covid
Buscar en
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI
Toda la web
Inicio Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI Control Tolerante a Fallas en una Suspensión Automotriz Semi-Activa
Información de la revista
Vol. 13. Núm. 1.
Páginas 56-66 (enero - marzo 2016)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Visitas
2877
Vol. 13. Núm. 1.
Páginas 56-66 (enero - marzo 2016)
Open Access
Control Tolerante a Fallas en una Suspensión Automotriz Semi-Activa
Fault Tolerant Control in a Semi-Active Automotive Suspension
Visitas
2877
Juan C. Tudón-Martíneza,
Autor para correspondencia
jc.tudon.phd.mty@itesm.mx

Autor para correspondencia.
, Sébastien Varrierb, Ruben Morales-Menendeza, Olivier Senameb
a Tecnológico de Monterrey, Escuela de Ingeniería y Ciencias, Av. E. Garza Sada 2501, 64849 Monterrey N.L., México
b GIPSA-lab, INPG, Université Grenoble Alpes, 11 rue des mathématiques, 38402 Grenoble, Francia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Texto completo
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

Un nuevo controlador tolerante a fallas (FTC por sus siglas en inglés, Fault Tolerant Controller) activo es propuesto para una suspensión automotriz semi-activa, considerando un modelo de un cuarto de vehículo. El diseño está compuesto por: (1) un controlador no-lineal robusto utilizado para aislar las vibraciones en el vehículo causadas por perturbaciones externas y (2) un mecanismo de compensación usado para acomodar fallas aditivas en la fuerza de amortiguamiento. El mecanismo de compensación utiliza un módulo de detección y estimación de fallas robusto, basado en ecuaciones de paridad, para reconstruir la falla; esta información permite calcular la señal de compensación por medio de un modelo inverso del amortiguador para reducir el efecto de la falla en la dinámica vertical de la suspensión. Mientras que el controlador no-lineal, basado en la técnica de control de parámetros variantes lineales (LPV por sus siglas en inglés, Linear Parameter-Varying) está diseñado para aumentar el confort del pasajero y mantener el contacto llanta-suelo. Ante una falla en la fuerza de amortiguamiento, el FTC activo debe asegurar los desempeños de confort y seguridad utilizando la interacción entre el controlador LPV y el compensador. Resultados de simulación en CarSimTM muestran la efectividad del FTC activo respecto a un FTC pasivo y un amortiguador no controlado; el FTC pasivo depende del diseño para su capacidad tolerante, mientras que el FTC activo propuesto mejoró un 50.4% en confort y un 42.4% en agarre de superficie cuando ocurre una falla, en contraste con el amortiguador no-controlado que pierde totalmente su efectividad.

Palabras clave:
Control tolerante a fallas
detección de fallas
suspensión semi-activa automotriz
espacio de paridad
control LPV.
Abstract

A new active Fault Tolerant Controller (FTC) is proposed for an automotive semi-active suspension, by considering a quarter of vehicle model. The design is composed by: (1) a robust non-linear controller used to isolate vibrations into the vehicle caused by external disturbances and (2) a mechanism of compensation used to accommodate additive faults in the damping force. The compensation mechanism uses a robust fault detector, based on parity space, to estimate the fault; this information allows the computation of the compensation signal by using the inverse dynamics of a damper model to reduce the fault effect into the vertical dynamics of the suspension. The non-linear controller, based on the Linear Parameter-Varying (LPV) control theory, is designed to increase the passengers comfort and ensure the wheel-road contact. When a fault occurs in the damping force, the active FTC must hold the performances of comfort and road holding by using the interaction between the LPV controller and the compensatory module. Simulation results in CarSimTM show the effectiveness of the proposed active FTC versus a passive FTC and an uncontrolled damper; the passive FTC needs to include all faults into its design for having a good fault-tolerant capability, while the proposed active FTC improves a 50.4% in comfort and 42.4% in road holding when a fault occurs, in contrast with the uncontrolled damper that loses completely its effectiveness.

Keywords:
Fault tolerant control
fault detection
semi-active automotive suspension
parity space
LPV control.
Referencias
[Apkarian and Gahinet, 1995]
P. Apkarian, P. Gahinet.
A convex characterization of gain scheduled H controllers.
IEEE Trans. on Automatic Control, 40 (1995), pp. 853-864
[Börner et al., 2002]
Börner, M., Isermann, R., Schmitt, M., 2002. A sensor and process fault detection system for vehicle suspension systems. In: SAE 2002 World Congress & Exhibition. USA, technical paper: 2002-01-0135.
[Chamseddine and Noura, 2008]
A. Chamseddine, H. Noura.
Control and sensor fault tolerance of vehicle active suspension.
IEEE Trans. on Control Systems Tech., 16 (2008), pp. 416-433
[Chow and Willsky, 1984]
E. Chow, A. Willsky.
Analytical redundancy and the design of robust failure detection systems.
IEEE Trans. on Automatic Control, 29 (1984), pp. 603-614
[Ding, 2008]
S. Ding.
Model-based fault diagnosis techniques..
Springer, (2008),
[Do et al., 2012]
Do, A., Sename, O., Dugard, L., 2012. Ch.5 LPV modelling and control of semi-active dampers in automotive systems. Control of linear parameter varying systems with applications by Mohammadpour and Scherer, Springer.
[Fergani et al., 2014]
Fergani, S., Sename, O., Dugard, L., 2014. A LPV/Hinf fault tolerant control of vehicle roll dynamics under semi-active damper malfunction. In: Proc. of the American Control Conf. USA, pp. 4482-4487.
[Fischer et al., 2007]
D. Fischer, M. Börner, J. Schmitt, R. Isermann.
Fault detection for lateral and vertical vehicle dynamics.
Control Eng. Practice, 15 (2007), pp. 315-324
[Fischer and Isermann, 2004]
D. Fischer, R. Isermann.
Mechatronic semi-active and active vehicle suspensions.
Control Eng. Practice, 12 (2004), pp. 1353-1367
[Gáspár et al., 2012]
P. Gáspár, Z. Szabó, J. Bokor.
LPV design of fault-tolerant control for road vehicles.
Int. J. Appl. Math. Comput. Sci., 22 (2012), pp. 173-182
[Guo et al., 2006]
S. Guo, S. Yang, C. Pan.
Dynamical modeling of magneto-rheological damper behaviors.
J. of Intell. Mater., Syst. and Struct., 17 (2006), pp. 3-14
[Hurel-Ezeta et al., 2013]
J. Hurel-Ezeta, A. Mandow, A. García-Cerezo.
Los sistemas de suspensión activa y semi-activa: Una revisión.
Revista Iberoamericana de Automática e Informática industrial (RIAI), 10 (2013), pp. 121-132
[Kim and Lee, 2011]
H. Kim, H. Lee.
Fault-tolerant control algorithm for a four-corner closed-loop air suspension system.
IEEE Trans. on Ind. Electronics, 58 (2011), pp. 4866-4879
[Kim, 2011]
J. Kim.
Sensor fault detection and isolation algorithm for a continuous damping control system.
J. of Automobile Eng., 225 (2011), pp. 1347-1364
[Lozoya-Santos et al., 2012]
J. Lozoya-Santos, R. Morales-Menendez, R. Ramírez-Mendoza, J. Tudón-Martínez, O. Sename, L. Dugard.
Magnetorheological damper - an experimental study.
J. of Intell. Mater. Syst. and Struct., 23 (2012), pp. 1213-1232
[Manzone et al., 2001]
Manzone, A., Pincetti, A., Costantini, D., 2001. Fault tolerant automotive systems: An overview. In: Proc. of the 7th Inter. On-Line Testing Workshop. Italy, pp. 117-121.
[Noura et al., 2009]
H. Noura, D. Theilliol, J. Ponsart, A. Chamseddine.
Fault-tolerant control systems – Design and practical applications.
Springer, (2009),
[Poussot-Vassal et al., 2008]
C. Poussot-Vassal, O. Sename, L. Dugard, P. Gáspár, Z. Szabó, J. Bokor.
A new semi-active suspension control strategy through LPV technique.
Control Eng. Practice, 16 (2008), pp. 1519-1534
[Poussot-Vassal et al., 2012]
C. Poussot-Vassal, C. Spelta, O. Sename, S. Savaresi, L. Dugard.
Survey and performance evaluation on some automotive semi-active suspension control methods: A comparative study on a single-corner model.
Annual Reviews in Control, 36 (2012), pp. 148-160
[Qiu et al., 2011]
J. Qiu, M. Ren, Y. Zhao, Y. Guo.
Active fault-tolerant control for vehicle active suspension systems in finite-frequency domain.
IET Control Theory and Applications, 5 (2011), pp. 1544-1550
[Scherer et al., 1997]
C. Scherer, P. Gahinet, M. Chilali.
Multiobjective output-feedback control via LMI optimization.
IEEE Trans. on Automatic Control, 42 (1997), pp. 896-911
[Shamma, 1988]
J. Shamma.
Analysis and design of gain scheduled control systems. Ph.D. thesis, Massachusetts Institute of Technology.
Department of Mechanical Eng., (1988),
[Shamma, 2012]
J. Shamma.
Ch.1 An overview of LPV systems. Control of linear parameter varying systems with applications by Mohammadpour and Scherer.
Springer, (2012),
[Tudón-Martínez et al., 2013a]
Tudón-Martínez, J., Varrier, S., Morales-Menendez, R., Ramírez-Mendoza, R., Koenig, D., Martínez, J.-J., Sename, O., 2013a. Fault tolerant control with additive compensation for faults in an automotive damper. In: Proc. of the 10th IEEE Int. Conf. on Networking, Sensing and Control. France, pp. 810–814.
[Tudón-Martínez et al., 2013b]
Tudón-Martínez, J., Varrier, S., Sename, O., Morales-Menendez, R., Martínez, J., Dugard, L., 2013b. Fault tolerant strategy for semi-active suspensions with LPV accommodation. In: Proc. of 2nd Int. Conf. on Control and Fault Tolerant Systems. France, pp. 631-636.
[Varrier et al., 2012]
Varrier, S., Koenig, D., Martínez, J.-J., 2012. Robust fault detection for vehicle lateral dynamics. In: Proc. of the 51st IEEE Conf. on Decision and Control. USA, pp. 4366-4371.
[Zhang and Jiang, 2008]
Y. Zhang, J. Jiang.
Bibliographical review on reconfigurable fault-tolerant control systems.
Annual Reviews in Control, 32 (2008), pp. 229-252
Descargar PDF
Opciones de artículo