metricas
covid
Buscar en
Psiquiatría Biológica
Toda la web
Inicio Psiquiatría Biológica La psicobiología de la motivación en el desarrollo de las altas capacidades in...
Journal Information
Vol. 27. Issue 2.
Pages 47-53 (May - August 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
112
Vol. 27. Issue 2.
Pages 47-53 (May - August 2020)
Revisión
La psicobiología de la motivación en el desarrollo de las altas capacidades intelectuales. Revisión bibliográfica
Psychobiology of motivation in the development of giftedness. Bibliographical review
Visits
112
M. Isabel Gómez-León
Departamento de Psicobiología, Universidad Internacional de La Rioja, Logroño (La Rioja), España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (1)
Tabla 1. Estudios empíricos incluidos con sujetos de altas capacidades
Resumen

En la actualidad se defiende la interacción entre la cognición, la emoción y la motivación en el desarrollo de la alta capacidad intelectual; sin embargo, pocos son los estudios que describen los niveles de función corticales y subcorticales superpuestos para explicar su manifestación. Esta revisión pretende integrar los mecanismos neurobiológicos que facilitan la motivación y la práctica en los niños con altas capacidades durante las primeras fases de su aprendizaje. La alta sensibilidad al entorno parece estar relacionada con unas neuronas piramidales y espinosas más rápidas y eficientes, la detección y la búsqueda de la novedad con la actividad de los sistemas neuromoduladores dopaminérgicos, noradrenérgicos y glutamatérgicos en el hipocampo y el sistema mesolímbico, la mayor predisposición al desafío con un mayor número de conexiones en la corteza cingulada anterior, la motivación intrínseca y la perseverancia con la maduración precoz y la mayor plasticidad de las vías frontoparietales, frontoestriales y mesolímbicas.

Palabras clave:
Altas capacidades
Motivación
Desarrollo
Psicobiología
Dopamina
Abstract

The interaction between cognition, emotion and motivation in giftedness development is currently advocated; however, few studies describe the levels of cortical and subcortical functions superimposed to explain their manifestation. This review aims to integrate neurobiological mechanisms that facilitate motivation and practice in giftedness children during the early stages of their learning. High sensitivity to the environment seems to be related to faster and more efficient pyramidal and spiny neurons, detection and search for novelty with the activity of the dopaminergic and noradrenergic neuromodulator systems in the hippocampus and the mesolimbic system, the greater predisposition to the challenge with a greater number of connections in the anterior cingulate cortex, the intrinsic motivation and the perseverance with the early maturation and greater plasticity of the frontoparietal, frontostriatal and mesolimbic net.

Keywords:
Giftedness
Motivation
Development
Psychobiology
Dopamine

Article

These are the options to access the full texts of the publication Psiquiatría Biológica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Psiquiatría Biológica

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos