The activity of behavioral inhibition and activation systems (BIS and BAS) has been related to several mental disorders. The availability of a validated questionnaire to assess BIS and BAS over the telephone could aid research. The objective of the present study was to evaluate the procedural validity of telephone administration of the sensitivity to punishment/sensitivity to reward questionnaire (SPSRQ) as a measure of BIS and BAS activity (by means of its two scales: the sensitivity to punishment [SP] scale and the sensitivity to reward [SR] scale).
MethodsA total of 231 participants were assessed with the SPSRQ twice (over the telephone and in a self-administered format). Intraclass correlation coefficients and kappa indices were calculated. Additionally, possible differences between the mean scores obtained with the two assessment procedures and internal consistency were explored.
ResultsTelephone and self-assessment of BIS and BAS, by means of the SPSRQ, provided similar results, supporting the procedural validity of telephone administration. A slight but statistically significant tendency (estimated betha = 0.62; 95% CI, 0.33–0.92; p<0.001) toward lower scores was observed for the telephone-administered SP scale and for the interaction “first or second assessment/telephone or self-administered SPSRQ” for the SR scale (p=0.023).
ConclusionsThe results of the present study support the reliability of telephone assessment of BIS and BAS by means of the SPSRQ.
La actividad de los sistemas de activación e inhibición conductual (SAC y SIC) se ha relacionado con diversos trastornos mentales. Tener un instrumento que permita evaluar telefónicamente la actividad del SAC y el SIC podría facilitar la investigación. El objetivo del presente estudio fue evaluar la validez del procedimiento de administración telefónica del cuestionario sensibilidad al castigo y sensibilidad a la recompensa (CSCSR) como medida de la actividad del SAC y el SIC, mediante sus dos escalas: la escala sensibilidad al castigo (SC) y la escala sensibilidad a la recompensa (SR).
MétodosUn total de 231 sujetos fueron evaluados en dos oportunidades con el CSCSR (una vez por teléfono y otra en formato autoadministrado). Se calcularon el coeficiente de correlación intraclase y el índice kappa. Además, se exploraron posibles diferencias entre la media de las puntuaciones obtenidas en ambas modalidades y la consistencia interna.
ResultadosLos resultados permiten establecer que la evaluación telefónica y en formato autoadministrado del SIC y el SAC, mediante el CSCSR, ofrece resultados similares, lo que avala una adecuada validez del procedimiento de la administración telefónica del cuestionario. Hay una tendencia pequeña pero estadísticamente significativa (beta estimada = 0,62; intervalo de confianza del 95%, 0,33–0,92; p<0,001) a puntuaciones menores para la administración telefónica de la escala SC y para la interacción “primera o segunda evaluación/CSCSR aplicado por teléfono o en formato autoadministrado” para la escala SR (p=0,023).
ConclusionesLos resultados de este estudio avalan la fiabilidad de la evaluación telefónica del SIC y el SAC mediante el CSCSR.