Medir la satisfacción de los usuarios de la cirugía mayor ambulatoria (CMA) en dos hospitales comarcales del Servicio Andaluz de Salud en Jaén.
MétodoEncuesta domiciliaria posthospitalaria (SUCMA14). Inclusión: intervenidos por CMA de cualquier enfermedad entre octubre de 1999 y enero de 2000. Exclusión: menores de 18 años. Muestra: 100 sujetos. Selección: sistemática (50 pacientes por hospital).
ResultadosÍndice de respuesta: 49%. Edad media: 53 ± 18 años. El 54% eran mujeres. El 39% tenía estudios primarios y no tenía trabajo remunerado. El 49% no se había sometido a ninguna intervención anteriormente. El 87% de los pacientes valora bien o muy bien la CMA. Los pacientes intervenidos por cirugía general están más satisfechos (p=0,022). Se observan diferencias entre los dos hospitales en cuanto al trato recibido (p=0,01) y a la capacitación técnica del personal (p=0,02). Los pacientes intervenidos con anterioridad (cirugía convencional) están más preocupados al alta (p=0,01) y valoran peor la atención primaria (p=0,03). En la satisfacción con el hospital y con la CMA influyen los factores humanos (capacidad técnica, trato, información) y los factores materiales (instalaciones) con una alta correlación (p < 0,0001). Los factores posteriores al proceso quirúrgico (presencia de dolor, información al alta) tienen menor o ninguna correlación.
ConclusionesSe obtuvo un alto grado de satisfacción con el hospital y con la intervención por CMA. Los pacientes intervenidos anteriormente por cirugía convencional están más preocupados y valoran peor la atención primaria. Se evidencia la necesidad de una mejor coordinación entre el hospital y el área de atención primaria. Los factores que influyen en la satisfacción con el hospital y con la CMA y que determinan una nueva elección o recomendación de CMA están en relación con los factores humanos y materiales percibidos, y se valoran menos los factores relacionados directamente con el proceso quirúrgico.
To measure patient satisfaction with ambulatory surgery (AS) in two hospitals in the Andalusian health service in Jaén (Spain).
MethodDomiciliary survey after discharge using the SUCMA14 questionnaire. Inclusion criteria: Patients undergoing ambulatory surgery irrespective of cause between October 1999 and January 2000. Exclusion criteria: patients younger than 18 years. Sample: 100 subjects. Selection: systematic (50 patients per hospital).
ResultsResponse rate: 49%. Mean age: 53 ± 18 years; 54% were women and 39% did not have paid work. Forty-nine percent of the patients had no surgical antecedents. AS was evaluated as good or very good by 87% of the patients. Satisfaction was greater in patients operated on by general surgeons (p=0.022). Differences between the two hospitals were found in personal relations with staff (p=0.01) and in the staff's technical competence (p=0.02). Patients who had previously undergone conventional surgery showed higher anxiety levels after discharge (p=0,01) and gave a lower rating to the community healthcare services (p=0.03). Satisfaction with the hospital and with AS were closely correlated with human factors (technical competence, personal dealings, information) and material factors (facilities) (p < 0.0001). Factors subsequent to surgical procedures (pain, information after discharge) appeared to have lesser or no correlation.
ConclusionsPatient satisfaction with the hospital and with AS procedures was high. Patients who had previously undergone conventional surgery showed greater anxiety and were less satisfied with community healthcare services. The coordination between hospital and community healthcare services should be improved. The factors producing satisfaction with the hospital and with AS and leading to new choices or recommendations for AS were related to human aspects and facilities, while the factors directly related to the surgical process were less highly valued.