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Vol. 66. Issue 4.
Pages 390-397 (July - August 2024)
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Vol. 66. Issue 4.
Pages 390-397 (July - August 2024)
Serie: The challenges in undergraduate radiology education
Teaching methodologies in the undergraduate teaching of radiology
Metodologías docentes en la enseñanza de la radiología pregrado
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J.D. Aquerreta Beolaa,
Corresponding author
jdaquerret@unav.es

Corresponding author.
, L. Arbea Morenob
a Radiología, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
b Unidad de educación médica, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
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Table 1. Summary of teaching methodologies.
Abstract

After introducing what is understood by teaching innovation and its requirements, various methodologies that can be applied in university and radiological teaching are presented, such as: the flipped classroom focuses on the student’s previous study and the teacher’s subsequent contribution to resolve doubts or highlight important aspects. Team learning or cooperative teaching allows learning among the students themselves. Problem-based or case-based learning encourages students, in teams or individually, to carry out structured learning based on learning objectives. Teaching based on games or simulation can facilitate knowledge acquisition playfully and practically. Personalized tutoring allows the transmission of knowledge in an individualized way. Various evaluation modalities that can be used for training purposes are also shown.

Keywords:
Undergraduate medical education
Teaching method
Innovation diffusion
Resumen

Tras una introducción de lo que se entiende por innovación docente y sus requisitos, se presentan diversas metodologías que pueden ser aplicadas en la docencia universitaria, y por tanto de la radiología, como: La clase inversa, que se centra en el estudio previo del alumno y el posterior aporte del profesor en la resolución de dudas o realce de aspectos importantes. El aprendizaje basado en equipos o la docencia cooperativa permiten el aprendizaje entre los propios alumnos. El aprendizaje basado en problemas o en casos favorece que los alumnos, en equipo o de forma individualizada, realicen un aprendizaje estructurado en base a objetivos docentes. La enseñanza basada en juegos o en simulación puede facilitar la adquisición de conocimientos de forma lúdica y práctica. La tutorización personalizada permite la transmisión de conocimientos de forma individualizada. También se muestran diversas modalidades de evaluación que pueden ser empleadas con fines formativos.

Palabras clave:
Formación médica pregrado
Metodología docente
Difusión de la innovación

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