metricas
covid
Buscar en
Revista Española de Geriatría y Gerontología
Toda la web
Inicio Revista Española de Geriatría y Gerontología Pasado, presente y futuro de las intervenciones psicoeducativas para cuidadores ...
Journal Information
Vol. 40. Issue S2.
El cuidado de personas mayores dependientes: la diversidad de las experiencias empíricas
Pages 30-39 (November 2005)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 40. Issue S2.
El cuidado de personas mayores dependientes: la diversidad de las experiencias empíricas
Pages 30-39 (November 2005)
Revisiones
Full text access
Pasado, presente y futuro de las intervenciones psicoeducativas para cuidadores familiares de personas mayores dependientes
Past, present and future of psychoeducational interventions of family caregivers for dependent elderly people
Visits
4872
A. Losada-Baltara,
Corresponding author
andres.losada@urjc.es

Correspondencia: A. Losada-Baltar. Facultad de Ciencias de la Salud. Edificio Departamental II. Avda. de Atenas, s/n. 28922 Alcorcón. Madrid. España.
, I. Montorio-Cerratob
a Doctor en Psicología. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Rey Juan Carlos. Madrid. España
b Doctor en Psicología. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid. España
This item has received
Article information

Las intervenciones psicoeducativas son consideradas como uno de los procedimientos más efectivos para reducir el malestar de los cuidadores. Sin embargo, y a pesar de que mediante ellas se obtiene beneficios significativos para la salud de los cuidadores, es un hecho aceptado que su éxito ha sido limitado. En este trabajo se analizan diferentes limitaciones de las intervenciones que han sido señaladas en la bibliografía y se propone diferentes vías de mejora de los programas, como ajustar las intervenciones a modelos teóricos respaldados empíricamente, mejorar el diseño y evaluar la implementación de las intervenciones. Además, son especialmente necesarios estudios rigurosos realizados con población de habla hispana con tamaños muestrales amplios que permitan obtener información sobre la eficacia de los programas para cuidadores. Se destaca, finalmente, la necesidad de una convergencia entre servicios formales e informales que mejore la atención disponible al colectivo de los cuidadores de personas mayores dependientes.

Palabras clave:
Cuidadores
Demencia
Diseño
Evaluación
Implementación de la intervención
Intervención
Programa psicoeducativo
Personas mayores

Psychoeducational interventions are considered to be one of the most effective procedures for reducing caregiver distress. Although these interventions can produce significant positive effects in caregivers’ health, it is generally accepted that their success is limited. Several limitations of these interventions that have been pointed out in the literature are analyzed in the present article. In addition, ways to improve the interventions are suggested (adjusting the interventions to solid theoretical frameworks, improving their designs, and assessing treatment implementation). Moreover, intervention studies with extensive samples of Spanish speaking caregivers that would provide information about the efficacy of the intervention programs are needed. Finally, the need for convergence between formal and informal services in order to improve the assistance received by caregivers is emphasized.

Key words:
Caregivers
Dementia
Design
Assessment
Treatment implementation
Intervention
Psychoeducational program
The elderly
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[1.]
I. Montorio, P. Díaz-Veiga, M. Izal.
Programas y servicios de apoyo a familiares cuidadores de ancianos dependientes.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 3 (1995), pp. 157-168
[2.]
P. Díaz-Veiga, I. Montorio, J. Yanguas.
Intervenciones en cuidadores de personas mayors.
Gerontología conductual: Bases para la intervención y ámbitos de aplicación, pp. 159-180
[3.]
Losada A. Influencia de los pensamientos disfuncionales sobre el cuidado en el malestar psicológico de cuidadores de personas mayores con demencia. Resultados de un estudio transversal y de intervención [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid: Tesis doctoral no publicada; 2005.
[4.]
S.M. McCurry, L.E. Gibbons, R.G. Logsdon, et al.
Training caregivers to change the sleep hygiene practices of patients with dementia: The NITE-AD Project.
J Am Geriatrics Soc, 51 (2003), pp. 1455-1460
[5.]
S.K. Ostwald, K.W. Hepburn, W. Caron, et al.
Reducing caregiver burden: A randomized psychoeducational intervention for caregivers of persons with dementia.
Gerontologist, 39 (1999), pp. 299-309
[6.]
M. Bourgeois, R. Schulz, L.D. Burgio, et al.
Skills training for spouses of patients with Alzheimer's disease: Outcomes of an Intervention Study.
J Clin Geropsychol, 8 (2002), pp. 53-73
[7.]
D. Gallagher-Thompson, D.W. Coon, N. Solano, et al.
Change in indices of distress among Latina and Caucasian female caregivers of elderly relatives with dementia: Site specific results from the REACH National Collaborative Study.
Gerontologist, 43 (2003), pp. 580-591
[8.]
R. Hébert, L. Lévesque, J. Vézina, et al.
Efficacy of a psychoeducative group program for caregivers of demented persons living at home: a randomized controlled trial.
J Gerontol, 58 (2003), pp. 58-67
[9.]
M.S. Mittelman, S.H. Ferris, E. Shulman, et al.
A family intervention to delay nursing home placement of patients with Alzheimer Disease. A randomized controlled trial.
J Am Medical Assoc, 276 (1996), pp. 1725-1731
[10.]
S. Sörensen, M. Pinquart, P. Duberstein.
How effective are interventions with caregivers? An updated meta-analysis.
Gerontologist, 42 (2002), pp. 356-372
[11.]
S.H. Zarit, S.A. Leitsch.
Developing and evaluating community based intervention programs for Alzheimer's patients and their caregivers.
Aging Mental Health, 5 (2001), pp. 84-98
[12.]
R.W. Toseland, C.M. Rossiter.
Group interventions to support family caregivers: A review and analysis.
Gerontologist, 29 (1989), pp. 438-448
[13.]
D.W. Coon, L. Thompson, A. Steffen, et al.
Anger and depression management: Psychoeducational skill training interventions for women caregivers of a relative with dementia.
Gerontologist, 43 (2003), pp. 678-689
[14.]
López J. Entrenamiento en manejo del estrés en cuidadores de familiares mayores dependientes: desarrollo y evaluación de la eficacia de un programa [tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid: tesis doctoral no publicada; 2005.
[15.]
A. Losada, M. Izal, I. Montorio, et al.
Eficacia de dos intervenciones psicoeducativas para cuidadores de familiares con demencia.
Rev Neurol, 38 (2004), pp. 701-708
[16.]
M.S. Mittelman, D.L. Roth, W.E. Haley, et al.
Effects of a caregiver intervention on negative caregiver appraisals of behavior problems in patients with Alzheimer's disease: Results of a randomized trial.
J Gerontol Psychological Sciences, 59 (2004), pp. 27-34
[17.]
B.G. Knight, S.M. Lutzky, F. Macofsky-Urban.
A meta-analityc review of interventions for caregiver distress: Recomendations for future research.
Gerontologist, 33 (1993), pp. 240-248
[18.]
G.J. Acton, J. Kang.
Interventions to reduce the burden of caregiving for an adult with dementia: A meta-analysis.
Res Nurs Health, 24 (2001), pp. 349-360
[19.]
H. Brodaty, A. Green, A. Koschera.
Meta-analysis of psychosocial interventions for caregivers of people with dementia.
J Am Geriatrics Soc, 51 (2003), pp. 657-664
[20.]
L.N. Gitlin, M. Corcoran, J. Martindale-Adams, et al.
Identifying mechanisms of action: why and how does intervention work?.
Handbook on dementia caregiving. Evidence-based interventions for family caregivers, pp. 225-248
[21.]
H. Pusey, D. Richards.
A systematic review of the effectiveness of psychosocial interventions for carers of people with dementia.
Aging Mental Health, 5 (2001), pp. 107-119
[22.]
R. Schulz, D. Gallagher-Thompson, W. Haley, et al.
Understanding the interventions process: a theoretical/conceptual framework for intervention approaches to caregiving.
Handbook on dementia caregiving. Evidence-based interventions for family caregivers, pp. 33-60
[23.]
L. Burgio, M. Corcoran, K.L. Lichstein, et al.
Judging outcomes in psychological interventions for dementia caregivers: the problem of treatment implementation.
Gerontologist, 41 (2001), pp. 481-489
[24.]
L. Burgio, A. Stevens, D. Guy, et al.
Impact of two psychosocial interventions on white and African American family caregivers of individuals with dementia.
Gerontologist, 43 (2003), pp. 568-579
[25.]
P.M. Lewinsohn.
A behavioral approach to depression.
The psychology of depresión: Contemporary theory and research, pp. 157-185
[26.]
D. Gallagher-Thompson, S. Lovett, J. Rose, et al.
Impact of psychoeducational interventions on distressed family caregivers.
J Clin Geropsychol, 6 (2000), pp. 91-110
[27.]
M. Barrera.
Distinctions between social support concepts, measures, and models.
Am J Community Psychol, 14 (1986), pp. 413-445
[28.]
C. Goodman, J. Pynoos.
A model telephone information and support program for caregivers of Alzheimer's patients.
Gerontologist, 30 (1990), pp. 399-405
[29.]
T. D’Zurilla.
Problem solving therapy: a social competence approach to clinical intervention.
Springer, (1986),
[30.]
A.T. Beck, A.J. Rush, B.F. Shaw, et al.
Cognitive therapy of depression.
John Wiley & Sons, (1979),
[31.]
D. Gallagher-Thompson, D.W. Coon, N. Solano, et al.
Change in indices of distress among latina and caucasian female caregivers of elderly relatives with dementia: site specific results from the REACH National Collaborative Study.
Gerontologist, 43 (2003), pp. 580-591
[32.]
C.S. Aneshensel, L.I. Pearlin, J.T. Mulan, et al.
Profiles of caregiving.
The unexpected career, Academic Press, (1995),
[33.]
M.S. Bourgeois, R. Schulz, L. Burgio.
Interventions for caregivers of patients with Alzheimer's Disease. A review and analysis of content, process and outcomes.
Int J Aging Human Develop, 43 (1996), pp. 35-92
[34.]
A. Losada, I. Montorio.
Análisis de las intervenciones con cuidadores familiares de personas con demencia: ¿una cuestión de método y no de eficacia?.
Aten Primaria, 35 (2005), pp. 112
[35.]
S.H. Zarit, R. Reever, J. Bach-Peterson.
Relatives of impaired elderly: Correlates of feelings of burden.
Gerontologist, 20 (1980), pp. 649-655
[36.]
I. Montorio, M. Izal, A. López, et al.
La entrevista de carga del cuidador. Utilidad y validez del concepto de carga.
Anales Psicología, 4 (1998), pp. 229-248
[37.]
B.H. Gottlieb, L.W. Thompson, M. Bourgeois.
Monitoring and evaluating interventions.
Innovative interventions to reduce dementia caregiver distress, pp. 28-49
[38.]
S.J. Czaja, R. Schulz.
Does the treatment make a real difference? The measurement of clinical significance.
Alzheimer's Care Quarterly, 4 (2003), pp. 229-240
[39.]
D.L. Chambless, S.D. Hollon.
Defining empirically supported therapies.
J Consult Clin Psychol, 66 (1998), pp. 7-18
[40.]
R. Schulz, A. O’Brien, S. Czaja, et al.
Dementia caregiver intervention research: in search of clinical significance.
Gerontologist, 42 (2002), pp. 589-602
[41.]
K.L. Lichstein, B.W. Riedel, R. Grieve.
Fair tests of clinical trials: A treatment implementation model.
Adv Behav Res Ther, 16 (1994), pp. 1-29
[42.]
A. Alonso, A. Garrido, A. Díaz, et al.
Perfil y sobrecarga de los cuidadores de pacientes con demencia incluidos en el programa ALOIS.
Aten Primaria, 33 (2004), pp. 61-68
[43.]
A. Alonso-Babarro, A. Garrido-Barral, M.A. Matín-Martínez, et al.
Evaluación de una intervención en cuidadores de pacientes con demencia (programa ALOIS) mediante una escala de calidad de vida.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 40 (2006), pp. 40-45
[44.]
I. Etxeberría-Arritxabal, J.J. Yanguas-Lezaun, C. Buiza-Bueno, et al.
Eficacia de un programa psicosocial con cuidadores de enfermos de Alzheimer: análisis de los resultados al año de seguimiento.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 40 (2006), pp. 46-54
[45.]
M. Martín, M.I. Merlos, A. Mozos.
Evaluación de una experiencia grupal de educación para la salud a cuidadores principales de personas con deterioro cognitivo.
Trabajo Social Hoy, 23 (1999), pp. 93-105
[46.]
M. Gandoy, J.C. Millán, B. García, et al.
Evaluación y resultados de la instauración de un programa de terapia de grupo dirigido a un colectivo de cuidadores familiares de enfermos de Alzheimer.
Intervención Psicosocial, 8 (1999), pp. 109-116
[47.]
J.C. Millán-Calenti, M. Gandoy-Crego, M. Antelo-Martelo, et al.
Helping the family carers of Alzheimer's patients: from theory... to practice. A preliminary study.
Arch Gerontol Geriatrics, 30 (2000), pp. 131-138
[48.]
Paz F. Características y necesidades del cuidador primario en las enfermedades neurodegenerativas. Diseño y evaluación de un programa de intervención [tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México: Tesis Doctoral no publicada, 2004.
[49.]
P. Sánchez-Pascual, P. Mouronte-Liz, J. Olazarán-Rodríguez.
Beneficios de un programa de formación del cuidador en la demencia: experiencia piloto desde la enfermería especializada.
Rev Neurol, 33 (2001), pp. 422-424
[50.]
P. Díaz.
Hacia la convergencia de los sistemas de apoyo informal y formal en cuidadores. Un estudio de caso.
Intervención Psicosocial, 10 (2001), pp. 41-54
[51.]
Díaz MJ. Programas comuniatrios con grupos de autoayuda. Comunicación presentada en las jornadas Atención y apoyo desde la administración local a la red informal de ayuda al mayor. Madrid, julio 2004.
[52.]
Roig S. Cuidem els que cuiden: Programa de suport a les famílies cuidadores. Comunicación presentada en las jornadas Família, gent gran i dependència: Aportacions des de la perspectiva psicològica. Barcelona, diciembre 2001.
[53.]
Uriarte B, Bouzas M. Programa Zaindu. Comunicación presentada en las III Jornadas Geriátricas Papel de la familia en el cuidado de las personas mayores. Bilbao, noviembre de 2005.
[54.]
P. Rodríguez, M.T. Sancho.
Nuevos retos de la política social de atención a las persona mayores. La situación de fragilidad.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 30 (1995), pp. 141-152
[55.]
P. Rodríguez-Rodríguez.
El apoyo informal a las personas mayores en España y la protección social a la dependencia. Del familismo a los derechos de ciudadanía.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 40 (2006), pp. 5-15
Copyright © 2005. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
Download PDF
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos