covid
Buscar en
Psicología Educativa - Educational Psychology
Toda la web
Inicio Psicología Educativa - Educational Psychology Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can th...
Journal Information
Vol. 19. Issue 2.
Pages 67-74 (December 2013)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 19. Issue 2.
Pages 67-74 (December 2013)
Open Access
Studies on the establishment of connections among spoken statements: what can they contribute to the promotion of students’ construction of a coherent discourse representation?
Estudios acerca del establecimiento de conexiones entre enunciados hablados: ¿qué pueden contribuir a la promoción de la construcción de una representación coherente del discurso por parte de los estudiantes?
Visits
5114
Jazmín Cevascoa,b,
Corresponding author
jazmincevasco@psi.uba.ar

Correspondence concerning this article should be addressed to: National Scientific and Technical Research Council. University of Buenos Aires. Lavalle 2353 (1052), Buenos Aires.
, Paul van den Broekc
a National Scientific and Technical Research Council, Argentina
b University of Buenos Aires, Argentina
c University of Leiden, Netherlands
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Abstract

The aim of this article is to provide an overview of how the establishment of discourse connections among spoken statements has been studied by approaches to discourse analysis and psycholinguistic studies, in order to highlight what variables appear to be important for understanding how comprehension of spoken discourse can be facilitated. The consideration of discourse analysis approaches allows us to think about the role of the establishment of discourse connections among speech acts in the classroom, the uses of contextualization cues by bilingual students, the identification of social and cultural notions in teachers’ discourse, and the interactional effects of teachers’ interventions. Preliminary psycholinguistic studies contribute to our understanding of the role of establishing causal connections and integrating adjacent statements through the presence of discourse markers in the comprehension of spoken discourse by college students. The results of these approaches and studies provide insight into students’ comprehension of classroom discourse, and hold the potential for implications for instruction.

Keywords:
Comprehension
Classroom Discourse
Discourse Markers
Causal Connections
Resumen

El propósito de este artículo es realizar un recorrido a través de enfoques de análisis del discurso y estudios de psicolingüística que han investigado el establecimiento de conexiones entre enunciados hablados, a fin de destacar las variables que parecen ser centrales para facilitar la comprensión. La consideración de los enfoques del análisis del discurso nos permitirán pensar acerca del rol del establecimiento de conexiones entre actos del lenguaje en el aula, las funciones de las claves de contextualización, la identificación de las nociones sociales y culturales en el discurso de los profesores, los efectos de las intervenciones de los profesores en la interacción con los estudiantes. Los estudios preliminares de psicolingüística contribuirán a nuestra comprensión del rol del establecimiento de conexiones causales e integración de enunciados adyacentes a través de marcadores del discurso por parte de estudiantes universitarios. La consideración de estos enfoques y estudios nos ayudarán a pensar acerca de las contribuciones que sus propuestas y métodos pueden hacer al enriquecimiento de nuestro entendimiento de cómo los estudiantes comprenden el discurso producido durante las clases.

Palabras clave:
Comprensión
Discurso en el aula
Marcadores del discurso
Conexiones causales
Full text is only aviable in PDF
Copyright © 2013. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Download PDF
Article options