Liceaga-Castrob
a Tecnológico de Monterrey, Av. Eugenio Garza Sada 2501 Sur, Monterrey, N.L., México
b Universidad Autónoma de Nuevo León, Av. Universidad s/n. San Nicolás de los Garza, N.L., México
c Universidad Autónoma Metropolitana, Av. San Pablo No. 180, Azcapotzalco, D.F, México
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Texto completo
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

Los sistemas de levitación magnética pueden ser utilizados como dispositivos de posicionamiento de precisión. Además de ser estables en lazo abierto, las configuraciones de levitación repulsiva presentan características interesantes para este tipo de aplicaciones. No obstante, estas aplicaciones pueden presentar el fenómeno de atascamiento-deslizamiento debido las características no lineales de la fricción del objeto manipulado. La combinación de los altos niveles de no-linealidad en las fuerzas magnéticas y del atascamiento- deslizamiento resulta en un problema de control complejo. En este artículo se presenta la identificación y el análisis dinámico de un sistema de levitación magnética experimental. Los resultados de este estudio son utilizados para el diseño de un sistema de control no lineal basado en los principios de linealización por realimentación de estado. Otros investigadores han mostrado que este método de diseño es limitado debido a la incertidumbre introducida por la fricción. En el presente trabajo se propone mejorar el desempeño de un controlador de linealización por realimentación de estado incorporando un lazo de control externo con acción integral. Este lazo externo se diseña aplicando técnicas de control lineal en el dominio de la frecuencia. Los resultados experimentales muestran que al incluir el segundo lazo se obtienen mejores respuestas transitorias y menores errores en estado estacionario. Sin embargo, la interacción del efecto integral y la fuerza de fricción provocan un movimiento de atascamiento-deslizamiento, dando lugar a oscilaciones del tipo ciclo-límite sobre una superficie de deslizamiento. Estas oscilaciones son eliminadas a través de una estrategia de control conmutado basada en la caracterización experimental de la superficie de deslizamiento. El esquema de control resultante permite preservar un bajo error en estado estacionario y al mismo tiempo elimina las oscilaciones debidas al atascamiento-deslizamiento. Esto se logra a través de un controlador muy simple, en comparación con los propuestos en reportes previos. Los resultados experimentales muestran la efectividad del esquema propuesto.

Palabras clave:
Levitación magnética
control de posición
atascamiento-deslizamiento.
Abstract

Magnetic levitation systems can be used in many applications such as precise positioning. Repulsive configurations are open-loop stable and offer other interesting characteristics. However, these applications may present stick-slip effects due to the friction forces. The combination of the highly non-linear magnetic forces and the stick-slip effects result in a complex control problem. This article presents the identification, model analysis and control system design for an experimental repulsive magnetic levitation system. The design is based on the principles of state feedback linearization. In previous reports it was shown that the performance of feedback linearization control of similar devices is degraded by the parameter uncertainty introduced by the friction. In this work, the performance of the feedback linearization control is improved by adding an outer-loop linear controller with integral action. This controller was designed according to classical frequency analysis. Experimental results show better transient responses and low steady state errors. Nevertheless, the integral action and the friction force increase the stick-slip oscillations. Stick-slip motion is eliminated through a switching control strategy based on the experimental characterization of the stick-slip sliding surface. The resulting control scheme allows preserving the low steady state error of the integral control law and eliminates the stick-slip motion. This is accomplished through a relatively simple controller when compared with previous reports. Experimental results show the effectiveness of the proposed scheme.

Keywords:
Magnetic levitation
position control
stick-slip
Referencias
[Bachle et al., 2013]
T. Bachle, S. Hentzelt, K. Graichen.
Control Engineering Practice, 21 (2013), pp. 1250-1258
[Canudas-de-Wit et al., 2014]
C. Canudas-de-Wit, J. Aracil, F. Gordillo, F. Salas.
The oscillations killer: a mechanism to eliminate undesired limit cycles in a class of nonlinear systems.
International Journal of Robust and Nonlinear Control, 24 (2014), pp. 39-53
[Capozza et al., 2012]
R. Capozza, A. Vanossi, A. Vezzani, S. Zapperi.
Triggering Frictional Slip by Mechanical Vibrations.
Tribology Letters, (2012), pp. 95-102
[Dupont, 1994]
P.E. Dupont.
Avoiding stick-slip through PD control.
IEEE Transactions on Automatic Control, 39 (1994), pp. 1094-1097
[Navarro-Lopez and Suarez, 2005]
E.M. Navarro-Lopez, R. Suarez.
Vibraciones mecanicas en una sarta de perforacion: problemas de control.
Revista Iberoamericana de Automatica e Informatica Industrial., 2 (2005), pp. 43-54
[Faa-Jeng et al., 2009]
F. Faa-Jeng, C. Syuan-Yi, S. Kuo-Kai.
Robust Dynamic Sliding- Mode Control Using Adaptive RENN for Magnetic Levitation System.
IEEE Transactions on Neural Netwoks, (2009), pp. 938-951
[Faa-Jeng et al., 2007a]
L. Faa-Jeng, T. Li-Tao, S. Po-Huang.
Intelligent Adaptive Backstepping Control System for Magnetic Levitation Apparatus.
IEEE Transactions on Magnetics, (2007), pp. 2009-2018
[Faa-Jeng et al., 2007b]
L. Faa-Jeng, T. Li-Tao, S. Po-Huang.
Intelligent Sliding- Mode Control Using RBFN for Magnetic Levitation System.
IEEE Transactions on Industrial Electronics, (2007), pp. 1752-1762
[Hajjaji and Ouladsine, 2001]
A.E. Hajjaji, M. Ouladsine.
Modeling and Nonlinear Control of Magnetic Levitation System.
IEEE Transactions on industrial electronics, (2001), pp. 831-838
[Hung et al., 2003]
J.Y. Hung, N.G. Albritton, F. Xia.
Nonlinear control of a magnetic bearing system.
Mechatronics, (2003), pp. 621-637
[Isidori, 1995]
A. Isidori.
Nonlinear control systems.
3rd ed, Springer, (1995),
[Ollervides et al., 2010]
J. Ollervides, V. Santivañez, M. Llama, A. Dzul.
Aplicación de Control Borroso a un Sistema de Suspención Magnética: Comparación Experimental.
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial, 7 (2010), pp. 63-71
[Joo and Seo, 1997]
S. Joo, J.H. Seo.
Design and Analysis of the Nonlinear Feedback Linearizing Control for an Electromagnetic Suspension System.
IEEE Transactions on Control Systems Technology, 51 (1997), pp. 135-144
[Kee-Bong et al., 2003]
C. Kee-Bong, C.Y. Geun, S. Tadahiko, S. Akira.
Stabilization of one degree-of-freedom control type levitation table with permanent magnet repulsive forces.
Mechatronics, (2003), pp. 587-603
[Kenfack-Jiotsa et al., 2012]
A. Kenfack-Jiotsa, M. Motchongom-Tingue, D. Tsobgni-Fozap, K. T.C..
Dry friction: motions - map, characterization and control.
European Physical Journal., (2012),
[Khalil, 2002]
Khalil, H. 2002. Nonlinear Systems. Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall.
[Kim et al., 2007]
W.-j. Kim, S. Verma, H. Shakir.
Design and precision construction of novel magnetic-levitation-based multi-axis nanoscale positioning systems.
Precision Engineering, (2007), pp. 337-350
[Lee et al., 2006]
H. Lee, K. Kim, J. Lee.
Review of Maglev Train Technologies.
IEEE Transactions on magnetics, 42 (2006), pp. 1917-1925
[Lee et al., 2007]
T. Lee, J.-P. Su, K. Yu.
Implementation of the State Feedback Control Scheme for a Magnetic Levitation System.
2007 Second IEEE Conference on Industrial Electronics and Applications, (2007), pp. 548-553
[Liceaga-Castro et al., 2012]
E. Liceaga-Castro, E. Navarro-Lopez, R. Garcia-Aguilar, J. Andujar- Morgado.
Low-motion control of an unloaded hydraulic robot arm. Recision Engineering.
Journal of The International Societies for Precision Engineering and Nanotechnology, (2012), pp. 388-398
[Licéaga-Castro et al., 2009]
J. Licéaga-Castro, D. Hernandez-Alcantara, L. Amezquita-Brooks.
Nonlinear Control of a Magnetic Levitation System. CERMA ‘09 Electronics.
Robotics and Automotive Mechanics Conference, (2009), pp. 391-396
[Lurie and Enright, 2011]
B. Lurie, P. Enright.
Classical Feedback Control.
2nd ed, CRC Press, (2011),
[Marin et al., 2012]
F. Marin, F. Alhama, J. Moreno.
Modelling of stick-slip behaviour with different hypotheses on friction forces.
International Journal of Engineering Science, (2012), pp. 13-24
[Mizutanil et al., 2004]
T. Mizutanil, H. Katayama, A. Ichikawa.
Tracking Control of a Magnetic Levitation System by Feedback Linearization.
SICE Annual Conference in Sapporo, (2004), pp. 121-126
[Moon, 1994]
F.C. Moon.
Superconducting Levitation: Applications to bearings and magnetic transportation.
Wiley & Sons, (1994),
[Motoharu et al., 2002]
O. Motoharu, S. Koga, O. Hisao.
Japan Superconductive Maglev Train.
IEEE Instrumentation & Measurement Magazine, (2002), pp. 9-15
[Nagaya and Ishikawa, 1995]
K. Nagaya, M. Ishikawa.
A noncontact permanent magnet levitation table with electromagnetic control and its vibration isolation method using direct disturbance cancellation combining optimal regulators.
IEEE Transactions on Magnetics, 31 (Jan 1995), pp. 885-896
[Nguyen et al., 2009]
Nguyen N. T., Ishihara A. K., Krishnakumar K. S. & Bakhtiari-Nejad M. 2009. Bounded Linear Stability Analysis - A Time Delay Margin Estimation Approach for Adaptive Control, AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference, 10-13 August 2009, Chicago, Illinois.
[Powell et al., 2008]
J. Powell, G. Maise, J. Paniagua, J. Rather.
Maglev Launch and the Next Race to Space.
2008 IEEE Aerospace Conference, (2008), pp. 1-20
[Trisanto et al., 2006]
A. Trisanto, M. Yasser, J. Lu, T. Yahagi.
Implementation of a Fuzzy PID Controller Using Neural Network on the Magnetic Levitation System.
2006 International Symposium on Intelligent Signal Processing and Communication Systems, (2006), pp. 669-672
[Trumper et al., 1997]
D. Trumper, S. Olson, P. Subrahmanyan.
Linearizing Control of Magnetic Suspension Systems.
IEEE Transactions on Control Systems Technology, 5 (1997), pp. 427-438
[Wei et al., 2012]
G. Wei, Y. Guo, F. Huang, Y. Wu.
Experimental studies on H∞ control for magnetic levitation system with friction compensation.
2012 Proceedings of International Conference on Modelling, Identification & Control, (2012), pp. 596-601
Copyright © 2013. EA
Descargar PDF
Opciones de artículo