metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Comunicación en personas con el síndrome de deleción de 22q11: voz y habla
Journal Information
Vol. 42. Issue 4.
Pages 238-249 (October - December 2022)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
97
Vol. 42. Issue 4.
Pages 238-249 (October - December 2022)
ORIGINAL
Comunicación en personas con el síndrome de deleción de 22q11: voz y habla
Communication in people with 22q11 deletion syndrome: Voice and speech
Visits
97
Diana Sebastián-Lázaroa,
Corresponding author
Diana.sebastian@e-campus.uab.cat

Autor para correspondencia.
, Carme Brun-Gascaa, Albert Fornielesb
a Departament de Psicologia Clínica i de la Salut, Facultat de Psicologia, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona, España
b Professor Serra Húnter, Departament de Psicobiologia i de la Metodologia de les Ciències de la Salut, Facultat de Psicologia, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Resumen
Antecedentes y objetivos

En la actualidad hay pocos estudios que definan el perfil psicolingüístico de las personas con el síndrome de deleción de 22q11 (S22q11) con el castellano y/o el catalán como lengua materna. El objetivo de este estudio fue definir las características de la voz y el habla de las personas con el S22q11.

Método

Se realizó un estudio con una muestra de 30 sujetos de entre 5 y 21 años (12.14±4.20) con S22q11. Se administraron cuestionarios ad hoc a los padres y se evaluó la voz, la ejecución de praxias bucofonatorias, la discriminación auditiva y el habla de los participantes.

Resultados

Más de la mitad de los participantes tenían una voz más aguda de lo esperado por sexo y edad, y la mitad mostraba signos de hipofonía, a pesar de que los resultados de intensidad máxima mostraban que podrían utilizar una mayor intensidad. En cuanto al habla, los participantes más jóvenes presentaban un retraso en la adquisición de fonemas (excepto consonantes nasales) en comparación con su grupo normativo, y la mayoría hizo uso del sonido compensatorio ʔ. Los participantes mayores de 8 años producían correctamente los fonemas de adquisición tardía, aunque persistieron dificultades específicas de articulación.

Conclusiones

Los participantes mostraron características específicas de voz y habla.

Palabras clave:
Habla
Logopedia
Síndrome de deleción 22q11
Velocardiofacial
Voz
Abstract
Background and objectives

Currently there are few studies that define the psycholinguistic profile of people with 22q11 deletion syndrome (S22q11) with Spanish and/or Catalan as their mother tongue. The aim of this study was to define the characteristics of the voice and speech of people with S22q11.

Method

A study was performed with a sample of 30 subjects aged between 5 and 21 years (12.14±4.20) with S22q11. Ad hoc questionnaires were administered to parents, and participants’ voice, execution of oral praxis, hearing discrimination, and speech were assessed.

Results

More than half of the participants had a sharper voice than expected by sex and age, and half showed signs of hypophonia, although the maximum intensity results showed that they could use more intensity. In terms of speech, the younger participants had a delay in the acquisition of phonemes (except nasal consonants) compared to their normative group, and most made use of the compensatory sound ʔ. Participants older than 8 years correctly produced late-acquisition phonemes, although specific articulation difficulties persisted.

Conclusions

Participants showed specific voice and speech characteristics.

Keywords:
Speech
Speech therapy
22q11 deletion syndrome
Velocardiofacial
Voice

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.rlfa.2023.100330
No mostrar más