The association between worldwide COVID-19 vaccination and mental health has been largely unexplored by means of infodemiological studies.
ObjectiveTo explore how global public interest in different mental health topics changed between the pre-vaccination pandemic stage and the different periods of the COVID-19 vaccination campaign.
MethodsIn this study were examined the relative search volume (RSV) in Google Trends for ‘anxiety’, ‘depression’, ‘stress’, and ‘suicide’ between 1 March 2020 and 1 January 2023. The RSV for each term was compared with respect to 4 periods: the pre-vaccination pandemic stage; the period from initiation of vaccination until 50% of the population was fully vaccinated (FV); the period from 50% FV to 60% FV; and the period after 60% FV.
ResultsA significant lower mean RSV on anxiety, depression, and suicide was found once 60% of the world population had been FV compared to different previous vaccination periods and with the pre-vaccination pandemic stage.
ConclusionsThere seems to be less need for information worldwide on anxiety, depression, and suicide topics once 60% of the population is FV against COVID-19. Overcoming this vaccination milestone may have had a positive impact on public interest in specific mental health issues.
La asociación entre la vacunación mundial contra el COVID-19 y la salud mental ha sido en gran medida inexplorada por medio de estudios infodemiológicos.
ObjetivoExplorar cómo cambió el interés público mundial en diferentes temas de salud mental entre la etapa de pandemia previa a la vacunación y diferentes períodos de la campaña de vacunación contra el COVID-19.
MétodosEn este estudio se examinó el volumen relativo de búsqueda (VRB) en Google Trends para los términos «anxiety», «depression», «stress» y «suicide» entre el 1 de marzo de 2020 y el 1 de enero de 2023. Se comparó el VRB para cada término con respecto a 4 períodos: la etapa de pandemia previa a la vacunación; el período desde el inicio de la vacunación hasta que el 50% de la población estuvo completamente vacunada (CV); el período del 50% al 60% de la población CV; y el período posterior al 60% de población mundial CV.
ResultadosSe encontró un VRB medio significativamente más bajo en ansiedad, depresión y suicidio una vez que el 60% de la población mundial había sido CV en comparación con diferentes períodos de vacunación anteriores y con la etapa pandémica previa a la vacunación.
ConclusionesParece haber menos necesidad de información a nivel mundial sobre temas de ansiedad, depresión y suicido una vez que el 60% de la población está CV contra COVID-19. Superar este hito de vacunación puede haber tenido un impacto positivo en el interés público en temas específicos de salud mental.