Urology is a specialty of medium risk of claim. Receiving a claim for medical professional liability is a stressful experience with significant repercussions. The objective of this study was to assess the impact of these claims on Spanish urologists.
MethodologyA survey on medical professional liability in urology was designed. The Spanish Association of Urology and the Urological Research Foundation approved the questionnaire, generated by the PIEM online tool.
ResultsThe total number of responses obtained was 202 (11.6% rate), of which 25.24% reported having been claimed, 88% reported mood changes after being claimed, 100% in criminal proceedings. The level of emotional involvement reported was the highest at the beginning of the process and progressively decreasing until its resolution. An affected doctor–patient relationship was considered in 67.9% of cases and 71.4% acknowledged increased defensive medicine in their professional practice. A percentage of 6.7% considered leaving the profession.
DiscussionThe response rate obtained and the medical acts motivating the claims were comparable to those obtained in a similar survey conducted in the United States. The fact that claims are perceived as very stressful situations and may give rise to the phenomenon of the second victim or to the clinical judicial syndrome is clear, so efforts should be devoted to develop training in this matter and programs that address the consequences derived from these situations.
La urología es una especialidad de riesgo medio de reclamación. Recibir una reclamación por responsabilidad profesional médica es una experiencia estresante con importantes repercusiones. El objetivo de este estudio fue valorar el impacto de dichas reclamaciones sobre los urólogos españoles.
MetodologíaSe diseñó una encuesta sobre responsabilidad profesional médica en urología. La Asociación Española de Urología y la Fundación para la Investigación en Urología aprobaron la encuesta, facilitando su realización mediante la herramienta PIEM por vía electrónica.
ResultadosSe obtuvieron 202 respuestas (tasa de 11,6%). El 25,24% reportaron haber sido reclamados en alguna ocasión. El 88% refirieron una afectación del estado de ánimo tras ser reclamados, siendo del 100% en la vía penal. El grado de afectación emocional reportado fue máximo en el inicio del proceso y fue decreciendo hasta su resolución. El 67,9% consideró una afectación en la relación médico-paciente y un 71,4% reconocieron un cambio en el ejercicio de la profesión, aumentando la medicina defensiva. Un 6,7% consideró abandonar el ejercicio de la profesión.
DiscusiónLa tasa de respuesta obtenida y las actuaciones médicas que motivan las reclamaciones fueron similares a las obtenidas en una encuesta similar realizada en Estados Unidos. Se confirma que las reclamaciones son percibidas como situaciones muy estresantes, pudiendo dar lugar al fenómeno de la segunda víctima o al síndrome clínico judicial, por lo que deben destinarse esfuerzos a la formación en dicha materia y a programas que traten las consecuencias derivadas de dicha situación.